شمانیوز
شما نیوز

ورزش نکردن چه بلایی بر سر بدنتان می‌آورد؟

کم تحرکی و ورزش نکردن باعث افزایش وزن، سائیدگی مفاصل و بروز بیماری قلبی می‌شود.

ورزش نکردن چه بلایی بر سر بدنتان می‌آورد؟

بر کسی پوشیده نیست که ورزش کردن هم سختی‌های خود را دارد، به خصوص اگر عادت نداشته باشید. با این حال باید ورزش را در برنامه زندگی‌مان بگنجانیم، زیرا بدن انسان به تحرک مثل ورزش نیاز دارد. اما چه اتفاقی برای بدن رخ می‌دهد اگر ورزش نکنیم؟ با هم در این مطلب می‌خوانیم.

۱. فقدان انگیزه

ممکن است تصور کنید برای شروع ورزش به انگیزه نیاز دارید، اما در حقیقت، ورزش نکردن منجر به فقدان انگیزه می‌شود. شما کم کم نسبت به بدن‌تان بی‌تفاوت می‌شوید و ممکن است قبل از اینکه خودتان متوجه شوید، احساس کنید که گویی شایسته نیستید که بهتر عمل کنید یا انگیزه داشته باشید. فعالیت بدنی کافی منجر به ایجاد انگیزه در زمینه‌های دیگر زندگی شما می‌شود.

۲. افسردگی و اضطراب

کمبود فعالیت بدنی بطور مستقیما باعث افسردگی و اضطراب نمی‌شود، اما در بروز افسردگی و اضطراب موثر است، بنابراین بدون فعالیت بدنی کافی، ممکن است در ناامیدی ذهنی فرو بروید. این پیامد محتمل است حتی اگر قبلاً مبتلا به این مشکل نبوده باشید. کمبود ورزش می‌تواند مقدمه‌ای برای این مشکلات روانی باشد.

۳. ضعف عملکرد شناختی

کمبود فعالیت بدنی می‌تواند به مرور زمان منجر به کاهش عملکرد شناختی شود. این کاهش می‌تواند در بیماری‌های روانی مانند آلزایمر یا زوال عقل در سنین بالاتر ظاهر شود. بسیاری از افراد هرگز به این فکر نمی‌کنند که کمبود ورزش چگونه می‌تواند بر ذهن آن‌ها تأثیر بگذارد، زیرا اثرات آن تا ۶۰ سالگی یا بالاتر مشهود نیست.مغز

۴. ولع مصرف مواد غذایی به طور غیرقابل کنترل

ارتباط بین عدم فعالیت بدنی و ولع مصرف مواد غذایی ممکن است قابل مشاهده نباشد، اما از نظر علمی ثابت شده‌است. این ارتباط به دو شکل است.

قسمت اول این است که افزایش فعالیت بدنی باعث می‌شود فرد میل به غذای بیشتری برای جایگزینی انرژی از دست‌رفته داشته باشد. این نوع میل به خوردن اشتباه نیست فقط باید گزینه‌های غذایی سالم را انتخاب کنید. در غیر این صورت، افزایش فعالیت بدنی بی‌فایده خواهد بود.

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ورزش درست قبل از غذا می‌تواند مقدار غذای مصرفی را کاهش دهد. این داده‌ها نشان می‌دهد اگرچه افزایش فعالیت بدنی باعث گرسنگی بیشتر شما می‌شود، اما در کل سبب کاهش حجم غذا می‌شود.

برعکس، کمبود فعالیت بدنی منجر به ولع مصرف مواد غذایی می‌شود. این میل به این دلیل است که با افزایش وزن، بدن کم کم اشتیاق بیشتری به خوردن غذا دارد.

۵. مشخص‌ترین پیامد ورزش نکردن: افزایش وزن

افزایش وزن نتیجه شماره یک عدم تحرک کافی بدن است. این یک فرمول ساده است. کمبود فعالیت بدنی به این معناست که کالری مصرفی‌تان پایین‌تر از کالری است که دریافت می‌کنید.چاقی

۶. بیماری قلبی

بیماری قلبی، یکی از بزرگ‌ترین قاتلان سلامتی است. افزایش سلول‌های چربی، به ویژه در ناحیه کمر، بیماری قلبی را بسیار بدتر می‌کند. نرخ مرگ و میر به دلیل بیماری قلبی بسیار نگران‌کننده است و جای تاسف دارد، زیرا با فعالیت بدنی منظم می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد.

۷. مشکلات مفاصل و استخوان‌ها

فعالیت بدنی بیش از آنچه تصور می‌کنید به سلامت مفاصل و استخوان‌ها کمک می‌کند. بهبود تولید و توزیع مایع سینوویال یکی از مزایای ورزش است. این مایع را به عنوان ماده روان‌کننده مفاصل خود در نظر بگیرید، که باعث می‌شود آن‌ها سایش نداشته باشند یا دچار درد و تخریب نشوند.

فعالیت بدنی جریان خون را افزایش می‌دهد و سبب می‌شود که بهتر در مفاصل توزیع شود. اتوفاژی روندی است که هنگام انجام فعالیت بدنی منظم ایجاد می‌شود و طی آن سلول‌های آسیب‌دیده مفاصل از بین می‌رود تا سلول‌های جدید تولید شوند.

۸. آتروفی عضله

آتروفی عضله اختلالی است که در اثر کمبود فعالیت، عضلات شما از بین می‌روند. این امر معمولاً هنگامی اتفاق می‌افتد که افراد آسیب می‌بینند، فلج می‌شوند یا مشکلات دیگری دارند که از حرکت برخی از قسمت‌های بدن جلوگیری می‌کند. با این حال، اگر به طور منظم فعالیت بدنی انجام ندهید، ممکن است نسخه خفیف‌تری از این اختلال را تجربه کنید.

منبع : مه شو

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied