شمانیوز
شما نیوز

دستور تهیه گز اصیل اصفهان + آموزش گام به گام

گز از معدود شیرینی هایی است که افراد می توانند در محیط خانه آن را تهیه کنند بذا ما در این مقاله آموزش گام به گام این شیرینی با اصالت را به شما عزیزان آموزش می دهیم تا در این روزهای سرد گرما بخش محیط منزلتان باشد.

دستور تهیه گز اصیل اصفهان + آموزش گام به گام

گز اصفهان یکی از شیرینی های سنتی و بسیار قدیمی ایرانی است که همانطور که از نامش پیداست اصالتش متعلق به شهر اصفهان است و یکی از مهم ترین سوغاتی های این شهر محسوب می شود که در بیشترهای کشور جهان شناخته شده است، اگر با این سوغات اصفهان آشنا باشید میدانید که چند نوع مختلف دارد. اصولا گزها یا لقمه ای هستند و یا آردی. گز آردی به این صورت است که تکه های گز لا به لای آرد نگهداری میشوند تا تازگی خود را حفظ کنند. با توجه به اهمیت مواد طبیعی در صنایع غذایی ، گز از معدود شیرینی های جهان است که در آن از آرد ،نشاسته ، روغن ، مواد نگهدارنده ، مواد غیر طبیعی ،مواد شیمیایی ، رنگ و طعم دهنده ، استفاده نمی شود و ترکیبات آن شامل: شکر، گلوکز مایع، انواع مغز ها چون پسته، بادام، سفیده ی تخم مرغ، ترنجبین، گلاب یا عرق بیدمشک است و تنها شیرینی است که در ترکیب آن از شیره ترنجبین و یا شیر خشت و یا گز انگبین استفاده می شود و سرشار از از منابع پروتئینی (سفیده تخم مرغ) ، مواد آلی ، ویتامینها و مواد معدنی ( درصد قابل توجه مغزهای مفید) است.

در ضمن گز پسته ای و بادامی هم انواع دیگری هستند که موقع خرید گز اصفهان ممکن است اسم آنها را بشنوید. غالبا گز پسته ای طرفدار بیشتری دارد اما به نظر من گز بادامی هم به همان اندازه خوشمزه است. اما بهترین گز اصفهان را میتوانید در خانه با کمی ذوق و سلیقه تهیه کنید. امیدواریم از این مطلب و از تهیه کردن این شیرینی خوشمزه لذت ببرید.گز از نظر ماندگاری و حفظ شرایط مصرف در بین مواد غذایی در مقام اول قرار دارد و دارای طولانی ترین پروسه است .

مواد لازم :

    مغز پسته: 50 گرم

    شکر: 1/2 پیمانه

    گلاب: 1/4 پیمانه

    گلوکز: 1/4 پیمانه

    سفیده تخم مرغ: 1 عدد

    آرد سفید

مرحله اول:

برای تهیه گز آردی اصفهان سفیده های تخم مرغ را جدا کنید و در کاسه ای بریزید. به کمک یک همزن برقی سفیده ها را هم بزنید تا حدی که کاملا سفت شوند و حتی با برگرداندن ظرف، بیرون نریزند.

مرحله دوم:

درون قابلمه ای، شکر و یک پیمانه آب بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. به قدری بهم بزنید تا شکر به طور کامل در آب حل شود و رنگ شربت تغییر کند.

مرحله سوم:

در این مرحله باید بادکا یا گلوکز را به قابلمه اضافه کنید. اگر با اضافه کردن بادکا، مواد درون قابلمه بالا آمد، باید به کمک یک قاشق (ترجیحا چوبی) مخلوط را بهم بزنید. تا حدی به هم زدن ادامه دهید که مخلوط، حالتی کش دار و غلیظ پیدا کند. مراقب باشید که در تمام این مدت، حرارت زیر قابلمه ملایم باشد.

مرحله چهارم:

یک ظرف محتوی آب یخ آماده کنید و در نزدیکی قابلمه قرار دهید. به اندازه ی دو قاشق از مخلوط آب، شکر و بادکا ( یا همان شهد گز) بردارید و داخل آب یخ بریزید. اگر شهد گز داخل آب یخ حالتی شکننده داشت؛ وقت آن است که قابلمه را از روی حرارت بردارید ولی باید همچنان به هم زدن ادامه دهید.

مرحله پنجم:

دو قاشق از شهد گز را به همراه گلاب داخل سفیده های تخم مرغ که آماده کرده بودید، بریزید. سپس به کمک همزن، سفیده های تخم مرغ را کمی هم بزنید.

مرحله ششم:

سفیده های تخم مرغ را به شهد گز اضافه کنید و مخلوط را مجددا بهم بزنید تا کاملا یک دست شود. هم زدن را حدود ده دقیقه ادامه دهید تا مواد به خوبی با هم ترکیب شوند.

مرحله هفتم:

قابلمه را دوباره روی حرارت ملایم قرار دهید. به کمک همزن برقی به همزدن ادامه دهید تا حدی که مواد گز سفت شود. سپس مغز پسته ها را اضافه کنید. برای فهمیدن این که مواد گز آماده است یا نه، قابلمه را از روی حرارت بردارید و صبر کنید تا کمی خنک شود. سپس مقداری از مایع گز را بردارید و تست کنید که به دست نچسبد. اگر هنوز حالت چسبندگی داشت، باید هم زدن و حرارت دادن را ادامه دهید.

مرحله هشتم:

وقتی مایع گز کمی خنک شد، مقداری از مواد گز را بردارید و به کمک دست به آن شکل دهید. کمی آرد به روی گزها بپاشید ودر ظرف سرو قرار دهید. گز اصفهان خانگی شما آماده است. نوش جان.

نکات کلیدی تهیه گز اصفهان

در طرز تهیه گز اصفهان (لقمه ای وآردی)، مراقب باشید که مایع گز سرد نشود. چون اگر سرد شود گز خراب خواهد شد.برای نگهداری، در یک ظرف در بسته یک لایه آرد سفید بریزید. گز ها را روی آن بچینید. سپس دوباره آرد بریزید. سپس در ظرف را ببندید. اگر میخواهید گز را بیش از یک هفته نگه دارید آن را در یخچال بگذارید.بادکا مایعی به دو رنگ زرد و یا سفید، بدون بو و چسبنده است. کاربرد آن در تهیه انواع شیرینی ها سوهان و گز بوده و میتوان با گلوکز مایع آن را جایگزین کرد. البته گز اصیل اصفهان با عصاره گیاه گز انگبین تهیه میشده است. اما امروزه به دلیل کمیاب بودن و گرانی این گیاه از جایگزین های ذکر شده استفاده میشود.

 برای خرید بادکا (یا گلوکز مایع) میتوانید به فروشگاه های لوازم قنادی و یا شیرینی فروشی ها مراجعه فرمایید.

 

منبع : ساعد نیوز

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied