شمانیوز
شما نیوز

خرید و فروش مرغ زنده غیرقانونی شد

با شیوع آنفولانزای پرندگان طیور بومی و صنعتی در معرض ابتلای ویروسِ حاد قرار گرفتند این موضوع تا جایی اهمیت پیدا کرد که خرید و فروش مرغ زنده در بازارچه‎ها غیرقانونی شد و مردم نباید این کالای مصرفی را به صورت زنده خرید و فروش کنند.

پرندگان مهاجر مهم‌ترین عامل در جابجایی ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان محسوب می‌شود و این نوع ویروس کشنده و فوق حاد آنفولانزای پرندگان برای نخستین‎‎بار در کشور ایتالیا در سال 1987 با مرگ و میر صددرصدی تشخیص داده شد.

پرندگان دریایی به خصوص اردک‎های وحشی ناقل ویروس آنفولانزای پرندگان هستند و در برابر ابتلا به بیماری‎ها به شدت مقاوم‎اند ولی پرندگان اهلی نظیر مرغ و بوقلمون نسبت به این بیماری بسیار حساس هستند، زنگ خطر شیوع آنفولانزای پرندگان سبب شد تا با اسماعیل مهاجر مدیرکل محیط زیست گلستان، محمد کمالی‎نیا مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری مرکز بهداشت استان گلستان و محمدرضا وفایی مدیرکل دامپزشکی گلستان گزارش توصیفیی انجام داده و موضوع شیوع آنفولانزای پرندگان را در استان گلستان بررسی کنیم؛ توصیه می‎کنیم برای کسب آگاهی بیشتر تا پایان گزارش همراه ما باشید.

مهاجر: وجود 31 هزار و 500 اسلحه مجاز شکاری در گلستان

مدیرکل محیط زیست گلستان درخصوص مهاجرت پرندگان به تالاب‎های بین‎المللی استان گلستان گفت: ناقل این بیماری پرندگان مهاجر هستند و این پرندگان هرساله از جنوب سیبری به کشور ایران و همچنین کشورهایی که دارای تالاب، دریاچه و دریا هستند حرکت خود را آغاز می‎کنند مهاجرت این پرندگان شاید به بیش از 2 هزار کیلومتر هم برسد.

اسماعیل مهاجر با بیان اینکه پرندگان مهاجر مقاوم‎تر از اُردک‎های اهلی و مرغ‎های اهلی هستند، ابراز کرد: راه انتقال ویروس از پرندگان مهاجر به پرندگان اهلی بسیار زیاد است.

وی با بیان اینکه از اول مهرماه سال جاری پروانه شکار به مدت دو ماه برای سراسر کشور ایران اعلام شد و پروانه شکار را دادیم، ابراز کرد: شکار حیوانات حرام‎گوشت و پستانداران ممنوع است و از اول مهرماه سال جاری پروانه شکار به مدت دو ماه برای سراسر کشور ایران اعلام شد و پروانه شکار را دادیم.

مهاجر اذعان کرد: با توجه به اینکه قیمت پروانه شکار بالا رفته بود ولی هجوم شکارچیان برای شکار پرندگان افزایش داشت امسال در یک ماه قبل از صدور پروانه شکار حدود 4 هزار و 500 پروانه شکار صادر کردیم.

وی با اشاره به اینکه در استان گلستان 31 هزار و 500 اسلحه مجاز شکاری داریم که جواز حمل سلاح دارند، بیان داشت: هر پروانه شکار دو ماه مهلت دارند و شکارچیان دو روز در هفته مجاز به شکار پرندگان هستند و در طی روز می‎توانند چهار پرنده شکار کنند و شکار اردک مرمری به دلیل انقراض نسل ممنوع است.

مدیرکل محیط زیست گلستان با بیان اینکه 452 هزار هکتار جنگل طبیعی در سطح استان گلستان وجود دارد، یادآور شد: استان گلستان 170 نیروی اجرایی دارد که 50 درصد این نیروها در حال استراحت شیفت هستند و با توجه به اینکه 452 هزار هکتار جنگل طبیعی در سطح استان گلستان وجود دارد مردم باید در این راستا کمک کنند.

مهاجر درخصوص هزینه‎هایی که مردم برای پروانه شکار دادند و درحال حاضر شکار آنها ممنوع شده است، افزود: مبالغی که شکارچیان برای پروانه شکار هزینه کردند به خزانه‎داری بانک مرکزی واریز می‎شود و به صاحب پروانه شکار عودت داده نمی‎شود و این هزینه جزو درآمد دولت محسوب می‎شود.

کمالی‎نیا: آنفولانزای پرندگان قابلیت ایجاد بیماری در پرندگان را دارد

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری مرکز بهداشت استان گلستان در خصوص اینکه آیا ویروس آنفولانزای پرندگان همان آنفولانزای مرغی است، گفت: آنفولانزا توسط چند ویروس منتقل می‎شود و گونه‎های «A»،«B»،«C» دارد گونه «A» یکی از انواع گونه آنفولانزا است و به دلیل احتمال به ابتلای اپیدم حائز اهمیت است که با توجه به اجزای ویروس، نامگذاری‎های متفاوتی انجام شده است و اجزای ویروس را به نام ویروس «H»و«N» نامگذاری می‎کنند که بر اساس اینکه چه نوع «H» و«N» است نامگذاری‎ها، متفاوت است.

محمد کمالی‎نیا با بیان اینکه آنفولانزای پرندگان قابلیت ایجاد بیماری در پرندگان را دارد، خاطرنشان کرد: هنوز جایی نشنیدیم که ویروس آنفولانزای پرندگان احتمال انتقال از پرنده به انسان و احتمال ایجاد بیماری در انسان را دارد.

وی با بیان اینکه دو مقوله در بحث آنفولانزا حائز اهمیت است، گفت: مقوله پیشگیری که روی آموزش متمرکز می‎شود و ما قطعا تمام‎قد در این قضیه هستیم و مقوله دیگر اگر بحث آنفولانزا را به شکل انتقال به انسان داشته باشیم کار سخت‎تر و اصلی دانشگاه علوم‎پزشکی آغاز می‎شود.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری مرکز بهداشت استان گلستان با بیان اینکه ایزوله تنفس بندرترکمن راه‎اندازی می‎شود، گفت: وجود ایزوله تنفسی در بیمارستان پنجم آذریکی از بهترین ایزوله‎های تنفسی در کشور است درصورت حادث شدن بیماری باید شرایط مقابله را داشته باشیم.

کمالی‎نیا با اشاره به اینکه آموزش‎های لازم به بیمارستان و پرسنل انجام شده است، ابراز کرد: موضوع آنفولانزای پرندگان به معیشت مردم گره خورده است باید سواد سلامت مردم را بالا ببریم که پذیرش داشته باشند همان‎گونه که از مغازه جنس فاسد را خریداری نمی‎کنیم و معترض می‎شویم باید شکار پرندگانی که ممنوع شده‎اند و اطلاع‎رسانی صورت گرفته است نباید خریداری شود.

وی اذعان کرد: استان گلستان بزرگترین صادرکننده تخم‎مرغ و جوجه یکروزه است که این موضوع یک افتخار بزرگ برای استان ما محسوب می‎شود.

وفایی: ویروس نوع «H5N8» در بیش از 21 کشور دنیا ایجاد بیماری کرده است

مدیرکل دامپزشکی گلستان درخصوص نقش دامپزشکی استان گلستان برای جلوگیری از شیوع این بیماری در بین مردم و پرندگانی که با مردم زندگی می‎کنند، ابراز کرد: ویروس جدیدی بنام ویروس نوع «H5N8» امسال در دنیا رواج پیدا کرده است و طیور بسیاری از کشورهای دنیا را درگیر خود کرد ویروس نوع «H5N8» در بیش از 21 کشور دنیا ایجاد بیماری کرده است.

محمدرضا وفایی با بیان اینکه بیشتر کشورهای دنیا درگیر این بیماری هستند، ابراز کرد: بیماری نوع «H5N8» در طیور بومی و گاهاً در طیور صنعتی نیز مشاهده می‎شود.

وی افزود: برخلاف فُرم سابق بیماری آنفولانزا که فُرم «H5N1» است در تاج و پای مرغ شاهد ایجاد خون‎مردگی و خون‎ریزی بودیم و در فُرم «H5N8» این علایم در طیور وجود ندارد.

مدیرکل دامپزشکی گلستان پایش و دیده‎بانی بسیار فعال را اولین قدم مهم در جمعیت پرندگان مهاجر، بومی و صنعتی دانست و اذعان کرد: با توجه به نوع بیماری و مسیر حرکت ویروس در جمعیت پرندگان مهاجر، بومی و صنعتی باید پایش و دیده‎بانی بسیار فعال در مورد جمعیت پرندگان مهاجر باشد و همچنین اقدامات کنترلی و مقابله‎ای در این راستا بسیار حائز اهمیت است.

وفایی با اشاره به اینکه خرید و فروش مرغ زنده در بازارچه‎ها کار غیرقانونی است، ابراز کرد: خرید و فروش مرغ زنده در بازارچه‎ها کار غیرقانونی است و با متخلفین برخورد قانونی می‎شود همه دستگاه‎ها در این راستا باید همکاری داشته باشند.

وی با بیان اینکه بیش از 39 الی 40 بازار هفتگی در سطح استان داریم، یادآور شد: تمام بازار هفتگی در سطح استان گلستان که اکثریت آنها خارج از حوزه نظارتی دامپزشکی، مرکز بهداشت و محیط زیست است باوجود اینکه تمامی این بازارچه‎ها مورد پایش هستند و مورد بررسی و بازدید مستمر قرار دارند.

مدیرکل دامپزشکی گلستان گفت: همکاران ما کار نمونه برداری و پایش را به صورت شبانه روزی انجام می‎دهند اما کار اصلی توسط مردم باید صورت گیرد مردم به هیچ عنوان نباید مرغ و انواع طیور را از فروشندگان دوره گرد تهیه کنند.

وفایی با بیان اینکه بازارچه های هفتگی یکی از دغدغه‎های اصلی ما است که در آن خرید و فروش مرغ صورت می‎گیرد، ابراز کرد: مردم از مرغ‎هایی که در بازارچه‎ها خرید و فروش می‎شود به هیچ عنوان خرید نکنند و همچنین از واحدهایی که احتمالا به صورت غیرمجاز اقدام به کشتن مرغ می‎کنند نباید خرید کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied