شمانیوز
شما نیوز

با این ۷ روش درمانی از شر موهای سفید خلاص می شوید

آقایان و خانم هایی که موهای شما دارد سفید میشود اصلا جای نگرانی نیست ما به شما علت سفیدی موها و روش درمان را خواهیم گفت.

با این ۷ روش درمانی از شر موهای سفید خلاص می شوید

آقایان و خانم هایی که موهای سفید دارید، اصلا جای نگرانی نیست ما به شما علت موهای سفید و روش درمان را خواهیم گفت. در این مطلب در 3 بخش خلاص شدن از شر موهای سفید و 7 درمان برای خلاص شدن از موهای سفید و علت سفید شدن مو و درمان جامع در خدمت شما هستیم، در اکثر مواقع بالا رفتن سن باعث سفید شدن مو های انسان می شود. چگونه می‌توان از شر این مو های سفید خلاص شد؟

خلاص شدن از شر موهای سفید , از دیدگاه طب سنتی سفید شدن موها نشانه بالا رفتن سال‌های زندگی نمی باشد، بلکه عوامل مختلفی دراین امر نقش دارند. از مهم‌ترین این عوامل میتوان از ژنتیک نام برد، همچنین کمبود ویتامین B12 ،اختلال در عملکرد تیروئید ،سیگار کشیدن و کم خونی نیز از جمله عواملی است که باعث سفید شدن موها در سنین پایین می شود .

اگر سفید شدن موها بدلیل ژنتیک و وراثت نیست، طبق نظر پزشکان طب سنتی میتوان به مبارزه با آن ها رفت.رنگ کردن ساده‌ترین راه برای تیره کردن مو های سفید می‌باشد . اما در این جا می خواهیم راه هایی رابه شما پیشنهاد کنیم که با روشهای طبیعی و غیر شیمیایی بتوانید با مو های سفید خود مبارزه کنید .

1-سیر

حتی الامکان سیر را در وعده های غذایی خود بگنجانید و ازآن بعنوان چاشنی اصلی غذا استفاده کنید، سیر تاثیر مستقیمی بر کاهش روند سفید شدن موها دارد .

2- چای سیاه

یکی از راه های کم هزینه و بی دردسر استفاده از لوسیون چای سیاه می‌باشد . این لوسیون رابه اسانی می‌توانید در منزل تهیه کنید . برای تهیه آن یک قاشق چای سیاه رابا یک قاشق گیاه مریم گلی خشک و دو لیوان آب روی حرارت گذاشته تا آرام آرام بجوشد و به اندازه یک لیوان از این محلول باقی بماند، اجازه دهید تا خنک شود و آنرا صاف کنید . سپس موهایتان رابا شامپو ملایم شستشو داده و با این لوسیون ماساژ دهید . برای نتیجه مطلوب تر اینکار را 5 بار در هفته تکرار کنید .

3-مصرف گندم

برخی مطالعات نشان داده مصرف مداوم گندم میتواند در برگرداندن مو های سیاه بسیار موثر باشد . همچنین گنجاندن برنج سبوس دار ، هلیله سیاه ، پیاز ،سیر و شاهی نیز تاثیر زیادی در برطرف شدن سفیدی موها دارند.در هرحال اصلاح رژیم غذایی و مصرف مواد غذایی طبیعی تاثیر بسزایی در کاهش روند سفید شدن موها دارد.

4-عصاره بابونه

تاثیر استرس و عصبانیت در سفید شدن موها، بیش از هر عامل دیگری است، پس آرام باشید تا گرد سپید روی موهایتان ننشیند.

یکی از سریع ترین شیوه ها برای تیره شدن مو های سفید استفاده از عصاره بابونه می‌باشد . برای تهیه این عصاره 3 قاشق از برگ های خشک شده بابونه رابا 3 لیوان آب مخلوط و آنرا روی حرارت گذاشته و اجازه دهید بجوشد . به طوری که نصف آب آن باقی بماند . سپس این محلول را صاف کرده و بعد از شست و شوی مو های خود با شامپو ،از این عصاره روی موها بمالید و ماساژ دهید  و اجازه دهید که روی موهایتان خشک شود.

5- آب پیاز و تاثیر آن روی مو های سفید

ماساژ آب پیاز بر روی موها علاوه بر تیره کردن مو های سفید، به رشد مجدد مو های از دست رفته نیز کمک می‌کند . بنابر این کافیست یک شماره پیاز را رنده کرده آب آنرا گرفته و با آن مو های خودرا ماساژ دهید.

6- ماسک حنا

برای تهیه این ماسک کافیست 2 قاشق پودر حنا ، 1 قاشق ماست ،1قاشق برگ ریحان خشک و3 قاشق قهوه را ترکیب کرده و به مو های خود بمالید . این ماسک علاوه بر تیره کردن مو های سفید ،به تقویت تارهای مو و ریشه موها نیز کمک میکند .

7- روغن حنا و نارگیل

برای تهیه این روغن، مقداری روغن نارگیل خریداری نمایید و کمی ازآن را درون ظرفی ریخته و به روش غیر مستقیم روی کتری حرارت دهید تا جوش آید . سپس از روی حرارت برداشته، برگ های خشک حنا رابه آن اضافه کنید . بعداز مدتی رنگ آن به قهوه ای تغییر خواهد کرد. وقتی کاملا سرد شد چند قطره ازآن را روی سر ریخته و به آرامی ماساژ دهید.

در پایان باید خاطر نشان کرد تاثیر استرس و عصبانیت در سفید شدن موها، بیش از هر عامل دیگری است، پس آرام باشید تا گرد سپید روی موهایتان ننشیند.

علت سفید شدن موها و راههای درمان آن

در درجه اول علت سفیدی موی زودرس در جوانان عامل وراثت، ژنتیک ودر مراحل بعدی استرس و کمبود عده ای از ویتامین‌ها و موادمعدنی مانند زینک، سلیوم و ویتامین‌های گروه ب در بدن فرد است.

کمبود ویتامینB۱۲، اختلال در عملکرد تیروئید، سیگار کشیدن و کم‌خونی از دیگر عواملی است که می‌تواند سفید شدن موها رابه همراه داشته باشد. اگر مطمئن‌ هستید که سفید شدن موهای‌تان قبل از۳۰ سالگی به دلیل وراثت و فاکتورهای ژنتیک نیست می‌توانید به نسخه درمانگران طب سنتی عمل کنید و با ساده‌ترین شیوه‌ها با سفیدی تارهای موی خود مبارزه کنید.

«در برخی موارد سپیدی زود رس مو به صورت تجمعی و خال از دوران کودکی در مو های فرد ظاهر میشود. این خال‌ها در برخی موارد به تنهایی ودر برخی موارد نیز بعنوان علائمی برای سایر بیماری‌ها هستند. اما در کل سفیدی موی سر نشانه و علامت خاصی از بیماری نیست.»

سفیدشدن موها را متوقف کنید

عوامل مختلفی برای سفیدی مو در سنین پیش از میان‌سالی وجوددارد. گاهی تنش‌های عصبی، اختلال در عملکرد تیروئید، رژیم نادرست یا کمبود منگنز در مواد غذایی از جمله مهم ترین عواملی است که منجر به سفید شدن موها می‌شود.

از دیدگاه درمانگران طب سنتی اصلاح هر یک از این اختلال‌ها می‌تواند به کاهش روند سفیدی مو ودر نهایت پیشگیری از سفید شدن موها منجر شود. گنجاندن سیر در وعده‌های غذایی یکی از ساده‌ترین راه‌هایی است که کمک زیادی به جبران کمبود منگنز در بدن می‌کند. اگر بتوانید سیر را بعنوان چاشنی اصلی به وعده‌های غذای اصلی خود اضافه کنید تاثیر مستقیمی بر کاهش روند سفیدی موها خواهید گذاشت.

چه بهتر که بتوانید از سیری که با پودر منگنز تغذیه شده باشد مصرف کنید. این سیر می‌تواند هم جبران کمبود منگنز بدنتان را بکند و هم در آن واحد عوامل سفیدی مو را در بدنتان کاهش دهد.

با غذا سفیدی‌ موها را سیاه کنید

اگر موهای‌تان خیلی زودتر از انچه که باید سفید شده و به دنبال راهی برای پوشاندن انها هستید، اگر انواع و اقسام رنگ‌های گیاهی و شیمیایی را تجربه کردید و بازهم شاهد رویش موهای سفید هستید، بهتر است به توصیه درمانگران طب سنتی عمل کنید و با کمک طبیعی‌ترین نسخه‌ها برای همیشه از شر موهای سفید خلاص شوید. درمانگران طب سنتی اصلاح رژیم غذایی را بهترین شیوه درمان و از میان بردن سفیدی موها می‌دانند.

آن ها به مراجعان خود توصیه می‌کنند برای از بین رفتن سپیدی موها و سیاه‌شدن آن ها گیاهانی مانند پیاز، سیر، شاهی، هلیله سیاه و برنج سبوس‌دار را در وعده‌های غذایی‌شان بگنجانند.

مصرف برنج سبوس‌دار و هلیله سیاه در وعده‌ها و میان‌وعده‌های غذایی و جایگزینی آن بجای برنج معمولی در کنار مصرف گیاهانی مانند پیاز و سیر و شاهی تاثیر زیادی در برطرف شدن سفیدی موها و سیاه‌شدن انها دارد. تنها باید کمی صبر داشته باشید تا ببینید این خوراکی‌ها چطور جوان‌تان می‌کند.

از معجزه چای سیاه و تنباکو چه می‌دانید؟

یکی از شیوه‌های طبیعی و بی‌دردسر برای از میان بردن سفیدی موها ماساژ موها با لوسیون گیاهی چای سیاه است. برای تهیه این لوسیون گیاهی لازم نیست از این داروخانه گیاهی به آن عطاری بروید. می‌توانید به راحتی این لوسیون را در آشپزخانه منزل‌تان تهیه کنید.

برای تهیه این لوسیون کافی است یک قاشق غذاخوری چای سیاه رابا یک قاشق غذاخوری گیاه مریم‌گلی خشک شده با ۲ لیوان آب روی حرارت بگذارید تا آرام آرام بجوشد و یک لیوان از این جوشانده باقی بماند. سپس این جوشانده را از روی حرارت بردارید و آنرا صاف کنید.

اجازه دهید لوسیون به خوبی سرد شود. این لوسیون را هر هفته تهیه کنید و ازآن برای ماساژ موهای‌تان استفاده کنید. بهترین روش برای سیاه‌کردن تارهای سفید مو این است که انها رابا این لوسیون گیاهی ۵ دفعه در هفته ماساژ دهید.

بهترین حالت آن است که برای شست‌و شوی موهای‌تان ازیک شامپوی گیاهی سبک استفاده کنید و پس ازآن موهای‌تان رابا این لوسیون ماساژ دهید. یکی دیگر از لوسیون‌های گیاهی و طبیعی که می‌تواند به تیره‌ شدن موهای سفیدتان کمک کند جوشانده گیاه تنباکو است که به روش جوشانده چای سیاه آماده می‌شود. ماساژ این جوشانده نیز می‌تواند روند تیره شدن موها را تسریع کند.

با این عصاره موهای‌تان را بشویید

اگر در گروه افرادی هستید که عجله دارید و می‌خواهید خیلی سریع با تارهای سفید موی خود خداحافظی کنید، توصیه می‌کنیم از لوسیون بابونه برای شست‌وشوی موهای‌تان استفاده کنید.

برای تهیه عصاره بابونه می‌توانید ۳ قاشق از برگ‌های خشک شده بابونه رابا ۳ لیوان آب مخلوط کنید و آنرا روی حرارت بگذارید و اجازه دهید تا نصف آب آن باقی بماند. این جوشانده را صاف کنید و تمام برگ‌های خشک رابا کمک صافی جدا کنید و اجازه دهید این عصاره سرد شود.

سپس از این عصاره برای شست‌وشوی موهای‌تان استفاده کنید. هرروز بعد از شامپو کردن موها با شامپوی گیاهی از این عصاره برای شست‌وشوی موهای‌تان استفاده کنید و اجازه دهید روی موهای‌تان خشک شود.

این توصیه‌ها را جدی بگیرید

برای پیشگیری از سفید شدن و خاکستری شدن‌ موها نه تنها استفاده از ماسک‌ گیاهی توصیه می‌شود بلکه اصلاح رژیم غذایی و گنجاندن مواد طبیعی نیز به سبد غذایی افراد می‌تواند تاثیر مستقیمی بر پیشگیری از سفیدشدن موها داشته باشد.

به اعتقاد درمانگران طب هندی مصرف ترکیب یک حب زنجبیل رنده شده با یک قاشق غذاخوری عسل یکی از بهترین ترکیب‌های خوراکی است که می‌تواند به پیشگیری از سفیدشدن تارهای مو کمک کند.

برای درمان سفیدی تارهای مو و براق شدن موها یکی از بهترین لوسیون‌ها استفاده از ترکیبی از روغن نارگیل با آب لیموی تازه است. ماسکی که از ترکیب ۲ قاشق پودر حنا، یک قاشق ماست، یک قاشق برگ خشک شده ریحان و ۳ قاشق قهوه نیز به دست آمده باشد علاوه بر آنکه به تیره شدن تارهای موی سفید و خاکستری کمک می‌کند، می‌تواند به تقویت تارهای مو و ریشه موها نیز کمک ‌کند.

تهیه لوسیون پیاز و ماساژ آن بر تارهای مو یکی دیگر از شیوه‌هایی است که می‌تواند علاوه بر تیره کردن تارهای مو به رشد مجدد تارهای از دست رفته مو نیز کمک کند. برای تهیه این لوسیون کافی است پیاز را رنده کنید و آب آنرا بگیرید و ازآن برای ماساژ موها استفاده کنید.

کندن مو های سفید باعث افزایش آن ها می شود؟

درست نیست: زندگی مو از سه مرحله آناژن «رشد»، کاتاژن «استراحت» ودر نهایت تلوژن «ریزش» تشکیل شده است. موها در مرحله آناژن به رشد ادامه می‌دهند و بعد وارد مراحل بعدی می‌شوند. حدود 80 تا 90 درصد ریشه های مو در هر مقطع زمانی در مرحله رشد هستند. در انتهای مرحله تلوژن، در فولیکول و ریشه مو یک جوانه موی دیگری ظاهر شده سپس وارد مرحله آناژن می شود و موی پیر قبلی می ریزد.

بهمین دلیل اگر روزی بین 100 تار مو بریزد، طبیعی است. این باور وجودداردکه وقتی موی سفید را میکشیم، آنرا از ریشه درمی آوریم اما پیاز مو سر جایش است و با کندن یک مو، موی دیگری بجای آن رشد میکند. پس با کنده شدن یا کندن مو های سفید، تعدادشان زیاد نمی‌شود.

یک شبه همه ی موهایش سفید شدند

درست نیست: ممکن است مو های سیاه فردی در اثر استرس خیلی شدید و سنگین بریزند اما مو های سفید باقی میمانند؛ بنابر این فرد فکر میکند که موهایش در اثر استرس شدیدی که به او وارد شده به صورت ناگهانی سفید شده اند.

مو های سفید دیگر نمی ریزند

درست نیست: بیشتر افراد دل خوشی از مو های سفید ندارند و با پیدا شدن نخستین مو های سفید سعی می‌کنند با هر روشی انها را از بین ببرند اما کسانی هم هستند که از سفید شدن انها خوشحال می‌شوند زیرا فکر میکنند مو های سفید دیگر نمی ریزند. متخصصان پوست این باور را رد می‌کنند؛ «ریزش مو به عوامل مختلفی ارتباط دارد ولی سفید شدن موها مانع از ریزش آن ها نمیشود. مو های سفید و بطور کلی مو های روشن ضخیم‌تر هستند و نسبت به ریزش مقاومت بیشتری دارند اما سفیدی مو به معنی عدم ریزش نیست.»

رنگ کردن موها باعث سفید شدن بیشتر انها می شود

درست است: سلول های رنگساز مو در مجاورت سلول های زاینده مو قراردارند؛ بنابر این هر آسیب شدید بدون توجه به عامل اصلی رخ دادنش میتواند باعث آسیب دیدن سلول های رنگساز مو شود، در نتیجه ممکن است این شرایط باعث رویش مو های سفید شود. آسیب های شدیدتر ممکن است سلول های زاینده موها را از بین ببرند و حتی باعث ریزش شدید آن ها شوند.

این اتفاق چندان شایع نیست و حتی گاهی در پی انجام اقدام های درمانی مانند برطرف کردن مو های زائد توسط لیزر نیز دیده می شود. مواد تشکیل دهنده رنگ مو های شیمیایی نیز می‌توانند به ساقه و ریشه موها آسیب بزنند و باعث ریزش و سفید درآمدن آن ها شوند؛ بنابر این توصیه می شود از رنگ کردن یا استفاده بیش از حد از مواد آرایشی شیمیایی مو بپرهیزید.

منبع: نمناک

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۷ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied