شمانیوز
شما نیوز

وزیر صمت در دیدار با هیات ازبکستانی؛

ظرفیت‌های تجاری بسیاری میان ایران و ازبکستان وجود دارد

وزیر صمت ایران در دیدار با سرپرست وزارت خارجه ازبکستان و هیات همراه اعلام کرد که ظرفیت‌های تجاری بسیار بالایی میان ایران و ازبکستان وجود دارد.

ظرفیت‌های تجاری بسیاری میان ایران و ازبکستان وجود دارد

«سیدرضا فاطمی‌امین» وزیر صمت ایران صبح امروز یکشنبه و در محل این وزارتخانه، با «بختیار سعیداف» سرپرست وزارت خارجه ازبکستان و هیات همراه این کشور آسیای میانی دیدار و گفتگو کرد.

در این نشست که «علیرضا پیمان‌پاک» رئیس و «رحمت‌الله خرمالی» مدیرکل آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران هم حضور داشتند، طرفین در خصوص توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

در ابتدای این نشست، فاطمی‌امین با اشاره به اینکه تعرفه‌ها قطعا بر حجم تجارت دو کشور تاثیرگذار است، گفت: برای توسعه تجارت و افزایش میزان مبادلات تجاری میان دو کشور، نیاز به مشخص کردن نقشه راه است.

وی با اشاره به اینکه در نشست قبلی روسای جمهور محترم دو کشور در سمرقند، روی تدوین نقشه راه تاکید شد، اضافه کرد: خوشبختانه این نقشه راه‌ تدوین شده و امیدواریم در ابتدای خرداد و 2-3 هفته پیش از دیدار دو رئیس جمهور در ایران، امضا و کار نهایی شود.

وزیر صمت ایران در ادامه به ظرفیت‌های بسیار بالای تجاری میان ایران و ازبکستان اشاره کرد و افزود: اگر بتوانیم زیرساخت‌ها خصوصا در بحث تعرفه‌ها و نقشه راه را نهایی کنیم، انتظار می‌رود که رشد بسیار قابل توجهی در مباحث اقتصادی میان دو کشور ایجاد شود.

وی با تاکید بر اینکه نقشه راه می‌تواند همه موضوعات خصوصا در بحث‌های حمل و نقل و ... را پوشش دهد، خاطرنشان کرد: در مجموع می‌توانیم تمامی همکاری‌های میان دو کشور را در یک بسته و یک زمان‌بندی مشخص آورده و برای اجرایی شدن، روی آنها متمرکز شویم.

فاطمی‌امین همچنین تصریح کرد: البته پیشنهادات دیگری از جمله راه‌اندازی یک درمانگاه و کلینیک سلامت در سمرقند توسط هلال احمر ایران ایجاد شود، وجود دارد.

وی با تشکر از حضور مقامات سیاسی-تجاری ازبکستان در ایران، ابراز امیدواری کرد که تا 3 ماه آینده، توافقات بین دو کشور از قبل وجود داشته، کامل شود تا در نشست ملاقات میان دو رئیس جمهور محترم ایران و ازبکستان، تمام توافقات نهایی شود.

وزیر صمت ایران همچنین از سرپرست وزارت خارجه و وزیر صنعت و تجارت ازبکستان دعوت کرد تا از 7 تا 10 می سال 2023، در نمایشگاه بزرگ توانمندی‌های صادراتی ایران که در نمایشگاه بین‌المللی تهران و با حضور وزرا و هیات‌های تجاری بیش از 50 کشور دنیا برگزار می‌شود، شرکت کنند.

در ادامه این نشست سعیداف، سرپرست وزارت خارجه ازبکستان با تشکر از پیشنهادات مهمی که از سوی وزیر صمت ایران مطرح شد، در خصوص افزایش میزان مبادلات تجاری میان دو کشور گفت: علاقمند هستیم این میزان تا 100 درصد هم افزایش یابد که می‌بایست برای رسیدن به آن تلاش بیشتری انجام دهیم. در این میان باید راهکاری را پیدا کنیم که به سود طرفین بوده و برای هر دو کشور مفید باشد.

وی با اشاره به اینکه می‌بایست پیش‌نویس موافقت‌نامه‌های تجاری میان ایران و ازبکستان به نحوی تدوین و تنظیم شود که هر دو کشور از آن سود ببرند، خاطرنشان کرد: مهمترین موضوع این است که در هر کشور اراده سیاسی و اقتصادی برای افزایش مبادلات تجاری وجود دارد که در این راستا، ازبکستان جهت توسعه روابط باز و عمل‌گرایانه با جمهوری اسلامی ایران، آمادگی کامل خود را اعلام می‌کند.

سرپرست وزارت خارجه ازبکستان با اشاره به اینکه از سوی مقامات تجاری ازبکستان نقشه راهی برای افزایش مبادلات تجاری دو کشور به یک میلیارددلار در سال آماده کرده است، یادآور شد: در صورت کامل شدن این نقشه راه، در زمان حضور رئیس جمهور ازبکستان به ایران و ملاقات با رئیس جمهور ایران نهایی و امضا شود.

سعیداف همچنین تاکید کرد که گفتگوهای تجاری و اقتصادی میان دو کشور به‌صورت منظم، در سطوح مختلف ادامه داشته و اسناد موردنظر بررسی شده تا توافقات و نتایج خوبی بدست آید.

در بخش پایانی نشست، فاطمی‌امین وزیر صمت اعلام کرد که متوازن شدن تراز تجاری میان دو کشور مورد تاکید ایران هم قرار دارد، گفت: یک بخش این موضوع می‌تواند از طریق سرمایه‌گذاری مشترک میان شرکت‌های ایرانی در ازبکستان و بالعکس انجام شود. بخش دیگر اینکه برخی از محصولاتی که ایران از کشورهای دیگر وارد می‌کند، این محصولات را عمدتا در قالب تعرفه‌های تدیریجی از ازبکستان وارد کنیم، موضوعی که می‌بایست پیش از نشست روسای دو کشور در ایران در 2-3 ماه آینده، نهایی شود.

در پایان این نشست، وزیر صمت ایران، رحمت‌الله خرمالی مدیرکل آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت را برای بررسی این مساله و دستیابی به توافقات نهایی میان طرفین، به مقاماتت ازبکستانی معرفی کرد.

شاتا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied