شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

ارزیابی ملک توسط کارشناس رسمی دادگستری/کارشناسان مفروز

کارشناس رسمی دادگستری یکی از مهم ترین وظایفی که دارد کارشناسی و ارزیابی ملک میباشد.

ارزیابی ملک توسط کارشناس رسمی دادگستری/کارشناسان مفروز

در این مقاله قصد داریم شما را ضمن معرفی کارشناس رسمی دادگستری با وظایف ایشان آشنا کنیم. مواردی که در این مقاله میاموزیم به شرح زیر است:

کارشناس رسمی دادگستری کیست؟ تخصص آن در چیست؟

در چه اموری میتوان از کارشناسان رسمی دادگستری کمک خواست؟

و تمامی اموری که به این کارشناسان مربوط میشود.

کارشناس رسمی دادگستری کیست؟

کارشناس به فردی گفته میشود که در یک حوزه خاص با استفاده از مطالعه، کسب تجربه و آموزش دانش بالائی کسب کرده باشد. حالا به افرادی که بطور قانونی میتوانند در یک موضوع تخصصی اظهارنظر کنند و به بررسی آن بپردازند کارشناس رسمی گفته میشود.

باتوجه به معنی کلمه کارشناس رسمی که یعنی فرد متخصصی که بطور رسمی و قانونی فعالیت میکند، میتوان گفت که کارشناس رسمی دادگستری شخصی است که در امور تخصصی بطور رسمی و قانونی برای گسترش عدل و عدالت در یک مکان رسمی اظهار نظر میکند.

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری باتوجه به تجربیاتی که در رشته کارشناس رسمی به دست آورده‌اند، بعنوان یک فرد آگاه و متخصص از سوی دادگاه انتخاب میشوند که نظر آنها میتواند تاثیر بسزائی بر روی حکم‌های قضایی داشته باشد و همراه مبنای تصمیم گیری قضات محترم در خصوص مسائل فنی بوده است.

برای مثال در یک پرونده قضایی برای دانستن ارزش یک ملک یا مال، قاضی پرونده را به یک کارشناس رسمی ارجاع میدهد تا باتوجه به نظر کارشناس رسمی دادگستری بتواند بهترین و دقیق ترین حکم را صادر نماید.

لازم به ذکر است که علاوه بر قاضی، یکی از طرفین دعوی نیز میتواند در خواست کارشناس رسمی دادگستری کند. که این موضوع توسط قاضی بررسی و ضمن استماع دلایل متقاضی کارشناسی، می تواند درخواست ایشان را قبول یا رد نماید.

تفاوت کارشناس قوه قضائیه وکارشناس رسمی دادگستری را میتوان این گونه بیان کرد که کانون کارشناسان رسمی دادگستری و مرکز کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه با برگزاری آزمون‌هایی در هر حوزه، نسبت به گزینش و تایید صلاحیت داوطلبان هر رشته اقدام می نماید که پس از آزمون و بررسی های لازم، واجدین شرایط را بعنوان کارشناس رسمی معرفی میکنند. تمامی کارشناسان رسمی دادگستری علاوه بر داشتن مدرک تخصصی در رشته مورد نظرشان، پروانه کارشناسی رسمی دادگستری را نیز دریافت می کنند که میتوان گفت کارشناس رسمی دادگستری یک شغل نیست بلکه یک اعتبار است که به این افراد متخصص داده میشود.

کارشناس رسمی چه وظیفه‌ای دارد؟

با در نظر گرفتن توضیحات بالا به این نتیجه می رسیم که وظیفه‌ی کارشناس رسمی دادگستری این است که نسبت به پرونده‌ای که از طرف قاضی یا هر مقام دیگر قضایی به آن ارجاع داده میشود، ضمن بررسی‌ تخصصی و مطالعه مدارک و مستندات موجود در پرونده و عندالزوم دریافت استعلامات لازم از ادارات متبوع جهت روشن شده حقیقت،  نظری کارشناسی، دقیق، مستدل، بدون ابهام و غیر جانبدارانه ارائه دهد.

وظایف کارشناسان رسمی در کتاب آیین نامه دادرسی مدنی به شرح زیر آمده است:

۱- کارشناس رسمی مکلف است اسراری را که در اثر انجام شغل خود از آن مطلع می‌شوند حفظ کنند و در صورت تخلف از آن علاوه بر کیفر انتظامی به مدت شش ماه تا دو سال حبس تادیبی محکوم خواهد شد.

۲- دریافت هر وجه یا مالی از اشخاص ذینفع غیر از آنچه که دادگاه یا آیین نامه وزارت دادگستری تعیین کرده ممنوع است در صورت تخلف به مجازات مرتشی (رشوه گیرنده) محکوم می‌شود.

۳- کارشناس باید در گزارش‌های خود نزاکت را رعایت کند.

۴- کارشناس باید دارای دفاتر منظمی بوده و نامه‌هایی را که راجع به کارشناس است در آنجا بایگانی کند.

۵- کارشناس مکلف است در مواقعی که مقام صلاحیتدار معین می‌کند در جلسه دادرسی یا در محلی که مقرر شده حاضر شود مگر اینکه عذر موجهی داشته باشد.

حوزه‌های فعالیت کارشناس رسمی کجاست؟

بیشترین فعالیت کارشناسان رسمی در دادگاه ها و دادسراها می باشد، اما هر سازمان یا بخش خصوصی که نیاز داشته باشد میتواند از کارشناسان رسمی دادگستری استفاده کند. تمامی نظرات این کارشناسان مورد تایید سازمان بازرسی و دیوان محاسبات است.

برای مثال اگر یک بانک، بخواهد اموال یا املاک خود را به مزایده گذاشته و به فروش برساند،  از طریق کارشناس رسمی برای تعیین قیمت کارشناسی آن‌ها اقدام می نماید و ارزیابی انجام شده توسط کارشناس به‌عنوان قیمت کارشناسی مورد تایید و استناد قرار می‌گیرد. گفتنی‌ست مردم عادی نیز میتوانند در پرونده‌های مختلف  به کارشناس رسمی مراجعه کرده و نظر کارشناس انتخابی بین طرفین دعوی، برای دادگاه نیز قابل قبول است. در اصل کارشناس دادگستری برای انجام ارزیابی ملک برای مهاجرت نقش مهمی دارد که این کار توسط تیم حرفه ای گروه کارشناسان مفروز انجام میشود.

ارزیابی ملک توسط کارشناس رسمی دادگستری

برای کارشناس رسمی شدن چه باید کرد؟

برای پاسخ به این سوال باید این موضوع که کارشناس رسمی یک شغل محسوب نمی شود، بلکه یک اعتباری است که به برخی افراد تحت برگزاری یک آزمون داده میشود را در نظر گرفت. یعنی هر شخصی که علاقه مند به دریافت این اعتبار یا امتیاز است باید در آزمون‌های ویژه این امر شرکت کند و حد نصاب امتیاز و نمره در نظر گرفته شده را به دست آورد. مجوز برگزاری این آزمون را دو مرجع «کانون کارشناسان رسمی دادگستری» و «مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه» دارند. واجدین شرکت در این آزمون باید دارای مدرک کارشناسی و حداقل 5 سال سابقه فعالیت تخصصی در رشته مورد نظرشان را داشته باشند. در سالهای اخیر برگزاری آزمون توسط سازمان سنجش و آموزش کشور صورت می پذیرد.

از جمله رشته هایی که میتوان در آن به عنوان کارشناس فعالیت داشت عبارتند از کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری، کارشناس رسمی دادگستری امور ثبتی، کارشناس رسمی دادگستری امور راه و ساختمان و... که با مطالعه هر کدام از این رشته ها میتوانید انتخاب درستی را داشته باشید.

منبع : https://mafrooz.com/

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • محسن حقی

    من میخوام امسال آزمون کارشناسی بدم امیدوارم قبول بشم

  • حسن یاری

    هزینه ارزیابی برای آپارتمان چقدر میشه؟