شمانیوز
شما نیوز

تقابل بنزین ۱۱ هزار تومانی با یارانه ۲ میلیونی!

گمانه زنی در خصوص افزایش میزان یارانه ها با واقعی شدن قیمت بنزین به گوش می رسد اما ابهاماتی در مورد میزان تغییر مبلغ یارانه ها و افرادی که مشمول دریافت هستند، وجود دارد.

تقابل بنزین ۱۱ هزار تومانی با یارانه ۲ میلیونی!
 
مجلس در هفته گذشته طرح حذف یارانه های پنهان را رونمایی کرد. این طرح در صورتیکه به مرحله اجرا برسد، قیمت بزنین را به نرخ آزاد و حداقل ۳ برابر قیمت امروز خواهد رساند. اما مجلس با رونمایی از این طرح چه اهدافی را دنبال می کند و قیمت بنزین به چه نرخی خواهد رسید؟

قیمت بنزین واقعی می شود یا گران؟

طرح تعیین تکلیف یارانه های پنهان در حوزه نفت و بنزین باید با رعایت احتیاط و توجه به قشر ضعیف جامعه انجام شود. این طرح در صورت اصولی انجام شدن، قیمت های حامل های انرژی را واقعی کرده و در ادامه باعث کنترل مصرف انرژی می شود. همچنین ضروری است در صورت اجرایی شدن این طرح به افراد نیازمند پرداخت هایی صورت گیرد.

​فاصله قیمت بنزین ایران با فوب خلیج فارس

قیمت بنزین ایران فاصله معنا داری با فوب خلیج فارس دارد. قانون برنامه های توسعه، یکسان بودن قیمت بنزین با فوب خلیج فارس را تاکید می کند اما لازم به یادآوری است؛ فوب خلیج فارس بر اساس بازارهای جهانی تعیین می شود و میزان آن تحت تاثیر بازار با نوسان روبرو است. در صورتیکه قیمت بنزین داخل با فوب خلیج فارس تعیین شود، می توان گفت قیمت دلار و قیمت جهانی نفت تاثیر فراوانی را خواهد دید.

جبران کسری بودجه با افزایش قیمت بنزین؟

دولت با کسری بودجه ۵۰ درصدی روبرو است. یکی از روش های جبران کسری بودجه افزایش قیمت بنزین است که البته در صورت اجرایی شدن آن دهک های پایین جامعه باید حمایت شوند.به گفته نماینده مجلس با افزایش قیمت بنزین علاوه بر جبران کسری بودجه از قاچاق بنزین نیز جلوگیری می شود.

معادله بنزین ۱۱ تومانی در مقابل یارانه ۲ میلیونی!

قیمت واقعی بنزین با قیمت دلار آزاد به ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان خواهد رسید. قیمت حال حاضر هر لیتر بنزین سهمیه‌ای در ایران ۱۵۰۰ تومان و قیمت بنزین آزاد سه هزار تومان است.

بر همین اساس دولت در هر لیتر بنزین سهمیه‌ای حدود ۹ هزار تومان و روی قیمت بنزین آزاد حدود ۸ هزار تومان یارانه پنهان می‌دهد. سهمیه ماهانه بنزین خودروها ۶۰ لیتر است.در این شرایط دارنده هر خودرو ۵۶۰ هزار تومان ماهانه یارانه پنهان انرژی از دولت می‌گیرد.در صورتیکه خانواده‌ای سه خودرو داشته باشد، ماهانه ۱٫۵ میلیون تومان یارانه پنهان انرژی از دولت می‌گیرد. یارانه‌ای که افراد فاقد خودرو از آن محروم هستند.

وعده افزایش یارانه ها در صورت حذف یارانه پنهان بنزین در شرایطی شنیده می شود که بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی،در  کشورمان حدود ۸۶ میلیارد دلار (معادل حدود ۲ هزار تریلیون تومان) یارانه مصرف سوخت، سالانه پرداخت می شود.با توجه به این آمار، سهم هر ایرانی از یارانه پنهان انرژی روزانه ۶۵ هزار تومان است و در ماه به عددی نزدیک دو میلیون تومان می‌رسد. یعنی بنزین ۱۱ هزار تومانی باید با یارانه ماهانه دو میلیون تومانی همراه شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied