شمانیوز
شما نیوز

کمتر از ۵ درصد مشاغل کشور تعاونی است

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در دیدار با سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس بر تشکیل تعاونی‌ها در سطوح مختلف مدیریتی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار شمانیوز از شیراز، علیرضا پاک فطرت با بیان اینکه جایگاه اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اقتصاد استان بسیار تاثیرگذار است، گفت: نقش این اداره را در حوزه‌های مختلف نمی‌توان نادیده گرفت و باید بدانیم در کشور اشتغال‌آفرینی اهمیت فراوان دارد که بایستی از بخش تولید حمایت کنیم.

وی با اشاره به اهمیت تشکیل تعاونی‌ها در اقتصاد کشور، افزود: بر اساس قانون بایستی حدود ۳۰ درصد از مشاغل به صورت تعاونی باشند که در حال حاضر کمتر از ۵ درصد است و این باعث می شود تا توزیع ثروت در بین بخش خصوصی که قابلیت رشد و توسعه بیشتری نسبت به بخش دولتی در آن وجود دارد، انجام نشود.

وی در رابطه با اهمیت فعال بودن تعاونی‌ها در کشور، بیان داشت: فرآیند توسعه در کشور باید به صورت متوازن و با نگاه به برنامه‌های کلان ملی باشد؛ به عنوان مثال کارخانه‌های واگذار شده باید به تعاونی‌ها داده می‌شدند و کارگران هم سهامداران آن می‌شدند اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد و کارخانه‌ها را به افراد نااهل دادند که نمونه‌های متعدد آن را شاهد هستیم.

وی گفت: اگر وزارت کار در این رابطه ورود کرده و اعتراض کرده بود ما شاهد اینگونه واگذاری‌ها نبودیم.

رئیس مجمع نمایندگان فارس با تاکید بر اینکه بایستی بر روی فرهنگ کار و تلاش سرمایه‌گذاری کنیم، اظهار داشت: بیش از ۳ میلیون نیروی کار در ایران نیز از اتباع خارجی است که عمدتا افاغنه هستند که نشان‌دهنده ضعف ما در فرهنگ کار و تلاش است؛ چراکه ما همه کار می‌کنیم به غیر از کار که این بایستی با یک فرهنگ سازی در زمینه کار و تلاش تدبیر شود.

او نقش روحانیت را در زمینه فرهنگ‌سازی در زمینه کار و تلاش حائز اهمیت دانست و گفت: روحانیون می‌توانند خط مقدم جبهه‌های فرهنگی در عرصه‌های مختلف باشند.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نقش منابع انسانی در فرآیند تولید را مهم ارزیابی کرد و در این باره گفت: اگر تولید مشکل دارد مشکل از کارگران است که بایستی رفاه اجتماعی آن‌ها حتی در مرحله بازنشستگی هم دیده شود تا منابع انسانی توانمندی را در مشاغل مختلف داشته باشیم.

وی با تاکید بر اهمیت بهره‌وری منابع انسانی در زمینه اشتغال، خاطرنشان کرد: در زمانی که در شهرداری شیراز مسئولیت داشتم در حوزه پسماند به ویژه پاکبانان نیز اول کار کردن را یاد دادیم و بعد به آن‌ها حقوق دادیم که خوشبختانه پاک‌ترین حقوق هم مربوط به همین قشر است؛ بنابراین باید کارگر را با برنامه‌ریزی ساخت و از این ظرفیت بهترین بهره‌وری را داشت.

وحید خداپرست، سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس هم در ادامه با تاکید بر اهمیت کیفی‌سازی مراحل مختلف کار، اظهار داشت: یکی از اقدامات اساسی در نظر گرفته شده در مدیریت‌های پیشین و همچنین رویکرد جدید این دولت در زمینه‌های مختلف توجه به کیفیت و ایمنی لازم در مشاغل مختلف است که با تشکیل کمیته فنی و ارائه برنامه‌های لازم در این زمینه و همچنین نظارت و بازرسی بر این فرآیند به سرانجام خواهد رسید.

وی با بیان اینکه فارس باید در بکارگیری ظرفیت تعاونی‌ها در بین استان‌های کشور پیشرو باشد، افزود: با توجه به بررسی آمارها و اطلاعات لازم در این مورد استان فارس بایستی در زمینه ارزش ریالی و اشتغالزایی نسبت به افزایش سرانه و فرصت‌های شغلی نیز برنامه‌ریزی لازم را داشته باشد تا بتوانیم به جایگاه مناسبی در کشور دست پیدا کنیم.

خداپرست با تاکید بر اینکه برنامه‌ریزی‌ها بایستی با توجه به نیاز جامعه باشد، بیان داشت: تجمیع سرمایه‌های خرد و کلان جهت اجرای برنامه‌های مختلف نیازمند شفافیت و اطلاع کافی از قانون به منظور ایجاد فرصت‌های شغلی است.

وی آموزش را یکی از ارکان اساسی توسعه دانست و گفت: بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان و دانشگاهیان باید مورد توجه قرار بگیرد که این می‌تواند با ایجاد و توسعه تعاونی‌ها به طور قابل توجهی مورد استفاده قرار بگیرد.

او عدالت محوری را یکی از محورهای اساسی برنامه‌های دولت سیزدهم دانست و در این باره گفت: تلاش داریم به منظور ارائه خدمات مطلوب تا پایان سال ۱۴۰۱ کارنامه مدیریتی ارائه دهیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied