شمانیوز
شما نیوز

40 میلیارد ورقه بهادار طی سه روز کاری در فرابورس معامله شد

بازدهی 22 درصدی شاخص فرابورس از ابتدای سال ​

فرابورس ایران نخستین هفته کاری اردیبهشت‌ماه 1402 را با میزبانی از دادوستد نزدیک به 40 میلیارد ورقه به ارزش 327 هزار میلیارد تومان پشت سرگذاشت. ارزش بازار فرابورس نیز در این هفته با 2.3 درصد افزایش به 2.7 میلیون میلیارد تومان رسید.

بازدهی 22 درصدی شاخص فرابورس از ابتدای سال ​

شاخص کل فرابورس که در روز پایانی فروردین‌ماه، در ارتفاع 29 هزار و 207 واحدی قرار داشت در پی رشد 1.8 هفتگی درصدی، در پایان هفته‌ای که گذشت در سطح 29 هزار و 744 واحدی ایستاد. بدین ترتیب بازدهی آیفکس از آغاز سال جاری تا کنون به 22 درصد رسید.

هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم به دلیل تعطیلات عید فطر، شامل سه روز کاری در بازار سرمایه بود و طی این سه روز معاملاتی، شاهد دادوستد 39 میلیارد و 660 میلیون ورقه به ارزش افزون بر یک 327 هزار میلیارد تومان در بازارهای فرابورس بودیم که این میزان معامله در بیش از یک میلیون و 825 هزار دفعه رقم خورد.

مقایسه آمار حجم و ارزش معاملات هفتگی فرابورس در مقایسه با هفته کاری قبل از آن، نشان می‌دهد این متغیرها به ترتیب 36 و 26 درصد افت کرده که البته تعداد روزهای معاملاتی هفته اول اردیبهشت از هفته‌های عادی، دو روز کمتر بوده است.

معاملات بازارهای فرابورس زیر ذره‌بین

در هفته منتهی به هشتم اردیبهشت‌ماه سهامداران فرابورسی در بازار اول 8 میلیارد و 487 میلیون سهم به ارزش حدودی 7 هزار میلیارد تومان و در بازار دوم نیز 12.1 میلیارد برگه سهام به ارزش 6 هزار میلیارد تومان را دست به دست کردند که شاهد کاهش حجم و ارزش مبادلات در این بازارها نسبت به هفته پیشین بودیم.

بازار اول با افت 49 و 39 درصدی حجم و ارزش و بازار دوم همراه بود و بازار دوم نیز کاهش 25 درصدی این متغیرها را تجربه کرد.

از سوی دیگر حاصل معاملات صورت‌گرفته در تابلوهای زرد، نارنجی و قرمز بازار پایه، معامله 4 میلیارد تومان در این بازار بود که در پی جابه‌جایی 8.5 میلیارد برگه سهم رقم خورد.

همچنین بازار مشتقه فرابورس در هفته اول اردیبهشت‌ماه، دادوستد 2 میلیون دارایی مالی به ارزش 93 میلیارد تومان را به خود دید.

از سوی دیگر بازار ابزارهای نوین مالی میزبان نقل‌وانتقال 10.5 میلیارد ورقه بهادار بود و ارزش مبادلات این بازار با کاهش 25 درصدی به 310 هزار میلیارد تومان رسید.

بررسی جدول معاملات ابزارهای مالی شامل اوراق مالی اسلامی، تسهیلات مسکن و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز نشانگر آن است که معاملات اوراق مالی اسلامی و اوراق تسهیلات مسکن با افت 25 درصدی مواجه بوده است.

در سه روز کاری هفته گذشته جمعا 3.4 میلیارد ورقه مالی اسلامی به ارزش 301 میلیارد تومان دست به دست شده است. حجم اوراق تسهیلات مسکن در نمادهای تسه و تملی نیز 400 هزار ورقه و ارزش مبادلات آن 37 میلیارد تومان بود.

در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم 704 میلیون ورقه در صندوق‌های ETF تغییر مالکیت یافت که ارزش بالغ بر 8 هزار و 977 میلیارد تومانی را به ثبت رساند.

در نهایت نگاهی به جدول صنایع پیشرو معاملات در اولین هفته کاری اردیبهشت‌ماه امسال نشان می‌دهد که گروه‌های خودرویی و بیمه و صندوق بازنشستگی هر کدام با در اختیار گرفتن سهم 9 درصدی، بیشترین ارزش معاملات خرد را در بازار سهام و اختیار سهام به خود اختصاص داده‌اند.

گروه‌های انبوه‌سازی، ، محصولات شیمیایی و فلزات اساسی نیز در جایگاه‌های سوم تا پنجم قرار گرفتند. در مجموع ارزش معاملات خرد فرابورس به حدود 16 هزار و 400 میلیارد تومان رسید.

مدیریت ارتباطات فرابورس ایران

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied