شمانیوز
شما نیوز

یک مقام بهداشتی خبر داد:

شناسایی ۴۵۰۰ مبتلا به سالک در فارس

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در نشست کمیته دانشگاهی سالک با ابراز نگرانی از افزایش موارد گزارش شده این بیماری، پیشگیری از گسترش سالک را نیازمند افزایش همکاری های برون بخشی دانست.

شناسایی ۴۵۰۰ مبتلا به سالک در فارس

به گزارش خبرنگار شمانیوز از شیراز، دکتر عباس رضاییان زاده گفت: از ‌سال گذشته تاکنون با روند افزایشی سالک در استان مواجه بوده ‌ایم و بیش از چهار هزار و پانصد مبتلا به سالک طی یک سال گذشته در فارس شناسایی شده است.

او گفت: پیش‌ بینی می شود به دلیل اطلاع مردم از روند خود بهبودی و همچنین انجام خود درمانی از سوی برخی مبتلایان، تعداد موارد واقعی مبتلا چهار تا پنج برابر موارد ثبت شده باشد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز پهناور بودن استان فارس، تنوع اقلیم، تداوم خشکسالی و جایگاه ویژه استان در تولید محصولات کشاورزی را از علت های اصلی بومی بودن این بیماری در استان عنوان کرد.

دکتر رضائیان زاده با بیان اینکه ابتلا به بیماری در هر سنی امکان دارد، تاکید کرد: کودکان به علت لطافت پوست، در برابر گزش پشه ناقل بیماری آسیب پذیرتر هستند و انجام مراقبت های پیشگیرانه در کودکان به ویژه دختران که ابتلا به بیماری در آنها تبعات اجتماعی بیشتری دارد، از اهمیت برخوردار است.

او گفت: با توجه به شرایط بیماری در استان، هر گونه زخم و ضایعه پوستی که بیشتر از ۱۰ روز طول بکشد و برطرف نشود، باید از نظر وجود یا عدم وجود بیماری سالک بررسی شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: مردم استان می توانند برای تشخیص و درمان رایگان سالک به مراکز بهداشت نزدیک به محل زندگی خود مراجعه و از انجام خود درمانی ضایعات خودداری کنند.

این مقام مسئول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه کنترل سالک نیاز به عزم همگانی و مشارکت سایر دستگاه ها نیز دارد، گفت: کنترل بیماری سالک با همکاری های بین بخشی نتیجه می دهد و بر این اساس هر کدام از ارگان های مرتبط باید در این راستا تلاش کنند تا به نتیجه مطلوب دست پیدا کنیم.

در ادامه این نشست و پس از بررسی وضعیت اپیدمیولوژیک بیماری سالک در استان، بر تنظیم برنامه عملیاتی به صورت منطقه ای، اجرای برنامه های مستمر بازآموزی پزشکان، اجرای طرح های تحقیقاتی مشترک و جلب حمایت بیشتر سازمان های مرتبط تاکید شد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied