شمانیوز
شما نیوز

افزایش حقوق کارمندان در راه است

سازمان اداری و استخدامی دلیل اختلاف پرداخت در حقوق کارکنان دستگاه‌های اجرایی را پرداخت "رفاهیات" دانسته است.

افزایش حقوق کارمندان در راه است

دولت، مصوبه حذف سقف افزایش حقوق کارمندان در سال جاری را اصلاح و مجددابرای حقوق کارمندان و بر رعایت سقف مندرج برای حقوق کارمندان در تبصره ۱۲ قانون بودجه یعنی ۲.۵ میلیون تومان تاکید کرد.هیئت دولت در جلسه مورخ ۱۱ مردادماه ۱۴۰۰، به منظور تأمین نظر هیئت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین و افزایش حقوق کارمندان، با اصلاح مصوبه مربوط به تعیین ضریب حقوق کارمندان و افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۰ موافقت کرد.

 

افزایش واقعی حقوق‌ ها در بودجه ۳درصد است

به باور احسان ارکانی با توجه به اینکه از بودجه های عمرانی عمدتا برای محرومیت زدایی در روستاها، توسعه شهرهای کوچک و رونق پروژه های مولد استفاده می شود، هر یک ریالی که از بودجه نهادها و دستگاه های غیر ضروری، کسر و به بودجه عمرانی افزوده شود، باعث بهبود شاخص های رشد در مناطق محروم می شود.

 

  عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص مسیری که بودجه در مجلس طی خواهد کرد، گفت: در حال حاضر، لایحه بودجه۱۴۰۱ در سامانه نمایندگان، بارگذاری شده و روند بررسی مقدماتی بودجه تا شنبه آینده ادامه دارد. نمایندگان می توانند بر روی تبصره های ماده واحده، نظرات، پیشنهادات و اصلاحات خود را ثبت کنند. نهایتا اصلاحات صورت گرفته برای بررسی به کمیسیون های تخصصی می رود تا چکش کاری شود.

ارکانی ادامه داد: یکشنبه هفته آینده کمیسیون تلفیق تشکیل و جلسات این کمیسیون برای بررسی بودجه آغاز می شود. بودجه برای نخستین بار به صورت دو شوری در کمیسیون تلفیق بررسی می شود. ابتدا گزارش کلیات به صحن می رود. اگر کلیات بودجه با رای مثبت نمایندگان روبه رو شد به کمیسیون تلفیق باز می گردد تا تلفیق در طول یک ماه بررسی های لازم را صورت دهد.

نماینده مردم نیشابور در مجلس با اشاره به اینکه اگر مانند سال گذشته، کلیات بودجه در صحن علنی رای نیاورد، کمیسیون تلفیق درگیر جزئیات بودجه نمی شود و لایحه به دولت باز می گردد، گفت: در صورت عدم رای نمایندگان به کلیات، دولت دو هفته فرصت دارد تا اصلاحات لازم را اعمال و بودجه را دوباره راهی بهارستان کند.

 

ارکانی اما پیرامون وضعیت کلی بودجه ۱۴۰۱ اظهار داشت: هدف گیری لایحه بودجه ۱۴۰۱، مبتنی بر رویکردهای درستی تدوین و ارایه شده است. اینکه هدف اصلی،تحقق رشد ۸درصد، محرومیت زدایی، عدالت محوری و...است، نشان دهنده جهت گیری درست است. اما باید دید که نهایتا این تبصره های ۲۰گانه، جداول، ردیف ها و احکام ذیل ماده واحده لایحه، اهداف یاد شده را می توانند محقق کنند یا نه؟

او افزود: بسیاری از نمایندگان معتقدند هرچند شاکله کلی بودجه مبتنی بر اهداف درستی است، اما در عین حال نباید فراموش کرد که بودجه۱۴۰۱ در عین ویژگی های مثبت، نقایصی نیز دارد که از دل نشست های کارشناسی و بررسی های تخصصی، این نقایص باید استخراج و اصلاح شوند.

این نماینده در تبیین برخی از این نقایص گفت: کسری بودجه یکی از مهمترین معادلاتی است که هر ساله پیش روی اقتصاد ایران قرار می گیرد و زیربنای بسیاری از مشکلات اقتصادی و معیشتی را شکل می دهد. اینکه دولت تلاش کرده، بودجه را بدون کسری یا با کمترین میزان کسری محقق کند، مطلوب است، اما باید توجه داشت که برای حل مشکل کسری بودجه نباید فشارها را متوجه مردم و اقشار حقوق بگیر جامعه کرد.

 

ارکانی یادآور شد: دولت در بودجه ۱۴۰۱ برای جبران کسری بودجه به ویژه در بحث صندوق های بازنشستگی کشوری و لشگری و سایر صندوق ها و همچنین کنترل نرخ تورم، حقوق پرسنل و کارمندان را با فاصله زیاد، پایین تراز نرخ تورم ارائه کرده است. در واقع،  ۳درصد افزایش حقوق برای سال آینده، لحاظ شده به اضافه۵۳۰هزار تومان به شرط اینکه از ۴میلیون و ۵۰۰هزار پایین تر نباشد.

او ادامه داد: در حال حاضر دریافتی اغلب کارکنان، بالای ۴میلیون و ۵۰۰هزار تومان است و این گزاره در معیشت خانواده ها چندان اثرگذار نیست. این رویکرد نشان می دهد، دولت برای هدف ارزشمند مقابله با کسری بودجه، مسیری را انتخاب کرده است که ممکن است، فشار را بر روی اقشار حقوق بگیر افزایش دهد.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied