شمانیوز
شما نیوز

اختصاصی شمانیوز// به همت بانک ایران زمین محقق شد؛

تولد اولین نئوبانک واقعی با تاکید بر نوآوری در بستر دیجیتال

بانک ایران زمین به عنوان بانکی مردم محور، به منظور تداوم ارائه خدمات در بستر دیجیتال، اولین نئوبانک واقعی را راه اندازی کرد؛ مهمترین بحث در این راستا نوآوری است. نوآوری معمولاً از بیرون به داخل سازمان وارد می شود و این موضوع باعث شده است که استارت آپ ها بدلیل ارتباط نزدیک با مشتری وارد میدان می شوند تا نوآوری را به سازمان تزریق کنند.

تولد اولین نئوبانک واقعی با تاکید بر نوآوری در بستر دیجیتال

به گزارش خبرنگار شمانیوز؛ نئوبانک‌ها در واقع نوعی از بانک‌های دیجیتالی هستند که از سوی استارت‌آپ‌های مالی (فین‌تک‌ها) راه‌اندازی شده‌اند و اصلی‌ترین ویژگی آنها آنلاین بودن کامل خدمات آنهاست. به‌عبارت دیگر در این نوع فعالیت بانکی بر خلاف بانک‌های سنتی از شعب فیزیکی خبری نیست و تمامی ‌فعالیت‌های آن بر بستر اینترنت و از طریق تلفن‌های همراه یا کانال‌های دیجیتالی صورت می‌گیرد. بانک‌های دیجیتالی هم تلاش کرده‌اند مشتریان خود را از مراجعه به شعب بی‌نیاز کنند، اما در نهایت ارائه برخی از خدمات آنها به شعب فیزیکی وابسته است. مشتریان نئو بانک‌ها  نسل پرورش‌یافته در دنیای مجازی هستند  که از آنها به عنوان بومیان دنیای‌ دیجیتال یاد می‌شود. در چند دهه اخیر بانک‌های سنتی هم تلاش کرده‌اند با ارائه خدمات مالی بر بستر اینترنت و موبایل از جهان تازه‌ای که در حال ظهور است عقب نمانند، اما خدمات این بانک‌ها همچنان در برخی از موارد که اتفاقا موارد با اهمیتی است به شعب فیزیکی آنها گره خورده است.

اگرچه در نگاه نخست به نظر می‌رسد نئوبانک و بانک دیجیتال یک مفهوم هستند، اما در واقع تفاوت‌هایی بین این دو نوع بانک وجود دارد. بانک‌های دیجیتال معمولا متعلق به یک بانک هستند یا مجوز جداگانه‌ای را از بانک مرکزی کشور خود دریافت می‌کنند. بر این اساس در بسیاری موارد این نوع بانک‌ها به شعب فیزیکی هم دسترسی و وابستگی دارند، اما نئو بانک‌ها معمولا کسب و کارهایی بدون شعبه فیزیکی هستند. علاوه بر این تفاوت اساسی بانک‌های دیجیتال و نئو بانک‌ها در استراتژی کسب و کار، راهبرد ورود به بازار و ساختار سهامداری آنهاست که مسیرهای متفاوتی پیش‌روی هرکدام از آنها قرار می‌دهد.

به نظر می‌رسد ظهور نئو بانک‌ها در عرصه خدمات مالی و بانکی نشان از انقلابی در تجربه کاربری سیستم‌های بانکی همراه با کاهش هزینه‌ها و در نتیجه نرخ‌های بهره و کارمزد‌های کمتر باشد که تمام خدمات خود را بر بستر تلفن همراه استوار کرده است.

از جمله مزایای نئو بانک‌ها در ارائه خدمات به کاربران می‌توان از تجربه کاربری بهتر با استفاده از موبایل‌های هوشمند، افتتاح حساب سریع و غیر حضوری، پرداخت‌های سریع و ساده و صرفا از طریق موبایل، کاهش هزینه‌های مصرف‌کنندگان نهایی مانند افتتاح و نگهداری حساب، کاهش رفت و آمد‌های غیر ضروری، رابط کاربری تعاملی با بهره‌گیری از فناوری‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی و امنیت بیشتر نام برد. همچنین  خدمات اختصاصی و مبتنی بر نیاز و اعتبارسنجی سریع‌تر و دقیق‌تر کاربر و ارائه تسهیلات آنی از دیگر مزیت‌های نئو بانک‌هاست.

بر همین اساس بانک ایران زمین به عنوان بانکی مردم محور، به منظور تداوم ارائه خدمات بر بستر دیجیتال، اولین نئوبانک واقعی را راه اندازی کرد.

مهمترین بحث در این راستا نوآوری است. نوآوری معمولاً از بیرون به داخل سازمان وارد می شود و این موضوع باعث شده است که استارت آپ ها بدلیل ارتباط نزدیک با مشتری وارد میدان می شوند تا نوآوری را به سازمان تزریق کنند. در این میان مرکز نوآوری بانک ایران زمین با همراه شرکت های وب می توانند تبادل اطلاعات داشته باشند که نهایتا برای هر دو مجموعه ارزش آفرین خواهد بود.

بر اساس این گزارش، اولین نئوبانک واقعی کشور با همکاری مشترک شرکت “های وب” و شرکت آوا متعلق به بانک ایران زمین در راستای ارائه خدمات بانکداری دیجیتال به مشتریان ایجاد و به زودی به مردم ارائه خدمت خواهد کرد.

به گفته مدیرعامل بانک ایران زمین، نگاه مجموعه بانک ایران زمین خلق ارزش در راستای ارائه خدمات نوین بانکی و مالی به مشتریان است و در این راستا حضور مجموعه های بزرگی چون های وب می تواند تسریع کننده و راه گشا باشد.

نکته حائز اهمیت این است که بانک  ایران زمین چندین سال پیگیر راه اندازی نئو بانک بوده است، به طوری که در آغاز مطالعات و تحقیقات در این خصوص، هنوز هیچ بانکی مفهوم واقعی بانک دیجیتال را نمی شناخت.

در ابتدا تیم فناوری اطلاعات بانک با سفر به کشور آلمان در حوزه بانکداری دیجیتال تحقیقات و بررسی های اجمالی انجام شد و پس از 6 سال تلاش مداوم این ایده به ثمر نشست، این پروژه شامل ۹۰ سرویس و ارائه ۴۰۰ خدمت به مشتریان است.

لازم به توضیح است، هم اکنون ظرفیت و بستر لازم برای ارائه خدمات و سرویس های بیشتر در حوزه بانکداری دیجیتال به مشتریان در بانک ایران زمین فراهم است و با پتانسیل موجود خلق خدمات جدید از اهمیت بالایی برخوردار است که این بانک،  با تاکید بر ارائه خدمات جدید به مشتریان، این مهم را از سال ها پیش در دستور کار خود قرارداده است و امروز نتیجه و ثمره مثبت آن به خوبی مشاهده می شود.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied