شمانیوز
شما نیوز

گفتگوی گسترش ‌نیوز با رئیس کمیته نیرو کمیسیون انرژی مجلس:

ایران زباله‌دان ماینرهای چینی شده است / نوکری برای سایر کشورها با ماینینگ

ماینینگ به معنای ساده کارگری است. راحت‌تر توضیح دهم، ماینینگ به معنای نوکری است. ماینینگ فناوری بلاک چین حساب نمی‌شود. در ایران سامانه ملی نداریم و تا زمانی که سامانه ملی نداشته باشیم، کارگر هستیم. نوکری برای کسانی هست که در آن سوی آب‌ها بهره‌برداری می‌کند.

ایران زباله‌دان ماینرهای چینی شده است / نوکری برای سایر کشورها با ماینینگ
در حوزه ارزهای دیجیتال بحث استخراج در ایران حسابی سر و صدا به پا کرده است و خبر کشف ماینر در شرکت بورس تهران و سایر سازمان‌های دولتی شرایط خاصی را برای کشور ایجاد کرده است. در این خصوص پرویز محمد نژاد رئیس کمیته نیرو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با گسترش نیوز گفت: ارزهای دیجیتال پدیده نو و جدیدی است و ساختاری را دولت، مجلس و متصدیان این حوزه باید طراحی کنند. این فناوری خیلی ساده، بدون اطلاع و آگاهی وارد کشور شد. اطلاعات دقیق در اختیار مسئولینی که قرار سازوکار ایجاد کنند، وجود نداشت. از طرفی ارزان بودن انرژی در ایران منجر شده است، جزو اولین کشورهایی باشیم که این فناوری رشد سریع داشت.

محمدنژاد

منافع نجومی نصیب افراد خاص شد

وی افزود: منافع زیادی نصیب افراد خاص شد که از این فناوری استفاده کردند. در چند ماه گذشته مجموعه‌هایی که بیت کوین تولید کردند، نهایتاً ۱۲ تا ۱۵ هزار دلار برای تجهیزات اولیه و سرمایه تأمین کردند و با وجود گردش مالی و سود بالای بیت کوین به درآمد خوبی دست پیدا کردند. بیت کوین به ۶۰ هزار دلار هم رسید. محیط خوبی برای سوء استفاده و سوداگری به وجود آورد. با وجود منابع انرژی ارزان درآمد هنگفتی نصیب افراد فعال در این حوزه شد.

دولت را وادار به ارائه لایحه کردیم

رئیس کمیته نیرو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: مجلس و شورای امنیت به این موضوع ورود کردند و اقدامات لازم در خصوص ممنوعیت استخراج ارزهای دیجیتال انجام شد. بر اساس گزارش کمیسیون انرژی خواستار ممنوعیت و ممانعت از این فعالیت‌ها در کشور شدیم. در مقابل گزارش کمیسیون اقتصادی که در صحن علنی مجلس قرائت شد، کمیسیون انرژی مخالفت شدید خود را با این گزارش اعلام کرد. دولت را وادار به ارائه لایحه‌ای در این خصوص کرده‌ایم. خواستار این هستیم که جلوی عرضه ارزهای دیجیتال گرفته شود.

معضل ماینرهای فرسوده در استخراج ارزهای دیجیتال

محمد نژاد خاطرنشان کرد: خیلی‌ها از روش قاچاق وارد این حوزه شده‌اند و از هر انشعاب برقی برای کار خودشان استفاده می‌کنند. اگر ممنوعیت صادر نشود، جلوگیری و کشف قاچاق در این حوزه خیلی سخت خواهد بود. متأسفانه ماینرهایی که وارد کشور شده‌اند، از نسل اول هستند و برای تولید یک بیت کوین در مدت ۱۰ ماه حدود ۸۰۰ هزار کیلووات برق مصرف می‌کند. عدد وحشتناکی را شاهد. در حالی که ماینرهای نسل جدید برای تولید هر بیت کوین ۱۴۲۰۰۰ کیلو وات برق مصرف می‌کنند؛ اما به واسطه قیمت بالای که این ماینرها دارند، سوداگران وارد نمی‌کنند. به واسطه ارزانی انرژی در کشور از ماینرهای نسل اول که برق زیادی مصرف می‌کنند، استفاده می‌شود.

مجوز دارهایی که قانون را رعایت نمی‌کنند

وی افزود: گروه دیگر که در این حوزه فعال می‌کند، افرادی هستند که مجوز استخراج دارند. حدود ۳ هزار و ۶۰۰ فقره مجوز صادر شده است. افرادی که دارای مجوز هستند باید پروانه بهره‌برداری بگیرند. از این تعداد تنها ۲۷ پروانه بهره‌برداری صادر شده است. به این دلیل افراد به سراغ اخذ پروانه نرفتند که نمی‌خواهند قوانین را رعایت کنند. اراده قوی برای اینکه مانع روند فعلی شویم، وجود ندارد.

ماینرها فرصت تنفس را از صنعت برق گرفتند

رئیس کمیته نیرو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در گذشته مصرف برق بالا و پایین داشت و در زمانی که مصرف برق کاهش پیدا می‌کرد، تنفس برای صنعت برق ایجاد می‌شد اما با ظهور پدیده منحوس رمز ارز تنفس از بین رفت. به واسطه ماینرها که مصارف ثابت دارند، مشکلات جدی در حوزه برق مواجه شدیم. با وجود مخالفت‌های زیاد هنوز اراده جدی برای توقف این موضوع نیست.

ارز دیجیتال درآمد ملی نیست

محمد نژاد در ادامه گفت: در صورتی باید قانون‌گذاری شود که استدلال و عقلانیت درست ایجاد شود. کشورهایی که رمز ارز پیش از ایران به آن‌ها ورود کرده بود و حتی کشورهایی که صاحب این پدیده هستند، مثل امریکا، چین و کره جنوبی امروز ممنوعیت در خصوص رمز ارزها ایجاد کرده‌اند. در منطقه ما نیز کشوری مثل عربستان از ابتدا بحث ارزهای دیجیتال را ممنوع اعلام کرد. خیلی از افراد ارز دیجیتال به عنوان درآمد ملی نام می‌برند، در صورتی که ارز دیجیتال گردش مالی در بانک‌ها ندارد که به عنوان درآمد ملی از آن‌ها یاد کنیم. باید سامانه ایجاد شود تا درآمدها کنترل شود و به عنوان درآمد ملی از آنها استفاده شود. این روند غیرممکن است، به این دلیل که بسیاری از شرکت‌هایی که دارای شفافیت مالی هستند، نتوانستند ارزهای ناشی از صادرات محصولات ما را وارد سامانه نیمایی کنند. شفافیت مالی در دستگاه‌های که مشخص هستند، قابل کنترل نیستند. چگونه می‌خواهیم پدیده‌ای که ورود و خروج آن در بانک مشخص نیست را مدیریت کنیم؟ امکان ره‌گیری و کنترل وجود ندارد.

ماینیگ نوکری برای آن ور آبی‌ها است

وی افزود: فروش ارزهای دیجیتال به راحتی و در هر صرافی در میدان فردوسی انجام می‌شود. نکته مهم این است که کشور ما را به عنوان نماینده ماینیگ می‌شناسند، ماینینگ به معنای ساده کارگری است. راحت‌تر توضیح دهم، ماینیگ به معنای نوکری است. ماینینگ فناوری بلاک چین حساب نمی‌شود. در ایران سامانه ملی نداریم و تا زمانی که سامانه ملی نداشته باشیم، کارگر هستیم. نوکری برای کسانی هست که در آن سوی آب‌ها بهره‌برداری می‌کند.

ماینرها صنعت را نابود کردند

رئیس کمیته نیرو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: خیلی‌ها ارز دیجیتال را صنعت تلقی می‌کنند، در حالی که احتمالاً معنای صنعت را نمی‌دانند یا نیت خاصی دارند. چطور دستگاه‌های ماینر وارد یک کارخانه تولیدی می‌شود و جایگزین ماشین‌آلات در کارخانه می‌شود و باز ما صنعت نام می‌دهیم؟ ماینرها صنعت را نابود کردند. ماینرها جایگزین تمام ماشین‌هایی شدند که در کارخانه‌ها هستند. کاملاً ضد صنعت هستند و صنعت را نابود کردند.

اهمیت امنیت ارزهای دیجیتال

محمد نژاد خاطرنشان کرد: بحث امنیت ارزهای دیجیتالی موضوع مهمی است که خیلی از افراد تحت عنوان هکرها و یا پروژه‌های کلاه‌برداری وارد این حوزه شدند. ارزهای دیجیتال در هیچ کشوری هنوز جایگاه کاملی ندارند. در کشورهایی که فناوری رمز ارزها پیش از ما ورود کرده است، ممنوعیت برای ارز دیجیتال ایجاد کرده‌اند، چرا عده‌ای در کشور ما اصرار به قانون‌گذاری دارند؟

ورود ماینرهای بنجل چینی به ایران

وی افزود: تمامی ماینرهای بنجل چینی وارد کشور ما می‌شود. ایران زباله‌دان، زباله‌های الکترونیک چینی شده است. به واسطه ارزان بودن قیمت انرژی در کشور ما این شرایط ایجاد شده است. دولت مردم و مدیران ما باید برنامه‌ریزی کنند تا منابع ملی ما از دست نرود. از شورای امنیت هم خواستار ورود به این موضوع شدیم. در فصل پاییز رشد مصرف هشت‌درصدی داشتیم، این روند اصلاً قابل قبول نیست. دلار به راحتی از طریق بیت کوین از کشور خارج می‌شود، عده‌ای نشسته‌اند و از این رمز ارزها استفاده می‌کنند و لذت می‌برند.

ارزهای دیجیتال راه‌حلی خوبی برای دور زدن تحریم‌ها نیستند

رئیس کمیته نیرو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ارزهای دیجیتال بالا خواهند رفت و ناگهان با سر سقوط می‌کنند. در سال گذشته به این موضوع اشاره کردم. اکثر کشورهایی که ارز دیجیتال در آن‌ها هست، کشورهایی هستند که از ابتدای انقلاب با ما ضدیت داشتند. بعضی از افراد به غلط تعبیر کردند که برای دور زدن تحریم‌ها می‌شود، از بیت کوین استفاده کرد. این حرف کاملاً غلط است، اگر کشورهایی که در حال تولید بیت کوین هستند را نگاه کنیم، با ما ضدیت دارند و دور زدن تحریم‌ها امکان‌پذیر نیست. قدرت فناوری این کشورها بالا هست و نمی‌گذارند، در این حوزه ورود کنیم.

با این روند ممکن واردکننده برق شویم

محمد نژاد در پایان گفت: احتمال ورود برخی از سازمان‌های دولتی همانند بورس به بحث استخراج ارزهای دیجیتال هست. در هر مکانی می‌توان از ماینرهای استفاده کرد. گرجستان تا ۴ سال قبل به عنوان شرکت صادرکننده برق در منطقه ما بود اما امروز به علت عدم کنترل تولید ماینرها واردکننده برق شده است. ممکن ما هم شرایط مشابه را تجربه کنیم. در این خصوص اخطار داده‌ایم که مانع این پدیده منحوس شوند. دور از ذهن نیست که یک پروژه استکباری برای جهان باشد. این امکان وجود دارد که جایگزین دلار شود و در این زمان استکبار جهانی به شکلی دیگر خود را نشان می‌دهد. ارزهای دیجیتال یک پروژه برای اجرای تحریم‌ها است نه برای دور زدن تحریم.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied