شمانیوز
شما نیوز

۱۵ درصد از منابع بانک ها باید به کشاورزی اختصاص یابد

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: انتظار داریم ۱۵ درصد از منابع اعتباری بانک‌های غیرتخصصی به بخش کشاورزی تخصیص پیدا کند و سهم اعتباری بخش کشاورزی برای اشتغال پایدار از ۴۵ درصد به ۶۰ درصد افزایش یابد.

۱۵ درصد از منابع بانک ها باید به کشاورزی اختصاص یابد

به گزارش خبرنگار شمانیوز از شیراز، شاهرخ شجری در همایش تبیین رویکرد بخش کشاورزی فارس با محوریت جهش تولید اظهار داشت:انتظار داریم صندوق توسعه ملی ۱۰ درصد از ورودی ارزی این صندوق را به بخش کشاورزی تخصیص دهد که این موضوع در قانون نیز تصریح شده است.

 

وی افزود:انتظار داریم ۱۵ درصد از منابع اعتباری بانک‌های غیرتخصصی به بخش کشاورزی تخصیص پیدا کند و سهم اعتباری بخش کشاورزی برای اعتبار اشتغال پایدار از ۴۵ درصد به ۶۰ درصد افزایش یابد.

 

وی در ادامه با اشاره به راهبرد‌های وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: مهمترین راهبرد ارتقای امنیت غذایی با اتکا بر تولیدات داخلی و به استناد استتاد بالا دستی است.

وی گفت: ارتقای بهره وری عوامل و منابع تولیدی و بهبود تراز تجاری از طریق سیاست‌های مدیریت از دیگر راهبرد‌های وزارت جهاد کشاورزی است.

 

او با اشاره به میزان تولیدات بخش کشاورزی کشور تصریح کرد: میزان تولیدات از ۹۶ میلیون و ۸۹۰ هزار تن از سال ۱۳۹۲ به بیش از ۱۲۳ میلیون تن در سال ۱۳۹۸ رسیده و پیش بینی می‌شود به بیش از ۱۲۸ میلیون تن در سال ۱۳۹۹ ارتقا یابد.

 

شجری افزود: تولید محصولات زراعی از ۶۸ میلیون تن در سال ۱۳۹۲ به ۸۳.۵ میلیون تن در سال ۱۳۹۸ افزایش یافته و افزایش تولید تا بیش از ۸۶میلیون تن در سال ۱۳۹۹ پیش بینی می‌شود.

 

وی ادامه داد: تولید محصولات باغی در سال ۱۳۹۲، ۱۶ میلیون تن بوده که در سال ۱۳۹۸ به ۲۳ میلیون تن افزایش یافته و پیش می‌شود تا بیش از ۲۴.۷ میلیون تن در سال ۱۳۹۹ افزایش پیدا کند.

 

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: در رابطه با تولید محصولات دامی و طیور نیز میزان تولیدات در سال ۱۳۹۲، ۱۲ میلیون تن بوده که در سال ۱۳۹۸ به ۱۵.۷ میلیون تن افزایش یافته و پیش بینی می‌شود در سال ۱۳۹۹ به بیش از ۱۶ میلیون تن افزایش یابد.

 

وی اضافه کرد:همچنین در بخش صید و پرورش آبزیان تولید از ۸۹۰ هزار تن در سال ۱۳۹۲ به ۱.۲۸ میلیون تن در سال ۱۳۹۸ افزایش یافته و پیش بینی از افزایش تا بیش از ۱.۳۷ میلیون تن در سال ۱۳۹۹ است.

وی ادامه داد: از نظر ارزش افزوده بخش کشاورزی، در اکثر سال‌ها رشد ارزش افزوده مثبت و بزرگتر از رشد تولید ناخالص داخلی است.

 

وی گفت: حجم واردات و صادرات محصولات کشاورزی از بیش از ۱۳ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۲ به ۱۲.۵ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۸ رسیده است. وی با اشاره به چالش‌های پیش روی بخش کشاورزی افزود: منفی بودن تراز بخش کشاورزی، پایین بودن سهم ارزشی بازار‌های هدف صادرات محصولات کشاورزی، کاهش میزان منابع ارزی و اعتباری و پایین بودن سرمایه گذاری در بخش کشاورزی از جمله این چالش‌ها است.

 

وی با اشاره به رویکرد وزارت جهاد کشاورزی به اشتغال بیان کرد: رویکرد این وزارتخانه حرکت از کشاورزی تولید محور به سمت کسب و کار کشاورزی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای اینکه در شرایط سخت اقتصادی کنونی بتوانیم انگیزه تولید را در کشاورز تقویت کنیم باید حمایت اعتبارات برای خرید‌های تضمینی و توافقی صورت بگیرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied