شمانیوز
شما نیوز

حجازی و رحمتی در کنار بوفون و ون در سار + عکس

در طول تاریخ فوتبال دروازه‌بان‌های زیادی وجود داشتند که تا سنین بالا عملکرد فوق العاده ای را از خود ارائه دادند.

حجازی و رحمتی در کنار بوفون و ون در سار + عکس

به گزارش شمانیوز به نقل از ورزش سه، پست دروازه بانی در فوتبال علاوه بر وظایف مربوط به آن، به لحاظ یک مسئله دیگر نیز با سایر پست ها تفاوت زیادی دارد. این موضوع سن دروازه‌بان‌هاست چرا که گلر ها معمولاً بیشتر از بازیکنان مناطق دیگر زمین به فوتبال خود ادامه می‌دهند.

به نظر می رسد که در فوتبال روز دنیا نیز حضور دروازه بانی تا ۴۰ سال و بیشتر از آن نیز یک موضوع طبیعی تلقی می شود. به عنوان مثال دروازه بان افسانه ای یوونتوس یعنی جانلوئیجی بوفون در سن ۴۲ سالگی همچنان در فرم فوق العاده به سر می برد. از طرف دیگر مانوئل نویر آلمانی نیز اخیراً اعلام کرد که قصد دارد تا سن ۳۹ سالگی به فوتبال خود ادامه دهد.

در اینجا قصد داریم درباره چند دروازه بان مهم دنیا و ایران را که تا سنین حدود ۴۰ سالگی و یا حتی بیشتر در سطح بالا به فوتبال خود ادامه دادند صحبت کنیم.

گوردون بنکس

این گلر افسانه فوتبال انگلیس شاید یکی از بهترین بازیکنان پست دروازه بانی در تاریخ فوتبال این کشور به حساب می‌آید. او تا سال ۱۹۷۸ و در لیگ آمریکا به فوتبال بازی کردن پرداخت و تا چه سن چهل سالگی در فرم فوق العاده ای به سر می برد.

جان لوئیجی بوفون

دروازه بان ۴۲ ساله و اسطوره باشگاه یوونتوس که سابقه قهرمانی با تیم ملی ایتالیا در جام جهانی ۲۰۰۶ را در کارنامه دارد، هنوز هم در سطح اول فوتبال اروپا یک گلر فوق العاده به حساب می‌آید. بوفون برای بیانکونری در کوپا ایتالیا به میدان می رود و هنوز مشخص نیست که چه زمانی فوتبال را به پایان خواهد رسید.

عصام الحداری

دروازه بان مصری در رقابت‌های جام جهانی فوتبال روسیه در سال ۲۰۱۸ و در دیدار کشورش مقابل عربستان سعودی در ترکیب اصلی به میدان رفت تا با ۴۵ سال به مسن‌ترین بازیکن ادوار جام های جهانی تبدیل شود.

روجریو سنی

این دروازه‌بان برزیلی شوت زن ماهری نیز به حساب می‌آمد، اندکی قبل از رسیدن به سن ۴۳ سالگی و بعد از به ثمر رساندن ۱۲۱ گل در ۱۲۰۰ بازی برای سائوپائولو، کفش های خود را آویخت.

اوبالدو فیلول

دیگو آرماندو مارادونا می گوید دروازه‌بان آرژانتین در جام جهانی ۱۹۷۸ یعنی اوبالدو فیلول بهترین گلری بوده که او تابه حال دیده است. بسیاری معتقد هستند که او بهترین دروازه‌بان تاریخ آرژانتین به حساب می‌آید تا جایی که در سال ۲۰۰۹ فدراسیون فوتبال آرژانتین اعلام کرد به دروازبانی که در مسابقات لیگ فوتبال این کشور کمترین گل را دریافت کند جایزه‌ای با نام اوبالدو فیلول اهدا خواهد کرد. او آخرین بازی خود را برای سارسفیلد در سن ۴۰ سالگی انجام داد و آمار ۲۶ پنالتی دریافتی را نیز از خود به ثبت رساند.

برد فریدل

این آمریکایی بین سالهای ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۵ در لیگ برتر انگلیس به فعالیت پرداخت. او در سال ۲۰۱۱ و در چهل سالگی به تاتنهام پیوست و بازی های خود را برای این تیم ارائه داد. فریدل راز دوام خود را خداحافظی زودهنگام از تیم ملی آمریکا تلقی می‌کند.

لو یاشین

یاشین یکی از برجسته ترین دروازه بان های تاریخ فوتبال به‌حساب می‌آید. او در سال ۱۹۶۳ برنده جایزه توپ طلا شد و در دیدار شوروی مقابل آلمان در جام جهانی ۱۹۶۶ عملکرد فوق العاده ای را از خود به جای گذاشت. یاشین حتی در سن ۴۰ سالگی هم آلمان ها را در جام جهانی ۱۹۷۰ همراهی کرد اما در آن رقابت‌ها به کار گرفته شد.

پت جنینگز


یکی از بزرگترین نماد های فوتبال ایرلند شمالی آخرین بازی های خود را در جام‌جهانی ۱۹۸۶ برزیل و در سن ۴۰ سالگی انجام داد. فعالیت بین المللی جنینگز چیزی بالغ بر ۲۲ سال به طول انجامید.

گابور کرالی


دروازه‌بان سابق هرتابرلین و یکی از اسطوره های این تیم که به خاطر سرکه لباس پوشیدنش در میدان شهرت زیادی داشت در سال ۲۰۱۹ و در سن ۴۳ سالگی از دنیای فوتبال خداحافظی کرد.

فرید موندراگون


فعالیت حرفه‌ای این دروازه‌بان کلمبیایی چیزی حدود ۲۲ سال به طول انجامید. موندراگون همچنین با پیوستن به باشگاه کلن آلمان در سال ۲۰۱۰ به مسن ترین بازیکن تاریخ این باشگاه تبدیل شد. این دروازه‌بان نهایتاً در سن ۴۳ سالگی از فوتبال خداحافظی کرد.

پیتر شیلتون


دروازه‌بان سابق تیم ملی انگلیس در جام جهانی ۱۹۹۰ با پیراهن این تیم به میدان رفت. او حتی در سن چهل سالگی هم عملکردی فوق العاده از خود به نمایش می گذاشت. شیلتون با ۱۰۰۵ بازی در لیگ انگلیس رکورد دار به حساب می‌آید و نهایتاً در سن ۴۷ سالگی کفش‌های خود را آویخت.

ادوین ون در سار


این دروازه بان هلندی در سن ۲۴ سالگی و با پیراهن آژاکس به مقام قهرمانی رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا در سال ۱۹۹۵ دست یافت. او با پیراهن منچستر در سن ۴۰ سالگی نیز به میدان رفت.

دینوزوف


دینو زوف در سن ۴۰ سالگی و در سال ۱۹۸۲ به عنوان مسن ترین بازیکن قهرمان جهان لقب گرفت. او همچنین یک سال بعد و با لباس یوونتوس در فینال لیگ قهرمانان اروپا به میدان رفت.

برت تراوتمن


تراوتمن اولین بازیکن آلمانی بعد از جنگ جهانی دوم تبدیل شد که راهی لیگ انگلیس شده است؛ موضوعی که باعث برگزاری تظاهرات در کشور انگلیس نیز شد. با این حال او تا سن ۴۱ سالگی برای منچستر سیتی به میدان رفت و به یکی از اسطوره های این تیم تبدیل شد.

مارک شوارتزر


این دروازه‌بان ۴۲ ساله در اوایل دهه ۹۰ به مقام‌ قهرمانی در بوندس لیگا و لیگ برتر انگلیس دست یافت. او همچنین در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به ترتیب با تیم‌های چلسی و لستر در سن ۴۲ سالگی قهرمانی لیگ برتر را تکرار کرد.

تونی شوماخر


یکی از جنجالی ترین دروازه بان های تاریخ فوتبال آلمان در باشگاه بروسیا دورتموند و در سن ۴۲ سالگی به فوتبال خود خاتمه داد.

محمد الدعایه


اسطوره باشگاه الهلال عربستان تا سن ۳۸ سالگی برای این تیم به میدان رفت. او همچنین به مدت ۱۳ سال و درفاصله سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ برای تیم ملی عربستان سعودی به میدان رفت.

لی وون جائه


یکی از بهترین دروازه بان های تاریخ کره جنوبی، تا سن ۳۹ سالگی در مستطیل سبز حضور داشت و همواره در دوران فوتبال خود عملکرد کم نوسانی را ارائه داد. همچنین به مدت ۱۷ سال در تیم ملی کره جنوبی به میدان رفت.

ناصر حجازی


اسطوره فقید باشگاه استقلال تا سن ۴۱ سالگی به فوتبال ادامه داد و یک دروازه‌بان شش دانگ به حساب می آمد. ناصر حجازی بعد از پایان دوران فوتبال خود در استقلال راهی بنگلادش شد و سال‌های پایانی فوتبالش را در آنجا سپری کرد.

سید مهدی رحمتی


دروازه‌بان حال حاضر باشگاه شهرخودرو هنوز هم در سن ۳۷ سالگی یکی از بهترین دروازه بان های لیگ برتر فوتبال ایران به حساب می آید. او هنوز هم فرم بدنی خود را به طور کامل حفظ کرده و به نظر می رسد که تا چند سال دیگر قادر به حضور در میادین خواهد بود.

 
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱۴ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied