شمانیوز
شما نیوز

در ایام کرونا مصرف ویتامین D را جدی بگیرید

در پاندمی کرونا، نقش ویتامین D بر ابتلا به COVID-۱۹، بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از آن همواره مورد بحث بوده است.

در ایام کرونا مصرف ویتامین D را جدی بگیرید

به گزارش خبرنگار شمانیوز از شیراز، کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز در این باره گفت: مطالعات مقطعی انجام شده در این راستا در کشور‌های مختلف، نشان دهنده وجود رابطه معنادار بین سطح سرمی ویتامین D و شدت بیماری COVID-۱۹ و مرگ و میر ناشی از آن است که این ارتباط احتمالا به دلیل اثرات ویتامین D در پاسخ ایمنی به این عفونت است.

نسرین نسیمی اظهار داشت: نتایج مطالعات مقطعی انجام شده گویای آن است که کشور‌هایی مانند اسپانیا و ایتالیا که بالاترین میزان کمبود ویتامین D را دارند، بالاترین نرخ ابتلا و مرگ و میر ناشی از COVID را داشته اند و در مقابل کشور‌های شمالی اروپا که به واسطه غنی سازی غذا‌ها سطح سرمی ویتامین D بالاتری داشتند، نرخ ابتلای کمتری را هم گزارش کرده اند.

وی افزود: با وجود اینکه هنوز مطالعات کار آزمایی بالینی قوی در خصوص اثر ویتامین D بر پیامد‌های بالینی COVID-۱۹ وجود ندارد، در مطالعات مقطعی ارتباط بین ویتامین D و شدت بیماری به وضوح بیان شده است؛ بنابراین در ابتدا لازم است سطح سرمی ویتامین D را اندازه گیری کنیم تا در صورت کمبود، مطابق با پروتکل‌های درمانی کمبود این ویتامین، مکمل‌ها را دریافت کنیم.

اگر کمبود ویتامین D نداریم و یا امکان بررسی آزمایشگاهی سطح سرمی این ویتامین را نداریم، لازم است از پروتکل‌های پیشگیری از کمبود که در ادامه به آن اشاره می‌شود، به صورت منظم استفاده کنیم:

میزان نیاز به ویتامین D در مادران باردار: روزانه یک قرص ۱۰۰۰ واحدی

میزان نیاز به ویتامین D در کودکان شیرخوار زیر دو سال: روزانه دوز ۴۰۰ واحدی (تامین از طریق مصرف قطره A-D)

میزان نیاز به ویتامین D در کودکان ۲-۸ سال: هر دو ماه یک بار یک قرص ۵۰۰۰۰ واحدی

میزان نیاز به ویتامین D در کودکان و نوجوانان ۸-۱۸ سال: هر ماه یک قرص ۵۰۰۰۰ واحدی به مدت ۹ ماه

میزان نیاز به ویتامین D در افراد ۱۹-۵۹ سال: هر ماه یک قرص ۵۰۰۰۰ واحدی

میزان نیاز به ویتامین D در افراد بالای ۶۰ سال: علاوه بر مصرف ماهیانه یک قرص ۵۰۰۰۰ واحدی، مکمل کلسیم هم زیر نظر پزشک توصیه می‌شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied