شمانیوز
شما نیوز

اختصاصی شمانیوز

برخورد با قاچاق کالاهای سلامت محور در شیراز

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز در جمع اصحاب رسانه، از تلاش و پیگیری برای ساخت شهرک صنعتی دارویی در استان فارس خبر داد.

برخورد با قاچاق کالاهای سلامت محور در شیراز

به گزارش خبرنگار شمانیوز از شیراز، دکتر «محمدجواد راعی» با اشاره به دستور استاندار فارس در زمینه پیگیری ساخت شهرک صنعتی دارویی در استان، گفت: در این زمینه جلسات مختلفی در استانداری فارس برگزار شده و با توجه به اختصاص ۲۰۰ هکتار زمین در منطقه بیضا از سوی استانداری فارس، زیرساخت های لازم برای ایجاد شهرک صنعتی دارویی در حال پیگیری است تا شاهد توسعه استان فارس در زمینه تولیدات دارویی باشیم.

او با اشاره به پیگیری و حمایت از این اقدام از سوی دکتر «محمدهادی ایمانیه» استاندار فارس، از پیش بینی امکان توسعه زمین این شهرک صنعتی تا ۴۰۰ هکتار خبر داد و افزود: پروژه های مختلفی برای راه اندازی این شهرک پیشنهاد شده که در فاز نخست، تولید داروهای انسانی در دستور کار است؛ در فازهای بعد نیز پروژه های دیگری مانند تولید گیاهان دارویی در این شهرک پیاده سازی می شود تا شاهد شکوفایی  استان فارس در زمینه صنعت تولیدات دارویی باشیم.

دکتر راعی یکی از اولویت های مجموعه سلامت فارس که از سوی دولت نیز مورد توجه است را مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت محور عنوان کرد و گفت: مبارزه با قاچاق لوازم خانگی، پوشاک، محصولات دخانی و کالاهای سلامت محور از اولویت های دولت است که در این راستا، نشست های مختلفی در استانداری فارس با حضور دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دیگر اعضا، با هدف تصمیم گیری در خصوص نحوه مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت محور برگزار و در فاز نخست، مبارزه با قاچاق دارو، تجهیزات پزشکی و مکمل ها را شامل می شود.

وی با اشاره به بازرسی تیم های نظارتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با هدف برخورد قانونی با ارایه کالاهای قاچاق سلامت محور، از کشف و جمع آوری کالاهای سلامت محور شامل دارو، تجهیزات پزشکی، مکمل ها و محصولات آرایشی بهداشتی به ارزشی حدود ۶۵ میلیارد تومان خبر داد و اظهار کرد: پرونده متخلفان در این زمینه به مراجع قضایی ارسال شده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، تشکیل واحد مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت محور در معاونت غذا و داروی دانشگاه را از اقدامات مهم این دانشگاه در زمینه مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت محور عنوان کرد و افزود: بسیاری از ارائه دهندگان این محصولات، مجوز قانونی عرضه کالاهای سلامت محور را ندارند و برخی از این صنوف نیز فاقد پروانه کسب هستند که از اتحادیه های صنفی خواسته شده برای تعیین تکلیف این صنوف وارد عمل شوند؛ پس از ارایه گزارش اصناف و اتحادیه های صنفی، تیم های مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت محور از منطقه بازدید و با متخلفان بر اساس قانون برخورد می کنند، چرا که قاچاق در حوزه سلامت، با جان انسان ها ارتباط دارد و با متخلفان در زمینه ارائه محصولات سلامت محور، به طور جدی برخورد قانونی می شود.

دکتر راعی در رابطه با فروش کالاهای سلامت محور مانند مکمل های ورزشی در فضای مجازی، از پیگیری و رصد فعالیت صنوف و باشگاه های ورزشی در رسانه های مجازی از سوی پلیس فتا خبر داد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه استفاده از مکمل های غیرمجاز سبب بروز مشکلات جسمی جبران ناپذیر زیاد از جمله مشکلات قلبی و کلیوی می شود، ادامه داد: تنها محل عرضه مکمل های ورزشی برای افرادی که می خواهند از این محصولات استفاده کنند، داروخانه است که از تنوع کافی برخوردار بوده و نظارت های ویژه ای در این زمینه وجود دارد.

دکتر راعی با اشاره به برگزاری نشست های هم اندیشی با مسوولان دادگستری در زمینه تقویت اقدامات مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت محور، از پیشنهاد و درخواست دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای ایجاد شعبه ویژه رسیدگی به جرائم مرتبط با قاچاق کالاهای سلامت محور و ارایه مجارات های بازدارنده برای متخلفان خبر داد و اظهار امیدواری کرد این شعبه ویژه، در آینده نزدیک راه اندازی شود.

این مقام مسوول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بخش دیگری از صحبت های خود، از راه اندازی سامانه الکترونیکی تجویز و توزیع شیر مصنوعی در دانشگاه خبر داد و گفت: راه اندازی این سامانه سبب شده تا مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی شهرستان ها و همچنین دانشگاه علوم پزشکی کاهش پیدا کند و همچنین میزان مصرف این شیرها نیز منطقی تر شود.

دکتر راعی با بیان اینکه این سامانه تنها در استان فارس راه اندازی و فعال شده است، افزود: از اوایل سال ۱۴۰۰ اجرای این برنامه به صورت پایلوت در شهرستان های استان فارس آغاز شده و در حال حاضر نیمی از شهرستان های زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز به این سامانه متصل هستند.

راه اندازی نخستین نانوایی سنگک ویژه بیماران مبتلا به سلیاک در محل ورودی شهر صدرا، از دیگر اقداماتی است که به گفته معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز با همکاری این دانشگاه در استان فارس انجام شده و بیماران مبتلا به سلیاک نیز از این پس می توانند از نان گرم استفاده کنند؛ همچنین تولید آرد ویژه فاقد گلوتن برای این بیماران، در یکی از کارخانه های شیراز انجام می شود و به بیماران عرضه می شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه با اشاره به خدمت رسانی دانشگاه به هزار و ۶۷۲ بیمار مبتلا به تالاسمی در فارس گفت: مسایل مربوط به این بیماران از سوی دانشگاه پیگیری می شود و ایجاد و بهره برداری از خط تولید داروی خوراکی آهن زدا در کشور برای این بیماران در حال انجام است.

دکتر راعی با بیان اینکه هم اکنون سه هزار و شِش بیمار پیوند اعضا نیز در استان فارس سکونت دارند، ادامه داد: با توجه به نیاز این بیماران به مصرف داروهای مربوط به سیستم ایمنی بدن، اطلاعات این بیماران در سامانه مرتبط با بیماران پیوند اعضای کشور ثبت شده و سهمیه دارویی آنان به استان اختصاص داده می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied