شمانیوز
شما نیوز

کاهش ابتلا به سرطان روده با مصرف نان سبوس دار

تحقیقات نشان داده، مصرف نان سبوس دار به پیشگیری و درمان چاقی، دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان کمک می‌کند.

کاهش ابتلا به سرطان روده با مصرف نان سبوس دار

به گزارش خبرنگار شمانیوز از شیراز، رییس  گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان این مطلب گفت:تحقیقات نشان داده است مصرف نان سبوس دار به پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله چاقی، دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی کمک می‌کند، به گونه‌ای که مصرف نان‌های سبوس دار در مقایسه با نان‌های سفید به آهستگی قندخون را بالا می‌برد و فرد دیرتر احساس گرسنگی می‌کند.

 

رضیه شناور اظهار داشت: این عامل می‌تواند در پیشگیری از بروز چاقی و به دنبال آن پیشگیری از دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی مؤثر باشد.

او افزود: مصرف نان سبوس دار موجب افزایش حجم مدفوع و رانش مدفوع در طول روده کوچک و بزرگ می‌شود که این عوامل نقش مهمی در مبارزه با یبوست و سرطان روده بزرگ دارند.

 

وی بیان کرد:مصرف منابع غذایی فیبردار از جمله نان سبوس دار بر کاهش چربی و کلسترول خون نیز تأثیر بسزایی دارد، به گونه‌ای که فیبر‌های غذائی نامحلول با اتصال به اسید‌های صفراوی یا چربی‌ها از جذب کلسترول و چربی غذائی جلوگیری می‌کنند.

وی اضافه کرد:نان سبوس دار منبع خوبی از ویتامین‌های گروه B به ویژه ویتامین B ۲ و نیاسین است که این ویتامین‌ها به عملکرد بهتر مغز کمک می‌کنند.

 

وی گفت: فیبر‌های گیاهی به دو نوع محلول و غیر محلول تقسیم می‌شوند و سبوس گندم، جزو فیبر‌های نامحلول است که نان‌های سبوس دار نیز از آن تهیه می‌شود.

وی اظهارداشت:یبوست و سرطان روده بزرگ از جمله بیماری‌های شایع در جامعه است و مصرف منابع غذایی حاوی سبوس، به ویژه نان سبوس دار می‌تواند از بروز این بیماری‌ها جلوگیری کند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied