شمانیوز
شما نیوز

وزارت بهداشت واکسن روسی را تایید کرد! / واکسن به صورت رایگان به دست مردم می رسد

صحبت های دکتر جهانپوری در رابطه با سیل جدید بیماری و جزئیات کاملی در مورد واکسن این ویروس کشنده

وزارت بهداشت واکسن روسی را تایید کرد! / واکسن به صورت رایگان به دست مردم می رسد

ویروس کرونا یکی از خطرناکترین ویروس های شناخته شده است طبق گفته دانشمندان ویروس کرونا از طریق سطوح و ارتباط نزدیک انسان ها منتقل می شود و همه دانشمندان جهان به دنبال راهی برای از بین بردن ویروس کرونا در سطح جهان و کشف هرچه زودتر واکسن کرونا هستند چرا که ویروس کرونا طی 1سال گذشته هزاران هزار انسان را از پا درآورده است.

 

دکتر جهانپور طی صحبت های اخیرش اعلام کرد که احتمال ورود ویروس کرونای جدید دور از انتظار نیست ومردم باد مراقب خود و رفتارشان باشمند تا باعث پخش این ویروس نشوند.

 دکتر کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی  وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی از واکسیناسیون هشت میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در فاز دوم  واکسیناسیون کرونا  خبر داد و گفت: طبق پیش‌بینی‌ها، هشت میلیون و۳۰۰ هزار نفر در فازدوم  واکسیناسیون عمومی کرونا  کشور تا پایان بهار امسال واکسن دریافت می کنند.

وی افزود: عملیات واکسیناسیون فاز اول کرونا با سرعت در حال انجام است و از نیمه دوم اردیبهشت ماه وارد فاز دوم برای واکسیناسیون افراد بالای ۶۴ سال سن و افراد دارای بیماری زمینه ای خواهیم شد.

ایمنی واکسن روسی بیش از ۹۷ درصد است

جهانپور با تکذیب شایعاتی در خصوص عوارض جدی یا مرگ برخی دریافت کنندگان  واکسن کرونا  در ایران اظهار داشت: تا کنون هیچ عارضه جدی در زمینه واکسن های داخلی و وارداتی مشاهده نشده است، ضمن آن که میزان ایمنی  واکسن اسپوتنیک وی  بالای ۹۷ درصد است.

سخنگوی  سازمان غذا و دارو  ادامه داد: بررسی نتایج آزمایشات بیماران کووید ۱۹ در موج چهارم کشور نشان می‌دهد که بالای ۹۰ درصد بیماران به نوع جهش یافته کووید ۱۹ مبتلا شده اند. در واقع، موج چهارم ویروس کرونا در ایران ناشی از شیوع نوع جهش یافته انگلیسی است.

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت سفرهای نوروزی را در چرخش این ویروس بی تاثیر ندانست و گفت: مقایسه نوروز ۹۹ و سال ۱۴۰۰ نشان می دهد که میزان ابتلا و انتقال ویروس کرونا روندی متفاوت داشته است.

وی در ادامه تاکید کرد: احتمال ورود انواع دیگر ویروس کرونا به کشور دور از انتظار نیست و باید مراقبت ها و رعایت پروتکل ها بیش از پیش جدی گرفته شود.

وزارت بهداشت برای واکسن های داخلی کارشکنی نکرده

جهانپور همچنین به این شائبه که آیا واکسن های تولید داخل، خیلی زودتر از رسمی شدن به مرحله آزمایش رسیده بود و برخی مخالفت ها و کارشکنی ها مانع از شروع کارآزمایی بالینی آن شد، این طور پاسخ داد: برخی از شایعات در این موارد ناشی از عدم آشنایی کافی با مراحل تایید و تولید است، از جمله اینکه وقتی واکسنی در محیط آزمایشگاهی ساخته می‌شود، گام اول است و اساسا نمی شود واکسن خواندش، چراکه بایستی مطالعات پیش بالینی روی گونه های حیوانی، آن هم روی چند گونه صورت گیرد و بعد که این مراحل را با موفقیت پشت سر گذاشت، تازه در آستانه ورود به مرحله آزمایش انسانی قرار می گیرد.

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت ادامه داد: همه واکسن های ایرانی که اکنون در مراحل کارآزمایی هستند، در فروردین و اردیبهشت سال گذشته در محیط آزمایشگاهی ساخته شده بودند. این نکته را هم باید اضافه کنم که وقتی می گوییم واکسن تولید داخل، بایستی اسم ببریم چون در کشورمان برخلاف برخی کشورها که یک یا دو واکسن دارند، خوشبختانه تعداد زیادی واکسن در دست تهیه و تولید قرار دارد از جمله چهار برند که در مراحل کارآزمایی بالینی قرار دارند و یا باقی 16 کاندیدای تولید واکسن در کشورمان که در مراحل مختلف قرار دارند.

نمی‌شود میلی‌متری واکسن وارد کنیم و متری تزریق!

سخنگوی سازمان غذا و دارو در پاسخ به این سوال که چرا فاز دوم و سوم کارآزمایی واکسن  کوو ایران برکت  به صورت همزمان انجام نشد، گفت: مراحل آزمایش انسانی واکسن دست کم سه مرحله است که برای انجامشان نیازمند طی مراحلی از جمله صدور مجوز است. به این صورت که هر بار بعد از صدور مجوزهای لازم، یک مرحله از کارآزمایی آغاز می شود و در پایان، بایستی نتایج مورد بررسی و تایید قرار گیرد و صدور مجوزهای لازم برای فاز بعدی به انجام برسد.

وی در ادامه عنوان کرد: برخلاف آنچه ممکن است تصور شود، این که طی یکسال واکسن های تولیدی ما به مراحل کارآزمایی بالینی رسیده، قابل تقدیر هم هست چون اساسا روند تولید واکسن طولانی‌تر از این‌هاست و در شرایط اضطراری کرونا این روندها کوتاه تر شده است و ما هم در شرایط بهینه از نظر زمانی هستیم. به طور مشخص، واکسن کووایران در حال طی کردن فاز دوم است و به نظر می رسد که با موفقیت در حال عبور از این مرحله و رسیدن به فاز سوم است که انشالله در هفته‌های آتی رخ می دهد.

واکسن غیررایگان تناسبی با برنامه وزارت بهداشت ندارد

سوال مهم دیگر این است که آیا واکسنیاسیون کرونا رایگان است و آیا نظر وزارت بهداشت همان است که اعلام شد و تاکید داشت واردات واکسن توسط شرکت‌های خصوصی خارج از چرخه با برنامه واکسیناسیون مغایرت دارد و چرخه سند ملی واکسیناسیون را خدشه دار می‌کند؟

جهانپور در این باره گفت: باید از دو منظر به این موضوع نگاه کرد؛ اول از طرف وزارت بهداشت که باید بگویم ما چنین چیزی نداریم و در وزارت بهداشت برنامه ملی واکسیناسیون را که در ۲۱ بهمن کلید خورده اجرا خواهیم کرد که بر اساس آن واکسیناسیون پولی و خارج از سند انجام نخواهد شد.

وی اظهار داشت: این در حالی است که از منظر دیگر ممکن است نکات دیگری مطرح شود و حتی نظر شخصی من هم چیز دیگری باشد، اما در وزارت بهداشت تنها بر اساس برنامه ملی واکسیناسیون پیش خواهیم رفت و اگر قرار باشد نوع دیگر واکسیناسیون یعنی پولی و خارج از اولویت های تعیی شده در سند رخ دهد با برنامه ما در وزارت بهداشت قرابتی ندارد.

چهانپور در پاسخ به سوالی در خصوص سلامت واکسن های وارداتی به کشورمان گفت: اساسا واکسنی از گمرک ترخیص نمی‌شود، الا وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو آن را تایید کرده باشد؛ این قاعده و اصل کلی است، چه واکسن وارداتی در برنامه واکسیناسیون ملی مصرف شود و چه قرار باشد جای دیگری مصرف شود.

تخلفات مربوط به توزیع واکسن قابل شناسایی و پیگیری است

سخنگوی سازمان غذا و دارو تاکید کرد: نظارت روی افرادی که واکسن کرونا را بدون نوبت دریافت کردند، وجود دارد و موارد تخلف شناسایی شدند. اطلاعات واکسن کرونا و فرد دریافت کننده در سامانه سیب و تیتک همزمان وارد می‌شود و بر این اساس موضوع تخلف و هرگونه نشت احتمالی از زنجیره توزیع رسمی، کاملا قابل رهگیری است.

وی در ادامه احتمال بروز تخلف در زمینه توزیع واکسن کرونا را منتفی ندانست و تصریح کرد: با افرادی که مرتکب تخلف شدند به صورت قانونی برخورد خواهد شد و به مراجع قضایی معرفی می‌شوند. البته قبل از شروع واکسیناسیون مرحله اعلام اسامی و دریافت اطلاعات است و تخلفی صورت نمی‌گیرد، اما در هنگام واکسیناسیون ممکن است تخلفاتی صورت بگیرد که نمی‌توان پیشگیری کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied