شمانیوز
شما نیوز

رتبه اول فارس در حوزه کشاورزی کشور

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت جهاد کشاورزی گفت: استان فارس در گذشته تامین کننده غلات استان های همجوار همچون کرمان، اصفهان و یزد بوده و امید است با برنامه‌ریزی این افتخار برای فارس دوباره احیا شود.

رتبه اول فارس در حوزه کشاورزی کشور

به گزارش خبرنگار شمانیوز از شیراز، علی‌اکبر متکان در مراسم معارفه رییس جدید سازمان جهاد کشاورزی استان فارس خواستار عملیات‌سازی الگوی کشت در استان فارس به دلیل محدودیت‌های آبی از طریق کشاورزی قراردادی شد و اظهار داشت: اگر این مهم محقق شود بسیاری از مشکلات کشاورزان که با بحران آب روبه‌رو هستند برطرف می‌شود و البته این موضوع باید مشروط بر این باشد که این تضمین داده شود که محصول روی دست کشاورز نماند.

وی افزود: استان فارس استانی پهناور و پر جمعیت و دارای اقلیم منحصر به فرد است و اگر بخواهیم برخی برنامه‌های کشاورزی را آزمایش کنیم، می‌توانیم پایلوت آن را در این استان قرار داده و پس از آن به سایر استان‌ها تعمیم دهیم.

وی ادامه داد: این تنوع اقلیمی موجب شده تا بستر مناسب برای کشت همه محصولات باغی، زراعی و حوزه دامپروری و شیلات فراهم‌ باشد.

وی گفت:از نظر کشاورزی استان فارس در رتبه نخست و در زارعی رتبه دوم کشور را دارد، اما در چند سال اخیر با توجه به تغییر اقلیم و خشکسالی‌ها و موضوع کمبود آب، این استان با بحران آب روبه‌رو شده و امید است رئیس جدید سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با مشارکت اساتید دانشگاه به ویژه در حوزه اقلیمی، کشاورزی و سازگاری با محیط تغییر اقلیم که امکان‌پذیر است این مشکل را برطرف کند.

او اظهارداشت: از رئیس جدید سازمان جهاد کشاورزی استان فارس می‌خواهیم به برنامه‌هایی از جمله شتاب بخشی به جریان توسعه کشاورزی استان و اشتغال‌زایی هدف‌گذاری شده، توجه ویژه‌ای داشته باشند و جزو اولویت کاری باشد.

او خواستار توجه ویژه رئیس جدید این سازمان به باغداری، به‌ویژه در محصول مرکبات با توجه به اینکه استان فارس در حوزه این محصولات همچون انجیر، انار و ... رتبه نخست را دارد، شد و گفت: اقدام مبتنی بر برنامه‌ریزی وزیر جهاد کشاورزی برای توسعه کشت گیاهان دارویی و زنجیره ارزش از دیگر مواردی است که باید در اولویت این استان قرار گیرد، چرا که این استان آمادگی دارد به‌ویژه در حوزه محصولات باغی و گیاهان دارویی زنجیره ارزش در ارتباط با صنایع تبدیلی به‌کار بگیرد و همچنین می‌تواند استان های همجوار را تحت پوشش قرار دهد، چون منطقه‌ای شدن این زنجیره ارزش هزینه کمتری دارد و صرفه‌جویی در زنجیره ارزش خواهیم داشت.

وی ابراز امیدواری کرد که استان فارس به قله گذشته به‌ویژه در حوزه تولید غلات بازگردد و گفت: استان فارس در گذشته تامین کننده غلات استان های همجوار همچون کرمان، اصفهان و یزد بوده و امید است با برنامه‌ریزی این افتخار برای فارس دوباره احیا شود.

وی همچنین با تاکید بر توجه به تحول کشاورزی با رویکرد جهادی گفت: نیاز است تا برنامه‌هایی که وزیر جهاد کشاورزی به مجلس ارائه داده‌اند با این رویکرد دنبال شود، به ویژه در استان فارس که تمام فعالیت‌ها با این برنامه‌ها مطابقت دارد.

او تصریح کرد: در انتخاب مدیران برای حوزه کشاورزی که با معیشت و سلامت مردم در ارتباط است، سخت‌گیری‌های بسیاری داریم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied