شمانیوز
شما نیوز

۱۹ هزار نفر بعد از واکسن کرونا به اختلال چشمی مبتلا شدند

۱۹ هزار و ۹۱۶ اختلال چشمی بعد از تزریق واکسن کرونا اتفا افتاد که از این بین 300 نفر نابینا شدند.

۱۹ هزار نفر بعد از واکسن کرونا به اختلال چشمی مبتلا شدند

واکسن کرونا جزو واکسن هایی است که با هدف ایجاد ایمنی اکتسابی علیه بیماری کرونا در حال طراحی ساخت و یا تولید هستند شاید واکسن‌کرونا بهترین راه حل امیدبخش برای پایان دادن به این عالمگیری کووید ۱۹ باشد اما اکنون که واکسن‌کرونا تولید شده و قرار است در اختیار مردم قرار بگیرد حواشی و اتفاقات بسیاری در حال رخ دادن است.

 

نابینایی به خاطر تزریق واکسن کرونا

 صدها مورد نابینایی و از جمله ۱۹هزار و ۹۱۶ اختلالات چشمی پس از تزریق واکسن های آزمایشی  کووید 19  به سازمان نظارت بر داروهای اروپایی  سازمان جهانی بهداشت  گزارش شده است.​

تقریبا ۲۰ هزار اختلال چشمی به VigiBase بزرگترین مخزن داده ایمنی داروی سازمان جهانی بهداشت گزارش شده که توسط «مرکز مانیتورینگ اوپسالا» (UMC) نگهداری می شود. مرکز مانیتورینگ اوپسالا نام فیلد سازمان بهداشت جهانی و مرکز همکاری برای نظارت بین المللی بر دارو در اوپسالا سوئد است. این اختلالات شامل موارد زیر است:

درد چشم (۴۶۱۶)، تاری دید (۳۸۳۹)، فوتوفوبیا یا عدم تحمل نور (۱۸۰۸)، نقص بینایی (۱۶۲۵)، تورم چشم (۱۱۶۲)، افزایش فشار چشم یا قرمزی چشم (۷۸۸)، سوزش چشم (۷۶۸)، خارش چشم (۷۳۱)، آبریزش چشم یا افزایش سوزش (۶۵۳)، دوبینی (۵۵۹)، خستگی چشم یا آستنوپی (۴۵۹)، خشکی چشم (۴۰۰)، تورم در اطراف چشم (۳۶۶)، تورم پلک (۳۶۰)، حساس درخشش نور به علت تحریک شبکیه چشم یا فتوپسی (۳۵۸)، نابینایی (۳۰۳)، ورم پلک (۲۹۸)، چشم درد همراه با قرمزی (۲۷۳)، پارگی رگ های چشمی (۲۳۶)، بلفارواسپاسم یا انقباض غیر عادی عضله چشم (۲۲۳)، ورم پری اربیتال (۱۷۱) و خونریزی چشم (۱۶۹) بود.

بیش از نیمی از اختلالات چشمی (۱۰ هزار و ۶۶۷ مورد) نیز به ﺳﯿﺴﺘﻢ ﮔﺰارش دﻫﻲ ﻛﺎرت زرد مربوط به عوارض جانبی در انگلستان گزارش شده است. این موارد در نوبت اول تزریق واکسن های «آکسفورد-آسترازنکا»و «فایزر-بیون‌تک» بوده است اما همچنین در این میان هشت گزارش اختلالات چشمی در میان ۲۲۸ گزارش مربوط به واکسن «مدرنا» بوده که از این تعداد فقط ۱۰۰هزار دوز اول تا ۲۱ آوریل تجویز شده است.

اختلالات چشمی در آزمایشات بالینی واکسن هایی که فقط مجوز استفاده اضطراری (EUA) دریافت کرده اند گزارش نشده است. کسانی که واکسن آزمایشی فایزر را ارائه می کنند، در گزارش اطلاعات سازمان غذا و داروی ایالات متحده عوارض جانبی چشمی را ذکر نکرده اند. با این وجود اظهار داشتند که «عوارض جانبی که برخی از آنها ممکن است جدی باشد، ممکن است با استفاده گسترده تر از واکسن فایزر-بیون‌تک ایجاد شود».

گزارش های VigiBase و سیستم گزارش دهی کارت زرد جزئیاتی از تجارب بیماران در مورد عوارض جانبی را ارائه نمی دهند. با این حال، «سامانه گزارش عوارض جانبی واکسن‌ها» «VAERS»، که یک پایگاه داده با بودجه دولت ایالات متحده است و آسیب ها و مرگ های ناشی از واکسن ها را گزارش می کند، برخی گزارشات در مورد تجارب بیماران را ارائه می دهد.

 

تجربه یک خلباناز واکسن کرونا

یک گزارش این سامانه تجربه یک خلبان ۳۳ ساله از می سی سی پی را توصیف می کند که واکسن فایزر را مصرف کرده و در بین علائم متعدد دیگر، دچار مشکلات بینایی نیز شده است. وی گزارش داد: «من ظرف یک ساعت پس از تزریق واکسن متوجه سردرد در بخش بالایی سرم شدم. ابتدا فکر کردم که این طبیعی است زیرا هر کسی که می شناسم گفت که سردرد گرفته است. طی چند ساعت بعد، درد از پشت گردن من حرکت کرد و به احساس سوزش در پایین جمجمه ام تبدیل شد».

او ادامه داد: «دو روز پس از دریافت واکسن، هواپیمای خود را به پرواز درآوردم و بلافاصله متوجه شدم که مشکلی برایم پیش آمده است. من به سختی تمرکز خود را حفظ کردم اما تقریبا ۲ ساعت پس از پرواز، فشار ناگهانی و شدیدی در سرم احساس کردم. من بلافاصله فرود آمدم و پرواز را متوقف کردم.»

بیش از ۱۲۰۰ گزارش در این سامانه شامل چشم درد در میان علائم دیگر ذکر شده است. در یک گزارش که توسط پزشکی ۵۰ ساله از ویسکانسین ثبت شد، آمده است که او «عرق شدید، تب، ضعف و بدترین سردرد زندگی» خود را پس از دریافت دوز دوم واکسن فایزر در ژانویه تجربه کرده است.آ

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied