شمانیوز
شما نیوز

آیا با روی کار آمدن دولت جدید قیمت گوشی ارزان می شود؟

بهتر است شهروندان برای خرید موبایل عجله نکنند.

آیا با روی کار آمدن دولت جدید قیمت گوشی ارزان می شود؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین: این روزها که همه مردم زیر بار گرانی های چند سال اخیر قادر به خرید بسیاری از وسایل مورد علاقه و حتی وسایل ضروری زندگی خود نبوده اند خبرهایی به گوش می رسد که حاکی از ارزان شدن قیمت گوشی و بسیاری از وسایل الکترونیکی با روی کار آمدن دولت جدید است. اینکه آیا با روی کار آمدن رییسی گوشی ارزان می شود یا خیر یک سوال مبهم است و نمی توان به صورت قطع بر یقین به آن پاسخ داد، اما تجربه دوره های مختلف ریاست جمهوی نشان از آن دارد که اصولا با تغییر دولت برای مدتی کوتاه یک ثبات اقتصادی بر بازارهای داخلی حاکم می شود.

افزایش بی رویه قیمت ها در دولت روحانی

اینکه کشور ایران در طول تاریخ هرگز به اندازه هشت سال اخیر اقتصاد نابسامانی را تجربه نکرده است یک واقعیت غیر قابل انکار است، اما از یک طرف دیگر باید به افزایش نیازهای انسان با توجه به توسعه و پیشرفت فناوری ها نیز اشاره نمود.

 

 

قیمت های افسارگسیخته ای که هر روز تغییر می کردند و اصولا نرخ صعودی نیز داشتند با نیاز ذاتی انسان برای پیشرفت و حرکت به جلو متضاد بود.

 

 

هرچند بسیاری از محققان و صاحب نظران بیان کرده اند که خسارات وارده بر اقتصاد ایران در چند سال اخیر شاید هرگز جبران نشود، اما بخشی از جامعه همچنان امید خود را از دست نداده و در انتظار دولت جدید برای ساماندهی به اوضاع اقتصادی هستند. ما نیز تصمیم گرفته ایم تا این مقوله را با توجه به واقعیت های اجتماعی و همچنین آنچه که در اقتصاد جهانی می گذرد بررسی کنیم.

 

 

احتمال کاهش نرخ دلار در دولت سیزدهم

دلار آمریکا به عنوان رایج ترین ارز جهانی در تمام کشورها استفاده می شود به همین علت از تمام وقایع جهان از جنگ و زلزله گرفته تا تغییر حکومت و دولت ها نیز می تواند در تعیین نرخ آن تاثیرگذار باشند.

 

 

هرچند شکسته شدن ارزش دلار آمریکا به یک واقعه بزرگ و غیرقابل کنترل در اقتصاد آمریکا نیاز دارد، اما به نظر می رسد تغییر دولت ها در کشورهایی همچون ایران که در خاورمیانه واقع شده اند تا حدودی بر کاهش نرخ آن ها موثر باشد.

 

 

هم اکنون نیز با روی کار آمدن رییسی و بیرون آمدن ایران از بحران دولت دوازدهم باید منتظر بمانیم تا تغییرات خاصی در کاهش ارزش دلار رخ دهد. همچنین کاهش قیمت طلا و سکه نیز پیش بینی شده است، اما همانطور که می دانید دلار و طلا وابسته به اقتصاد جهانی هستند و هر آن ممکن است با افزایش نرخ آن ها به صورت چشم گیر مواجه باشیم. هرچند به نظر می رسد افزایش ارزش آن ها طی یک دوره دیگر، اقتصاد بسیاری از کشورها را با بحران های جدی و غیرقابل جبران مواجه خواهد کرد.

نوید ارزان شدن تلفن همراه

دولت رییسی با نوید ارزان شدن قیمت گوشی موبایل روی کار نیامده است، اما برنامه های اعلام شده حاکی از کاهش قیمت وسایل الکترونیکی می باشد که قیمت گوشی را نیز در بر می گیرد به همین علت می توان نوید ارزان شدن تلفن همراه را هم به سایر برنامه های دولت سیزدهم اضافه کرد اما در این میان ارزان شدن گوشی هایی که برند چینی هستند محتمل تر خواهد بود.

 

 

هرچند برندهای چینی همانند شیائومی بازار ایران را در دست گرفته اند و سایر برندها همانند سامسونگ را به حاشیه کشانده اند و به نظر می رسد دیگر مجالی برای فروش گوشی های سونی نمانده است، اما نوید ارزان شدن قیمت گوشی موبایل را صرفا نمی توان به گوشی های چینی اطلاق کرد.

 

 

گوشی های جدید سامسونگ که دیگر برای خریداران حکم آیفون های گذشته را دارد در این مقوله قرار گرفته و وعده ارزان شدن آن ها را باید در برنامه های دولت سیزدهم مشاهده کرد.

آیا کاهش قیمت دلار باعث کاهش قیمت گوشی می شود؟

مسئله ای که دولت دوازدهم را وارد یک چالش جدی کرد و اکنون به سوال اصلی بسیاری از کاربران نیز تبدیل شده است. آیا کاهش نرخ دلار باعث کاهش قیمت گوشی می شود؟ قطعا پاسخ به این سوال بسیار دشوار است  و نیاز به بررسی بسیاری از زوایای اقتصادی خواهد داشت، اما دولت دوازدهم نشان داد که کاهش ارزش دلار هرگز به معنای کاهش قطعی قیمت گوشی موبایل نمی باشد.

 

 

ما در دولت دوازدهم شاهد کاهش نرخ دلار و طلا بوده ایم بی آنکه قیمت هایی که به صورت افسارگسیخته و با بهانه افزایش نرخ طلا و دلار افزایش یافته بودند با کاهش نسبی مواجه شوند.

 

 

اینجا بود که بسیاری از ایرانیان متوجه شدند اوضاع اقتصادی قرار نیست با کاهش نرخ طلا و دلار چندان بر وفق مراد باشد. در واقع افزایش قیمت طلا و دلار با بالارفتن اجناس مواجه شد، اما کاهش قیمت طلا و دلار هرگز با کاهش قیمت ها همراه نگردید.

 

 

کاهش قیمت گوشی موقتی است اما طولانی

یکی از مهمترین مسائلی که در خصوص یک سال آینده مطرح شده است این است که به احتمال زیاد کاهش قیمت گوشی برای مدت طولانی باشد نه یک دوره محدود و چند ماهه! البته این واقعیت را هم بیان کنیم که دولت دوازدهم باتوجه به عدم نظارت بر قیمت ها به نحوی عمل کرد که ایرانیان هم اکنون عدم تغییر قیمت ها برای یک دوره چند ماهه را بسیار طولانی و مطلوب می دانند، اما اقتصاد واقعی یک کشور که قصد پیشرفت و توسعه را داشته باشد باید تعادل قیمت ها و عدم افزایش آن ها را برای مدت طولانی و در دوره های چند ساله کنترل کند.

 

 

حال سوالی که مطرح می گردد این است که وعده ارزان شدن گوشی و گران نشدن وسایل الکترونیکی در دولت سیزدهم برای یک دوره چند ماهه است یا چند ساله؟ یا به نظر می رسد بهتر باشد اگر بپرسیم که دولت سیزدهم قصد برخورد با افزایش قیمت های غیرمنطقی و غیراصولی را دارد یا خیر؟ در هر صورت به نظر می رسد که رییس جمهور جدید باید حداقل تلاش خود را برای عدم افزایش قیمت ها طی یک سال آینده بکار ببرد تا به کمترین وعده انتخاباتی خود عمل نماید.

گوشی 5G ارزان نمی شود

نسل جدید اسمارت فون ها که قابلیت آنتن دهی به صورت 5G را دارند در برنامه کاهش قیمت گوشی موبایل قرار ندارند. طبق گفته اقتصاددانان نیز نباید برای چند سال آینده در انتظار کاهش قیمت این دسته از محصولات باشیم.

 

 

البته همچنان شاهد عدم تولید گسترده این محصولات بوده و به نظر می رسد در صورت فروش انبوه با استقبال مناسبی نیز همراه خواهند بود. حال مسئله اصلی این است که گوشی بخریم یا نه؟ در مبحث پایانی به این سوال پاسخ می دهیم؟

 

 

گوشی بخریم یا نخریم؟

اگر قصد خرید گوشی موبایل را  دارید بهتر است حداقل تا یکی دو ماه صبر کنید. همین عدم افزایش قیمت ها در یکی دو ماه گذشته خود می تواند نوید ارزان شدن گوشی در روزهای بعد باشد. البته قیمت گوشی در همین روزها نیز در بهترین حالت خود طی شش ماه اخیر قرار گرفته اند با این حال چند صباحی نیز صبر و حوصله لازم است تا به خوبی شاهد شکست قیمت ها در بازار باشیم.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied