شمانیوز
شما نیوز

قیمت دلار در سراشیبی

قیمت دلار باز هم کاهش یافت و یک مرز حساس دیگر را از دست داد. مدیریت کسری بودجه 50 درصدی نیز به اندازه نتیجه بخش بودن مذاکرات برای روند قیمتی دلار تعیین‌کننده هستند.

قیمت دلار در سراشیبی

به گزارش پایگاه خبری مثلث آنلاین: دور بعدی مذاکرات برجام، احتمالا قبل از اتمام ماه اکتبر در وین، پایتخت اتریش، برگزار خواهد شد. این امر باعث شده تا انتظارات کاهشی در قیمت دلار قوت بیشتری بگیرد. برخی معتقدند که این تسریع در روند برگزاری مذاکرات به نشست‌های طرف ایرانی با دیگر اعضای برجام در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل بازمی‌گردد.

اکنون دلار حمایت 27 هزار و 750 تومانی را از دست داده و این امر هیجان فروش را در بازار افزایش داده است. اگر قیمت دلار به زیر محدوده قیمتی 27 هزار و 450 تومان برسد، احتمال نزول آن به کانال 26 هزار تومانی بیشتر می‌شود و قدم بعدی حمایت این ارز خارجی در 26 هزار و 800 تومان خواهد بود.

قیمت دلار روز گذشته مرز حساس 27 هزار و 800 تومان را از دست داده بود. تحلیل‌گران معتقد بودند ادامه روند کاهشی قیمت دلار مستلزم آن است که قیمت از محدود 27 هزار و 800 تا 27 هزار و 700 عبور کند و زیر این دامنه پایدار شود.

قیمت دلار از دامنه حساس پایین آمد. علت اصلی افت قیمت دلار انتشار یک خبر عنوان می‌شد مبنی بر اینکه دور جدید مذاکرات احتمالا پیش از پایان یافتن ماه اکتبر (9 آبان آخرین روز اکتبر است) از سر گرفته خواهد شد.

دو عامل تاثیرگذار بر قیمت دلار

ادامه روند کاهشی قیمت دلار گذشته از مسائل تکنیکال به برخی عمکردها در مورد سیاست‌گذاری نیز بستگی دارد. مسئله اول کسری بودجه است. بر اساس اظهارات یکی از نمایندگان مجلس امسال بیش از 50 درصد کسری بودجه خواهیم داشت و رئیس جدید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفته است برای تامین کسری بودجه سال آینده نه از بانک مرکزی استقراض می‌کنیم و نه اورق می‌فروشیم.

این‌ها اخباری هستند که در شبکه‌های مجازی مبادله ارز جلب توجه می‌کنند و سوال مهم این است که دولت این حجم از کسری بودجه را چگونه مدیریت خواهد کرد؟ تامین کسری بودجه از طریق استقراض از بانک مرکزی یا انبساط پولی به معنای تورم و رشد قیمت دلار است، حال باید دید آیا دولت می‌تواند از طریق تغییر سیستم مالیاتی و کاهش هزینه‌‌ها جلوی رشد نقدینگی و تورم را بگیرد.

مسئله دوم به روند جلو رفتن مذاکرات مربوط می‌شود، فعالان بازار معتقدند حتی در صورت شروع دور جدید مذاکرات حصول توافق احتمالی زمان‌بر خواهد بود و نمی‌توان انتظار داشت که مذاکرات در کوتاه مدت قیمت دلار را در سطوح پایین پایدار کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied