شمانیوز
شما نیوز

سرپرست مدیریت نظارت بر بازار اولیه سازمان مطرح کرد؛

برنامه های سازمان در راستای کاهش مدت زمان انجام افزایش سرمایه ناشران

با ایجاد زیرساخت‌های الکترونیک برای اجرای فرآیندهای افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات، زمان و هزینه‌های انجام افزایش سرمایه برای سهامداران و شرکت‌ها کاهش خواهد یافت

برنامه های سازمان در راستای کاهش مدت زمان انجام افزایش سرمایه ناشران

به گزارش شمانیوز؛ سرپرست مدیریت نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس با بیان این مطلب تصریح کرد: فرآیند انجام افزایش سرمایه توسط ناشران ثبت شده نزد سازمان به چند دسته تقسیم بندی می‌شود که بخش عمده آن در شرکت طی می‌شود. از جمله اقدامات لازم جهت انجام افزایش سرمایه می‌توان به تهیه و تصویب طرح توجیهی افزایش سرمایه، دریافت اظهارنظر بازرس قانونی شرکت و سپس دریافت مجوز انجام افزایش سرمایه از سازمان و برگزاری مجمع اشاره کرد و پس از مجمع نیز با توجه به نوع افزایش سرمایه اقدامات متفاوتی وجود دارد.

روشن قلب تاکید کرد: طبق الزامات ابلاغ شده به ناشران ثبت شده نزد سازمان، شرکت موظف به افشا فوری برنامه انجام افزایش سرمایه بلافاصله پس از تصویب در هیئت مدیره شرکت در سامانه کدال است و پس از دریافت اظهار نظر بازرس قانونی نسبت به آن، شرکت موظف به ارسال اطلاعات و اسناد لازم جهت صدور مجوز به سازمان است.

سرپرست مدیریت نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس تاکید کرد: در حال حاضر در صورت تکمیل بودن مستندات و مدارک لازم مطابق با الزامات قانون تجارت؛ فرآیند صدور مجوز افزایش سرمایه در سازمان که بخش کوچکی از کل فرآیند انجام افزایش سرمایه را شامل می شود؛ در مدتی که به کمتر از ۱۰ روز کاهش یافته است، انجام می شود.

روشن قلب گفت: کاهش مدت زمان صدور مجوز افزایش سرمایه درحالی است که تعداد درخواست‌های انجام افزایش سرمایه‌ شرکت‌ها نسبت به سال‌های قبل افزایش داشته است.

او گفت: اکنون فرآیندی که سبب زمان بر شدن ثبت افزایش سرمایه به ویژه از محل آورده نقدی و مطالبات می‌شود مربوط به تشریفات قانونی استفاده از حق تقدم توسط سهامداران است که در حال حاضر حداقل دو ماه زمان استفاده از حق تقدم توسط سهامداران است و تا حدود یک ماه نیز زمان برای محاسبه میزان استفاده سهامداران از حق تقدمها در شرکتها صرف می شود. طی فرایند فوق با توجه به الزامات قانون تجارت الزامی است و انجام آن علاوه بر افزایش هزینه های ناشران به علت لزوم ارسال برگه های حق تقدم برای سهامداران، به علت واریز مبلغ حق تقدم ها در شماره حساب اعلامی شرکت و لزوم ارسال پستی مستندات توسط سهامداران، منجر به تحمیل هزینه و گرفتن وقت سهامداران نیز شده است. همچنین با الکترونیکی شدن فرآیند فوق، امکان کاهش مدت زمان دو ماهه استفاده از حق تقدم نیز فراهم خواهد شد.

او فزود: براساس مجوز قانونی که در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده سازمان بورس به دنبال آن است که با هدف کاهش هزینه‌های ناشران و سهامداران و کاهش زمان انجام فرآیند و افزایش دقت در ارسال اطلاعات به شرکتها، اقدام به تصویب مصوبات لازم و در مراحل بعدی نظارت بر طراحی و پیاده سازی سامانه های الکترونیک ارسال حق تقدم خرید سهام نماید و تاکنون مقدمات این امر تاحد قابل قبولی انجام گرفته و انتظار می‌رود در ۶ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ عملیاتی شود.

روشن قلب بیان کرد: قاعدتاً برای اجرای الکترونیکی شدن مراحل افزایش سرمایه نیاز به تغییر و اصلاح در برخی قوانین وجود دارد که در این خصوص مذاکرات و هماهنگی هایی صورت گرفته به نحوی که قرار است برخی قوانین موقت به قوانین دائم تبدیل شوند.

روشن قلب بیان کرد: اتمام فرآیند افزایش سرمایه منوط به ثبت انجام افزایش سرمایه نزد مرجع ثبت شرکتها است و در مواردی طولانی شدن ثبت افزایش سرمایه منجر به اعتراض سهامداران نیز شده است. در این راستا نیز ضمن لزوم توجه شرکتها به به‌روزرسانی اطلاعات اعضا هیئت مدیره نزد مرجع ثبت شرکت‌ها که باعث اصلی تاخیرهای موجود در ثبت افزایش سرمایه است؛ با ایجاد ارتباط الکترونیک بین سامانه‌های اداره ثبت شرکت‌ها و سازمان به دنبال کاهش مدت زمان ارسال اطلاعات به مرجع ثبت شرکتها و فراهم آمدن امکان رصد زمان ارسال اطلاعات توسط شرکتها هستیم.

روشن قلب در پایان ضمن امیدواری به کاهش زمان انجام افزایش سرمایه شرکتهای ثبت شده نزد سازمان درصورت رفع موانع قانونی و الکترونیکی شدن فرآیند، تصریح کرد: در صورت راه‌اندازی سامانه الکترونیک شاهد کاهش حداکثری برخی هماهنگی‌ها و سرعت بخشی در راستای فرآیند زمانی ثبت مجوز افزایش سرمایه خواهیم بود.

 

سنا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied