شمانیوز
شما نیوز

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس:

۸۰ دشت فارس بحران خاک دارند

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: بیش از ۸۰ دشت از دشت های استان فارس از مرحله بحران آب عبور کرده اند و به مرحله بحران خاک رسیده اند.

 ۸۰ دشت فارس بحران خاک دارند

به گزارش خبرنگار شمانیوز از شیراز/ محمد جواد عسکری در دومین نشست پنجره واحد توسعه گلخانه های فارس در سال ۱۴۰۲ اظهار داشت: در این دشت ها آب ها سنگین و سختی آب به شدت بالا است و پس از استحصال و آبیاری کشاورزی باعث شوری خاک ها می شود.

او با بیان اینکه تاکنون درگیر بحران آب بوده ایم و از این پس بحران خاک نیز بر آن افزوده می شود، گفت: با شور شدن خاک ها و از بین رفتن بافت های خاک دیگر با هیچ علم و تکنولوژی قابل احیا نخواهد بود و نگرانی ها دو چندان خواهد شد زیرا که اراضی کلاس یک قابل کشت، محدود است.

وی بیان کرد: در چنین شرایطی موضوع توسعه کشت در فضا های گلخانه ای بسیار حائز اهمیت است و باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: محصولات گلخانه ای می تواند نقش ویژه ای در تولید، اشتغال و ارز آوری برای کشور در شرایط تحریمی حال حاضر ایفا کند و بستر های لازم و قانونی برای صادرات نیز فراهم شده است.  

عسکری با اشاره به تولید محصولات گلخانه ای جدید مانند آناناس در شهرستان های هایی مثل داراب و لارستان بیان کرد: این محصولات با توجه به وجود شرایط ایده آل اقلیمی از کیفیت مناسبی برخوردارند و می توانند جای خود را در بازار باز کنند از این رو بسیاری از کشاورزان و باغداران ترغیب به راه اندازی واحد های گلخانه ای شده اند. 

وی با تاکید بر اینکه اراضی کلاس یک به دلیل اهمیت در تامین امنیت غذایی نباید دستخوش تغییر شوند، اضافه کرد: در راستای واگذاری اراضی کلاس های ۵ برای ایجاد و راه اندازی واحد های گلخانه ای باید نهایت همکاری با متقاضیان شود و هر جا موانعی وجود دارد باید از پیش پای سرمایه گذاران برداشته شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied