شمانیوز
شما نیوز

نرخ ارز تک نرخی نمی شود/ افزایش قیمت بلیت هواپیما روی میز دولت

شما نیوز: گمانه زنی ها برای تعیین نرخ ارز، ارایه بسته جدید سیاست پولی از سوی بانک مرکزی، احتمال افزایش قیمت بلیت هواپیما و عدم سرو غذا در پروازهای داخلی و کشته شدن دو نفر در انفجار پتروشیمی بندر امام از مهمترین اخبار این هفته بودند.  

در این هفته قیمت دلار با افزایش بی سابقه ای روبرو شد و به بیش از دو هزار تومان افزایش یافت. در این مدت گمانه زنی های زیادی برای نرخ دلار از سوی دولت انجام شد.

ارز 6 نرخی شد

در این باره رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفتگو با مهر با انتقاد از چند نرخی شدن ارز گفت: سال‌ها به دنبال تثبیت نرخ ارز در کشور بودیم اما هم‌اکنون ارز 6 نرخی به راحتی در بازار قابل خرید و فروش است.

اسداله عسگراولادی افزود: هم اکنون ارز از طرق مختلف و با قیمت‌های متفاوت در بازار رد و بدل می‌شود که گاه این نرخ‌ها، 6 نوع قیمت را رقم می‌زند که البته به ناچار، مشتریان خاص خود را هم دارد.

وی تصریح کرد: نرخ اول همان نرخ مرجع بانک مرکزی است که به قیمت 1226 تومان به صورت محدود در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد، اما نرخ دوم، قیمتی است که ارز با 12 درصد افزایش نسبت به نرخ مرجع 1226 تومانی حدودا به قیمت 1370 تومان به دست متقاضی می‌رسد. به گفته عسگراولادی، بانکها نیز ارز را به قیمت 1400 تا 1600 تومان به واردکنندگان می‌فروشند، ضمن اینکه ارز دیگری نیز بین صادرکننده و واردکننده رد و بدل می‌شود که آن هم نرخی توافقی دارد. وی اظهار داشت: نرخ پنجم، مربوط به نرخ ارزی است که در بازار آزاد وجود دارد و گاه تا 1800 تومان هم صعود می‌کند، ضمن اینکه قاچاق را نیز نباید نادیده گرفت چرا که مشخص نیست برای قاچاق کالاهایی که هر روز به کشور روانه می‌شود، ارز با چه نرخی به متقاضی داده می‌شود. مخالفت با ارز تک نرخی در کمیسیون اقتصادی مجلس در این بین گمانه زنی هایی مبنی بر ارز تک نرخی از سوی دولت شنیده می شد که رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با مهر با آن مخالفت کرد. وی با تاکید براینکه به شدت با تک نرخی شدن ارز در شرایط فعلی مخالف هستیم، گفت: آیا این منطقی است که در شرایط فعلی دولت با قیمت‌های 2000 و 3000 تومان بخواهد ارز را تک نرخی کند.

ارسلان فتحی پور، درخصوص تک نرخی شدن ارز اظهار داشت: به شدت با این کار در شرایط فعلی مخالف هستم. وی در بیان علت مخالفتش با تک نرخی شدن ارز، این سئوال را مطرح کرد که آیا این منطقی است که در شرایط فعلی دولت با قیمت‌های 2000 و 3000 تومان بخواهد ارز را تک نرخی کند؟! رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: با گرانی ارز در شرایط فعلی، قیمت کالاهای اساسی مثل گوشت و مرغ در بازار چند برابر افزایش و قدرت خرید مردم کاهش خواهد یافت. ارایه بسته جدید سیاست پولی از سوی بانک مرکزی همچنین یک مقام مسئول دولتی در گفتگو با مهر به ماموریت جدید بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: در جلسه ای که هفته گذشته در بانک مرکزی و با حضور رئیس کل این بانک و وزرای صنعت، معدن و تجارت، نفت، کشاورزی، امور اقتصادی و دارایی، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد، طرحی به منظور تسهیل بازار ارز به تصویب رسید که با اجرای آن بازار به تعادل می رسد. وی توضیح داد: در این جلسه که علاوه بر مقامات ارشد اقتصادی دولت، محمدرضا باهنر، رضا عبدالهی، مسعود میرکاظمی، ابوترابی فرد و مصباحی مقدم از مجلس شورای اسلامی و علی صالح آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار حضور داشتند، پس از بحث و بررسی کارشناسانه طرح مزبور، مقرر شد کمیته ای متشکل از بانک مرکزی، بورس، گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شود تا بر روند معاملات ارزی در بورس نظارت کنند. به گفته وی، این طرح، بانک مرکزی را موظف کرده است در اسرع وقت نسبت به ارائه بسته سیاست پولی متناسب با طرح یاد شده به منظور تامین نقدینگی مورد نیاز بنگاه های اقتصادی و سایر اقشار مرتبط اقدام کند. ارز تک نرخی نمی شود سرانجام دولت در آخرین تصمیم گیری اعلام کرد که ارز تک نرخی نمی شود. این خبر را خیلی سریع محمدرضا فرزین رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی و دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها رسانه‌ای کرد و گفت: دولت برنامه‌ای برای تغییر نرخ ارز مرجع ندارد. در ادامه مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت و غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس این خبر را تائید کردند. به نظر می رسد تصمیم جدید مشترک ارزی دولت و مجلس مبنی بر منتفی شدن نرخ ارز مرجع و تعیین نرخ دوم ارز در بورس "منطقی" ارزیابی می‌شود و می‌تواند شکست قیمتها در بازار آزاد را رقم زند. پس از اعلام این خبر از سوی دولت، قیمت دلار با کاهش 120 تومانی در بازار آزاد مواجه شد. احتمال افزایش قیمت بلیت هواپیما و حذف سرو غذا در پروازهای داخلی

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از مکاتبات ایرلاین‌ها با وزارت راه و شهرسازی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما خبر داد. حمید غوابش در گفتگو با مهر با اشاره به مکاتبه با وزارت راه و شهرسازی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما، گفت: مکاتبات زیادی با وزارت راه و شهرسازی انجام شده است و ایرلاین ها در جلسات هفتگی با وزیر این مشکلات را مطرح می کنند. دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی افزود: وزیر هم تاکنون پیشنهاد ایرلاین ها را برای افزایش قیمت بلیت هواپیما رد نکرده اما در حال حاضر جواب قاطعی هم به ایرلاین ها داده نشده است. وی در خصوص افزایش هزینه ایرلاین ها، اظهار داشت: عوامل زیادی هزینه های ایرلاین ها را افزایش داده است که باید این افزایش هزینه ها از منبعی پوشش داده شود و تنها محل درآمد ایرلاین ها هم افزایش قیمت خدمات بار، مسافر و بلیت است. غوابش با بیان اینکه قیمت منابع درآمدی ایرلاین ها هم باید افزایش پیدا کند، بیان کرد: تا زمانی که قیمت ها افزایش پیدا نکند شرکت های هواپیمایی اصراری به افزایش قیمت ندارند زیرا اثر منفی بر میزان تقاضا دارد اما در حال حاضر راهی برای ایرلاین ها نمانده است. وی به آزادسازی نرخ بلیت هواپیما از ابتدای سال 92 اشاره کرد و گفت: ازسال آینده آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اجرایی می شود اما برای امسال باید قیمت بلیت افزایش یابد تا هزینه های ایرلاین ها را پوشش دهد. به گزارش خبرنگار مهر، به دنبال افزایش هزینه شرکت های هواپیمایی، ایرلاین ها به دولت پیشنهاد دادند که سرو غذا را در پروازهای داخلی که زمان کمتری دارد، حذف کنند. به گفته ایرلاین ها در دیگر کشورها هم سرو غذا در پرواز های داخلی انجام نمی گیرد و هر مسافری که تمایل به صرف غذا داشته باشد می تواند زمان خرید بلیت، پول آن را جداگانه بپردازد. در واقع افزایش هزینه های شرکت هواپیمایی موجب شده که آنها به دنبال راهکارهایی برای کاهش هزینه باشند اما به نظر می رسد دولت هنوز با این پیشنهاد موافقت نکرده است. کاهش قیمت گوشت مرغ در این هفته همچنین قیمت گوشت مرغ پس از صعود قیمت در یکماه گذشته با کاهش روبرو شد و به 5200 تا 5500 تومان رسید. رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغداران در گفتگو با مهر درخصوص قیمت فعلی مرغ در بازار اظهار داشت: هر کیلوگرم مرغ زنده درب مرغداری در حدود 3500 تومان است. وی درباره قیمت نهاده ها با اشاره به اینکه قیمت هر کیلوگرم نهاده کنجاله سویا بین 1000 تومان تا 1100 تومان است، قیمت هرکیلوگرم نهاده ذرت را بین 580 تا 620 تومان اعلام کرد. کشته شدن دو نفر در انفجار پتروشیمی بندر امام همچنین به دنبال وقوع انفجار در پتروشیمی بندر امام خمینی، مدیر بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه در این حادثه آتش سوزی متاسفانه تاکنون یکی از کارکنان شاغل و یک آتش نشان جان باخته است، تصریح کرد: 9 نفر هم به علت سوختگی به بیمارستان منتقل شده اند. این مقام مسئول همچنین از مداوای سرپایی 6 نفر از کارکنان به طور سرپایی خبر داد و افزود: پس از گذشت بیش از 8 ساعت از وقوع آتش سوزی آتش خط لوله حادثه دیده مهار شد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied