شمانیوز
شما نیوز

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح شد:

راهکار اساسی برای جبران خسارت بورس بازان

موسوی: دولت قبل مردم را تشویق به سرمایه گذاری در بورس کرد اما در ادامه بورس با سقوط مواجه شد. اگر قصد داریم که زیان مردم را جبران کنیم باید اول از هر چیز سهام و سرمایه مردم را بیمه کنیم. یعنی وقتی کسی قصد سرمایه گذاری در بورس را دارد با خیال راحت این کار را انجام دهد.

راهکار اساسی برای جبران خسارت بورس بازان
 
سال ۱۳۹۹ مردم توسط مسئولان دولتی به طرق مختلف تشویق به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه شدند. در زمان تشویق سرمایه‌گذاری در بورس و بازار سرمایه اقدامات متعددی توسط برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی در خصوص افزایش سوددهی سرمایه‌گذاری در بورس انجام شد ولی پس از ورود مردم و سرمایه‌گذاری آنها اقداماتی مبنی بر خروج سرمایه از بازار بورس و فروش سهام توسط سهامداران عمده انجام شد و عده بسیار زیادی از مردم مشتاق به سرمایه گذاری، سرمایه شان در پی حمایت دولت سابق از بورس به باد رفت. در آن زمان بود که طرح بیمه کردن سهام یا اوراق تبعی مطرح شد.

هدف از بیمه سهام چیست؟

اولین و واضح‌ترین هدفی که در رابطه با بیمه کردن سهام در بورس وجود دارد، کاهش ریسک‌های معاملاتی می‌باشد. خب اغلب سرمایه‌گذاران به ‌سبب وجود همین ریسک‌ها، نسبت به آینده‌ی سها‌می که در بورس دارند، دچار ابهام هستند. در بازارهای مالی معمولاً دو نوع ریسک را می‌توان متصور شد. ریسک‌های سیستماتیک و ریسک‌های غیر سیستماتیک. ریسک‌های سیستماتیک عمدتاً ناشی از تغییرات کلان کشور‌ مثل نرخ ارز، تورم، تحریم‌های سیاسی و یا حتی تغییر و تحول در اقتصاد دنیا هستند و می‌توانند روی بازار ما تاثیرگذار باشد. اما ریسک غیر سیستماتیک ناشی از ریسک منحصر به‌فرد شرکت یا صنعتی خاص است که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنید. مثل تغییرات تعرفه واردات خودرو، تغییرات نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، تغییرات نرخ سوخت سیمانی‌ها و … طرح بیمه کردن سهام،‌اتفاق خوبی است که اگر رخ دهد می تواند آینده بازار سهام را تحت تاثیر قرار دهد. در همین راستا ما در گسترش نیوز برآن شدیم که گفتگویی با نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس داشته باشیم و نظر وی را جویا شویم. برای خواندن مشروح این گزارش با ما همراه باشید:

موسوی

دولت قبلی مردم را گول زد

سید کاظم موسوی در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز درباره اقدامات مجلس برای جبران خسارت زیان دیدگان بورس اظهار کرد: بنده اعتقادم این است که باید در بورس نوعی زیرساخت ها تامین شود که کسی به علت سرمایه گذاری در بورس مال‌باخته نشود. زیرا که بازار سرمایه جمعیت زیادی را به خود جذب کرده است. بیش از ۵۵ میلیون نفر از جمعیت ایران اکنون کد بورسی دارند و سرمایه گذاری کرده اند.

وی ادامه داد: لذا نیاز است که تدابیری برای این افراد اتخاذ شود و با تفکر بیشتر باید جلوی ضرر بیشتر مردم را گرفت. مردم با امید در این بازار سرمایه گذاری می کنند. زیرا که مردم با قول های متصدیان دولت سابق پا در بورس نهادند. دولت سابق تاکید می کرد که بورس بهترین محل برای سرمایه گذاری است و تمامی زیر ساخت های ممکن را ما در بورس داریم. اما دولت قبلی مردم را گول زد.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: اما در ادامه همگان دیدیم که اینگونه نشد،‌ بازار به یکباره بر مسیر معکوس قرار گرفت و شاخص پیاپی سقوط می کرد. اگر قصد داریم که زیان مردم را جبران کنیم باید اول از هر چیز سهام و سرمایه مردم را بیمه کنیم. یعنی وقتی کسی قصد سرمایه گذاری در بورس را دارد با خیال راحت این کار را انجام دهد.

موسوی در پایان اظهار کرد: اگر بیمه جبران خسارت در حوزه بورس فعال باشد می تواند جبران مافات کند اما هنوز این اتفاق رخ نداده است. خوشبختانه اکنون بورس در وضعیت خوبی قرار دارد و سبب رضایتمندی احتمالی سرمایه گذاران شده است. امید است که این روند همچنان ادامه داشته باشد.

معرفی مقصران به دادگاه

پیش از این غلامرضا مرحبا در گفتگو با گسترش نیوز درباره نحوه جبران زیان مالباختگان بورس گفته بود: ما به صورت کلی در مجلس و زمانی که دولت قبلی سرکار بود،‌ تحقیقاتی را شروع کردیم؛ از جمله در گزارش ۲۳۴ مجلس که در خصوص انتخاب غیرقانونی و خارج از ضابطه رییس بورس بود، نماینده مجلس ناظر در شورای عالی بورس گزارشی داد که ما آنرا در مجلس قرائت کرده و بعد از تصویب در مجلس به دادگستری ارجاع دادیم. از جمله افرادی که به دادگاه معرفی شدند می توان به وزیر سابق اقتصاد اشاره کرد.

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: ما به دنبال این هستیم که ساختار بورس را اصلاح کنیم، در همین زمینه وزیر جدید اقتصاد که آن زمان در مجلس کنار ما بود در جریان این موضوع قرار دارد. ما در حال انجام یکسری کارها هستیم تا به بازار سرمایه بیشتر از قبل رسیدگی و کمک شود. اکنون بنده نمی توانم جزییات دقیق از طرح بورسی مجلس ارائه دهم و به موقع طرح جدید مجلس را رسانه ای خواهیم کرد

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied