شمانیوز
شما نیوز

اختصاصی شمانیوز؛

نبود حقابه، 95 درصد تالاب گاو خونی را خشک کرده است

سرپرست معاونت نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت : متاسفانه از اغاز سال جدید تاکنون هیچ گونه حقابه ای برای تالاب گاو خونی رهاسازی نشده و سطح خشکی این تالاب به 95 درصد رسیده است.

نبود حقابه، 95 درصد تالاب گاو خونی را خشک کرده است

حسین اکبری سرپرست معاونت نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان اصفهان در گفت و گوی با خبرگزاری شمانیوز  از اصفهان اظهارداشت: متاسفانه از اغاز سال جدید تاکنون با وجود پیگیری های زیست محیطی هیچ گونه حقابه ای  برای تالاب گاو خونی رهاسازی نشده و سطح خشکی این تالاب  به 95 درصد رسیده است.

وی افزود: در حال حاضر  میانگین حدود یک متر مکعب در ثانیه  و کمتر از آن،  زهاب  کشاورزی و پساب به تالاب رسیده است. این در حالی است که در نیمه اول سال گذشته  به طور میانگین حدود 350 لیتر در ثانیه  پساب به تالاب بین المللی  گاو خونی می رسید و در نیمه دوم  همان سال   با وجود سال ابی کم سابقه به لحاظ  بارش مقادیر  کیفی معادل 41 میلیون متر مکعب حقابه  آب به تالاب گاو خونی بود.

سرپرست معاونت نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان اصفهان تاکید کرد:قابل توجه است که  میزان حقابه ابی که در سال گذشته به تالاب رسید معادل 23 درصد نیاز سالانه بود و موجب مرطوب شدن 23 درصد تالاب و ابگیری  سطحی 5 درصد تالاب شد که متاسفانه به علت  عدم تامین حقابه و فصل  طولانی گرما سطح تالاب مجددا از همان سال تاکنون  رو به خشکی  رفته است. 

اکبری ادامه داد:  حقابه مختص تالاب گاو خونی  حداقل 176 میلیون متر مکعب در سال تعیین شده است که هنوز اقدامات لازم برای محقق شدن میزان استاندارد حقابه اب این تالاب برای احیا شدن آن توسط دستگاه های مربوطه استان اصفهان انجام نگرفته است.

وی در باره علت  رها شدن 100 کیلو متر انتهای رودخانه زاینده رود به حال خود اضافه کرد: متاسفانه طی  15 سال اخیر بجز  رهاسازی حقابه 41 میلیون متر مکعب اب  در نیمه دوم سال گذشته هیچ گونه حقابه ای در تالاب گاو خونی رهاسازی نشده و در نتیجه پوشش گیاهی در بستر رود خانه  زاینده رود رشد چشمگیری پیدا کرده و به خاطر جاری بودن مقادیری از پساب و زهاب های کشاورزی  رشد نیزار ها،پوشش گیاهی و درخچه ها سرعت گرفته است.

سرپرست معاونت نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان اصفهان اضافه کرد: همچنین علاوه بر عوامل طبیعی شکل گرفته در رود خانه زاینده رود  اقدامات غیر قانونی انسانی در تغییر شکل ساختاری تالاب گاو خونی بسیار به چشم می خورد که  نمونه هایی از انهارا می توان به  توسعه فضای شهری و روستایی به حریم رودخانه زاینده رود  ،جاده سازی ها، ایجاد کانال های غیر مجاز تخلیه نخاله های ساختمانی و احداث  منازل در مناطق غیر مجاز حاشیه رود خانه  و در نتیجه تاثیر مضر ان بر احیای تالاب گاو خونی اشاره کرد.

اکبری تاکید کرد: با برسی تمام این موارد  می توان علت اصلی رهاشدن رود خانه زاینده رود  در منطقه شرق  اصفهان به حال خود را کم لطفی های  متعدد طی سال های مختلف به زیست بوم زاینده رود   و عدم رعایت قانون در تامین حقابه های محیط زیست  با وجود اولویت دوم بعد شرب و عدم مطالبه حق ابه های زیست محیطی به عنوان مطالبه عمومی  دانست.

وی  در باره  مهم ترین مزایای اقتصادی تالاب بین المللی گاو خونی  برای مردم  استان اصفهان یاد آور شد: ایجاد گنجینه های ذخایر ژنتیکی، تعدیل  اب و هوا، پالایش الاینده های انسانی ناشی از پساب های کشاورزی و صنعتی، تغذیه سفر های اب زیر زمینی ، ایجاد بستر های بینظیر  اکوتوریستی، حفاظت از منابع اب و خاک و جلوگیری از ریزش گرد و غبار از جمله مهم ترین مزایای اقتصادی تالاب گاو خونی برای مردم استان اصفهان به شمار می رود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied