شمانیوز
شما نیوز

اختصاصی گسترش نیوز:

گوشی‌سازهایی که با ایران قهر کردند!

از ۲۰۱۸ که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، رسما خروج این کشور از توافق هسته‌ای ایران را اعلام کرد تا الان که دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران اجرا می‌شود شرکت های اروپایی و آسیایی از کار کردن با ایران عقب کشیده‌اند.

گوشی‌سازهایی که با ایران قهر کردند!

فشار دولت ترامپ علیه ایران در نوامبر ۲۰۱۸ با اعمال مجدد تحریم های قدرتمند آمریکا علیه بانکداری، انرژی و کشتیرانی ایران، مشارکت دولت ها و شرکت های سراسر جهان را با کشور سخت کرد. در این بین بسیاری از شرکت های الکترونیکی هم ایران را تحریم کردند.

دلیل اصلی خروج این شرکت‌ها از ایران، ترس از تحریم‌های ثانوی آمریکا است که شرکت‌های غیرآمریکایی طرف حساب ایران را هم در صورت رعایت نکردن تحریم‌های ایالات متحده مجازات می‌کند.

در کل شرایط امروز کشور به صورتی است که هیچ برندی نمی‌تواند سرویس‌های معمولی که به سایر کشورهای جهان ارایه می‌کند را به ما نیز بدهد.

 

گوشی های  هوشمند

سامسونگ

حدود دو سال پیش شرکت سامسونگ اعلامیه ای مبنی بر قطع برخی خدمات نرم‌افزاری منتشر کرد. این شرکت کره ای اعلام کرد که به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران، شرکت سامسونگ مانند سایر تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان تلفن‌همراه، دیگر برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های پولی خود را نمی‌تواند در اختیار ایرانیان قرار دهد، اما اپلیکیشن‌های رایگان همچنان قابل استفاده هستند.

موبایل-سامسونگ-سری-A

این شرکت تا پیش از تحریم های دولت ترامپ به کاربران خود اجازه می‌داد تا از پلی‌استور به صورت ریالی خریداری کنند، درصورتی که سایر برندها این امکان را نداشتند و معاملات در آنها باید حتما به صورت دلار یا یورو پرداخت صورت می‌گرفت.

هوآوی

تحریم های گوشی های هوآوی مختص به ایران نیست، بلکه محدودیت های این مارک گوشی به دلیل تحریم خود برند است. هوآوی، غول چینی صنعت موبایل که از چندی پیش و به مرور از سرویس‌های انحصاری گوگل محروم شده ، به فکر راهکار‌های جایگزین افتاده است. این ابر شرکت چینی که جایگاه چشمگیری در حوزه تولید تلفن‌همراه در سراسر جهان دارد، از دو جهت بر مصرف‌گنندگان محصولات این شرکت در ایران تأثیرگذار است.

از یک‌سو جنگ تجاری میان آمریکا و چین که بیش از یک‌سال است که شعله‌های آن افروخته شده و بر مشتریان جهانی این برند ازجمله ایرانیان تأثیر گذاشته است و از سوی دیگر تحریم‌های یک‌سویه ایالات متحده بر علیه کشورمان که بر ارایه خدمات به مشتریان ایرانی این شرکت تأثیر مستقیم دارد، سبب شده تا نگرانی‌هایی برای مشتریان ایرانی هوآوی ایجاد شود.

راهکار هوآوی برا یمفابله با این محدودیت ها، ساخت سیستم عاملی برای خود جدا از گوگل است که تا کنون موفقیت آمیز بوده. این سیستم عامل هارمونی (Harmony) نام دارد.

اپل

در این میان اپل بیشتر از سایر برندها برای دسترسی ایرانی‌ها به گوشی‌هایش مشکل‌ساز شده است. اپل تقریبا به‌طور کامل دسترسی کاربران ایرانی به اپ‌استور را بسته است و پیش از این اعلام کرده بود که دسترسی کاربران آیفون به اپلیکیشن‌های فارسی را غیرممکن می‌کند.

آیفون۱

درنهایت اپل، این اپ‌ها را مسدود کرد. این مسدودسازی اپل باعث شد بسیاری از اپ‌های داخلی گوگل که برای کاربران سازمانی‌اش قابل استفاده بودند نیز، از دسترس خارج شود. حال این تصمیم اپل که برای حفظ اطلاعات شخصی کاربران گرفته شده، به ضرر بسیاری از کاربران ایرانی و کسب‌وکارهای آنلاین در ایران تبدیل شده است؛ چراکه چند ‌سال پیش و بعد از حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از اپل‌استور نیز، بسیاری از برنامه‌نویسان ایرانی برای دورزدن این تحریم اپل، از گواهی توسعه‌دهنده سازمانی در جهت انتشار اپ‌های فارسی استفاده کردند. با این اقدام اپل بیشتر اپ‌های پرداختی و ارایه‌دهنده سرویس فارسی را غیرقابل دسترس کرده است.

شیائومی

این برند محبوب که حدود ۳۳ درصد بازار موبایل ایران را در دست دارد، واردات گوشی های خود را به ایران تحریم کرده بود. این موضوع در دو سه روز اخیر به دلیل مسدود شدن این دستگاه ها در کوبا (که جزو تحریم وارداتی شیائومی بود) بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. هرچند با توجه به تمام گزارشات گفته شده، این مسدود شدگی و بلاک شدن در ایران اتفاق نیفتاده و نیازی برای نگرانی نیست.

این شرکت چینی که در بازار جهانی گوشی های هوشمند حرف اول را می زند، در بند ۱۴.۲ مقررات الزامی خود، واردات محصولات شیائومی را به کشور های کوبا، ایران، سوریه، کره شمالی، سودان و کریمه ممنوع کرده.

ال جی

اگر در حدود یک سال گذشته و حتی بیشتر سری به بازار لوازم خانگی و گوشی های هوشمند در ایران زده‌ باشید، حتما متوجه کمبود شدید لوازم کره‌ای شده‌اید. کمبود لوازم الکترونیکی شرکت‌های کره‌ای از جمله ال‌جی و سامسونگ به دلیل فشارهای ایالات متحده است. این فشارها باعث قطع ارتباط ایران با یکی از بزرگ‌ترین شرکت های لوازم الکترونیکی شده است. سال‌هاست که ال‌جی ارائه‌دهنده غالب لوازم خانگی و تلفن‌های همراه برای مصرف‌کنندگان ایرانی است، اما امروزه بسیاری از بنرهای تبلیغاتی آن با بنرهایی شامل مارک‌های شرکت های ایرانی جایگزین شده‌ است.

الجی-گوشی

مقامات ایرانی با واکنشی نسبت به کاهش فعالیت سامسونگ و ال‌جی، آنها را متهم به تسلیم در برابر زورگویی‌های آمریکا کرده و هشدار داده‌اند که بازگشت این شرکت‌ها به بازار ایران دشوار خواهد بود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied