شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

محدودیت های محاسبه نرخ بازگشت سرمایه

امروز قصد داریم تا چیستی و کاربرد‌های نرخ بازگشت سرمایه را مورد بررسی قرار دهیم. پس با ما همراه شوید.

نرخ بازگشت سرمایه یا نرخ ROI یکی از مهم‌ترین معیار‌های تعریف‌شده در دنیای ارز‌های دیجیتال به حساب می‌آید که می‌تواند روند بازار را به‌صورت مستقیم تحت‌تأثیر خود قرار دهد. در حال حاضر، محبوبیت دنیای ارز‌های دیجیتال همواره رو به رشد است. کاربران زیادی به این بازار علاقه‌مند بوده و قصد دارند تا فعالیت در آن را شروع کنند. خیلی از افراد فکر می‌کنند که بازار ارز‌های دیجیتال طی مدت زمان کوتاهی یک بازدهی فوق‌العاده را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. متأسفانه این تفکر اشتباه است. برای فعالیت در دنیای ارز‌های دیجیتال، کاربران باید با مباحث متنوعی آشنایی داشته باشند. محاسبه نرخ بازگشت سرمایه یکی از همین مباحث پراهمیت به حساب می‌آید. امروز قصد داریم تا چیستی و کاربرد‌های نرخ بازگشت سرمایه را مورد بررسی قرار دهیم. پس با ما همراه شوید.

نرخ بازگشت سرمایه

نرخ ROI چیست؟

قبل از هرچیز، بیایید کارمان را با پاسخ به یک سوال پراهمیت شروع کنیم: «نرخ بازگشت سرمایه چیست؟» پاسخ به این سوال را می‌توان از جهات مختلفی مورد بررسی قرار داد. به‌صورت کلی، ROI یا Return on Investment، به یکی از مهم‌ترین معیار‌های به‌کار رفته برای سنجش میزان بازدهی عملکرد و موفقیت در بازار ارز‌های دیجیتال اطلاق می‌شود که روند فعالیت در این بازار را به‌صورت مستقیم تحت‌تأثیر خود قرار می‌دهد. آشنایی با این مفهوم پراهمیت به کاربران اجازه می‌دهد تا براساس شرایط خودشان، نسبت‌به سرمایه‌گذاری در بازار‌های پراهمیتی همچون ارز‌های دیجیتال اقدام کنند.

بازگشت سرمایه به نسبت درآمد شما از سرمایه‌گذاری در یک حوزۀ خاص همچون ارز دیجیتال گفته می‌شود. هرچه درآمد و سود کسب‌شده توسط شما از فعالیت‌هایی همچون سرمایه‌گذاری بیشتر شود، نرخ ROI هم بالا‌تر می‌رود.

در مقالاتی که دنیای ارز دیجیتال را بررسی می‌کنند، معمولاً دو اصطلاح پراهمیت به کار می‌رود: نرخ بازگشت سرمایۀ مثبت و نرخ بازگشت سرمایۀ منفی. همان‌طورکه از نام این دو اصطلاح پیداست، زمانی که شما سود می‌کنید، نرخ بازگشت مثبت شده و زمانی که وارد ضرر می‌شوید، نرخ بازگشت حالت منفی را به خود می‌گیرد.

ضرورت آشنایی با نرخ ROI

حتماً برای شما هم سوال شده‌است که چرا نرخ ROI به مسئله‌ای مهم و کلیدی تبدیل شده‌است؟ در پاسخ به این سوال، باید بگوییم که ROI فقط در دنیای ارز‌های دیجیتال مطرح نمی‌شود. این شاخص در سایر بازار‌های مالی هم تعریف شده‌است و به کاربران اجازه می‌دهد تا به‌صورت واقع‌بینانه، روند بازار را مورد بررسی قرار دهند. درصد بازگشت سرمایه در همۀ کسب‌وکار‌ها یک مسئلۀ پراهمیت به حساب می‌آید. بیایید فرض کنیم که شما نسبت‌به خرید بیت کوین اقدام کرده‌اید. شما چند سال پیش به‌اندازۀ ۱۰۰ میلیون تومان بیت کوین خریداری کرده‌اید و الآن ارزش دارایی‌های شما به ۱۰ میلیارد رسیده است. با محاسبۀ دقیق میزان بازگشت سرمایه، می‌توانید متوجه شوید که آیا سرمایه‌گذاری بیشتر روی بازار‌هایی همچون بیت کوین، نتایج مطلوبی را برای شما به همراه دارد یا نه؟

همان‌طورکه گفتیم، نرخ بازگشت سرمایه فقط به بازار ارز‌های دیجیتال و خرید و فروش بیت کوین مربوط نیست. این مفهوم در بازار‌های متنوعی مورد استفاده قرار گرفته و به کاربران اجازه می‌دهد تا شرایط خود را به‌صورت دقیق مورد بررسی قرار دهند. پس محاسبۀ دقیق نرخ بازگشت سرمایه باعث می‌شود تا شما به‌صورت واقع‌بینانه شرایط را مورد بررسی قرار دهید و براساس محدودیت‌های موجود در جلوی پایتان، نسبت‌به سرمایه‌گذاری اقدام کنید.

نکات مهم برای محاسبه نرخ بازگشت سرمایه

برای محاسبه نرخ بازگشت سرمایه، شما باید یک‌سری نکات و فرمول‌های خاص را مدنظرتان قرار دهید. خیلی از افراد فکر می‌کنند که پروسۀ محاسبۀ دقیق این نرخ، کار دشواری است. خوشبختانه این تفکر اشتباه بوده و برای محاسبۀ آن فقط کافی است یک فرمول ساده را مورد استفاده قرار دهید. برای دنبال کردن این روند، شما باید هزینۀ اصلی سرمایه‌گذاری را از ارزش فعلی سرمایۀ خود کم کنید و آن را بر سرمایۀ اولیه تقسیم کنید. پس نرخ بازگشت سرمایه برابر است با ارزش فعلی سرمایه‌گذاری منهای مقدار سرمایۀ اولیه تقسیم بر ارزش سرمایۀ اولیه. 

فرقی ندارد که شما به دنبال بررسی وضعیت کسب‌کار خود هستید و یا این‌که دوست دارید تا درصد بازگشت سرمایۀ یک ارز خاص را مورد بررسی قرار دهید، در هر صورت این فرمول می‌تواند نتایج مطلوبی را برای شما به همراه داشته باشد. جالب است بدانید که در حال حاضر، ابزار‌های اینترنتی زیادی توسعه یافته‌اند که می‌توانند این نرخ را با سرعت بالا و به‌صورت کاملاً هوشمند مورد بررسی قرار دهند. پس اگر شما درزمینۀ کار با فرمول‌های ریاضیاتی خیلی خوب عمل نمی‌کنید، با خیال راحت می‌توانید خدمات تیم‌های سوم شخص و آنلاین فعال در این زمینه را به‌کار گیرید.

عوامل محدود‌کننده برای محاسبۀ نرخ بازگشت

در نهایت به خاطر داشته باشید که یک‌سری عوامل خاص می‌توانند نرخ ROI را محدود کنند. این عوامل را می‌توان به چندین دسته‌بندی مختلف تقسیم کرد. مسلماً هرکدام از این دسته‌بندی‌ها به نحوی خاص، روند بازار را تحت‌تأثیر خود قرار می‌دهند.

  • میزان وابستگی به ریسک

میزان وابستگی به ریسک، یکی از همین متغیر‌های پراهمیت به حساب می‌آید. دارایی‌هایی که بازدهی بالایی دارند، ریسک زیادی را نیز با خود حمل می‌کنند. بیت کوین یک مثال خوب در این زمینه به حساب می‌آید. با این‌که ارزش بیت کوین زیاد است، اما ریسکش هم به‌شدت بالاست.

  • ارزش سرمایۀ اولیه

جدا از این مسئله، ارزش سرمایۀ اولیه هم روی نرخ بازگشت سرمایه مؤثر خواهد بود. البته که بسته به بازار و نوع ارز دیجیتال خریداری‌شده، این مسئله می‌تواند تأثیرات کم یا زیادی داشته باشد.

  • زمان

در نهایت شما باید به عامل زمان نیز توجه کنید. کارشناسان زمان را در فرمول محاسبۀ نرخ بازگشت انواع سرمایه اعمال نکرده‌اند. این مسئله باعث شده‌است تا کاربران تورم و مشکلات مربوط به زمان را در نظر نگیرند. البته که برخی از سیستم‌های هوشمند مبتنی بر ارز‌های دیجیتال، فاکتور زمان را نیز در خود جای داده‌اند.

درنتیجه اگر شما هم به دنیای ارز های دیجیتال علاقه‌مند هستید و دوست دارید تا در این زمینه فعالیت داشته باشید، باید به متغیرهایی همچون نرخ بازگشت سرمایه هم توجۀ ویژه داشته باشید تا برای سرمایه‌گذاری، با هیچ مشکل یا چالش خاصی مواجه نشوید.


این مطلب، یک خبر آگهی بوده و  شمانیوز در محتوای آن هیچ نظری ندارد

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied