شمانیوز
شما نیوز

پژوهشگر حوزه عفاف و حجاب:

مردمی سازی و سبک زندگی رویکرد های اصلی در مسئله حجاب هستند

پژوهشگر حوزه عفاف و حجاب، مردمی سازی و توجه به سبک زندگی را رویکرد های اصلی در موضوع حجاب بیان کرد.

مردمی سازی و سبک زندگی رویکرد های اصلی در مسئله حجاب هستند

به گزارش شمانیوز، سید رسول علم الهدی در نشست زیست عفیفانه و مناطق آزاد که توسط معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی برگزار شد بیان کرد: در موضوع عفاف و حجاب با سه سطح روبرو هستیم، سطح اول شناختی (تعلیم و تربیت)، سطح دوم گرایشی (اخلاقیات، خانواده و محله) و سطح سوم سبک زندگی (نظامات رفتاری جامعه، بازار، رسانه و هنر) که مناطق آزاد به سطح سبک زندگی، بازار و تفریح دسترسی بیشتری دارند.

علم الهدی افزود: چهار رویکرد عمده در مواجه با پدیده بدحجابی در کشور وجود دارد، رویکرد اول تغافلی است که بی تفاوتی گروه های اجتماعی، نخبگان و مردم است، حالت سینوسی داشته و وابسته به گفتمان دولت هاست، برای مثال در دولت قبل شاهد غفلت جدی در مقوله حجاب بودیم.

وی ادامه داد: رویکرد دیگر جرم انگاری و برخورد تعزیراتی است که مواردی همچون گشت ارشاد، گشت منکرات و جریمه کردن بد حجاب ها به دفعات تجربه شده است، رویکرد جرم زدایی که به دنبال تغییر قوانین حجاب است و رویکرد ترویجی از دیگر رویکرد ها هستند، امروز باید به دنبال رویکرد مردمی سازی رفت چرا که نظریه انقلاب اسلامی نیز جنبه مردمی دارد.

این پژوهشگر عفاف و حجاب یادآور شد: مطالعاتی که سال های 82 تا 86 در مرکز مطالعات بسیج صورت گرفت بیان می کرد 92 درصد افرادی که مورد امر به معروف و نهی از منکر قرار گرفته اند احساس مورد توهین واقع شدن داشته اند که این خود مقدمه تعارض اجتماعی است، در چنین شرایطی دعوت به حضور گروه های مردمی می تواند سبب به سطح جامعه کشاندن منازعات اجتماعی شود، موضعی که اگر دامنه پیدا کند، حجاب از جنس جنگ نرم خواهد شد موضوعی که در سه چهار سال اخیر خیلی برجسته شده، رویدادهایی همچون دختران انقلاب، دختر آبی و رومینا نیز آن را تشدید کردند.

علم الهدی گفت: راهکار های مسئله حجاب باید مترصد مردمی شدن مبتنی بر سبک زندگی و بازار و با پرهیز از جنگ نرمی شدن موضوعات باشند.

وی در ادامه افزود: اماکن مناطق آزاد، شامل دو دسته مجموعه های دارای چارچوب مثل بازارها و مجموعه های تفریحی هستند و مجموعه های طبیعی و آزاد، گام اول رعایت حجاب و قانون مدنی از سوی پرسنل مجموعه های عمومی و خصوصی است و تذکر این نکته به مشتریان که عدم رعایت قانون مدنی از سوی آنان سبب جریمه شدن مجموعه ها خواهد شد. همچنین انتظامات مجموعه ها و بازارها که قابلیت پذیرش بالایی هم از سوی مردم دارند باید نسبت به کشف حجاب حساس بوده و تذکر دهند که بازارها مجموعه های قاعده مند هستند.

علم الهدی افزود: پژوهش سال 97 پژوهشکده شهرداری تهران بیان می کرد که 65 درصد افراد بدحجاب صرفا به این خاطر بدحجاب هستند که احساس می کنند جو غالب این گونه است و هیچ ایده ای برای مقابله با اسلام، انقلاب، جمهوری اسلامی و یا زیبایی طلبی ندارند، بلکه تصور کرده اند محجبه بودن سبب منزوی شدن آنان می شود.

وی تصریح کرد: باید چنین جو غالبی و مارپیچ سکوت ایجاد شده را شکست، می توان با بومیان، بسیج، گروه های مردمی و هیات های مذهبی وارد تعامل شد که نه فردی بلکه بصورت خانوادگی در چنین مجموعه هایی حضور یابند تا جو شکسته شود، این فعالیت باید در قالب عملیات فرهنگی انجام شود تا انگیزه لازم را داشته باشند.

این پژوهشگر عفاف و حجاب بیان کرد: آزاد سازی سواحل از سوی دولت انجام شد اکنون باید در پی سالم سازی سواحل باشیم، زیرا این مکان ها محل حضور خانواده است پس باید امنیت روانی و اجتماعی داشته باشند. در این خصوص شهرداری باید وارد عمل شود نه نیروی انتظامی، سپس ارگان ها و گروه های مردمی هم به یاری آنان بیایند.

رهبر معظم انقلاب در دیدار سال 97 خود با فعالان عرصه عفاف و حجاب تاکید فرمودند که کارهای تبلیغی و ترویجی حجاب را به زنان جوان بدهید و اصلا نباید مرد ان به این عرصه ورود پیدا کنند، عاملیت فعالیت با زنان محجبه فرهنگی خواهد بود.

 

فرینا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی