شمانیوز
شما نیوز

پاسخ مثبتی به باج‌خواهی ترکمنستان نمی دهیم

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: ترکمنستان به بهانه یک خواسته غیرواقعی گاز را قطع کرد و حاضر نیستیم شأن ایران را زیر سؤال ببریم و پاسخ مثبتی به باج خواهی آن ها نمی دهیم.

به گزارش شمانیوز:اسدالله قره خانی، اظهار کرد: یک قرارداد ۲۵ ساله بین ایران و ترکمنستان در مورد خرید گاز به امضاء رسیده که ۲۰ سال آن گذشته و پنج سال آن باقی‌مانده است.

وی یادآور شد: در سال ۱۳۸۶ با ورود سامانه سرد بارشی و سرمای بسیار شدید و بالا رفتن مصرف گاز در ایران، ترکمنستان از این وضعیت سوءاستفاده کرد و با قطع گاز مردم ما به‌ویژه شمال کشور را در مضیقه گذاشت.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: آن زمان ترکمنستان برخلاف قرارداد تقاضاهایی داشت و در آن موفق شد.

نماینده مردم علی‌آبادکتول و بخش کمالان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: متأسفانه ترکمنستان یک چنین سابقه‌ای در رعایت قرارداد و انجام تعهدات درفروش گاز به ایران انجام داد و تصور بر این بود که موضوع تمام‌شده و کار ناپسند ترکمنستان در حال پاک شدن از خاطره مردم بود.

قره خانی تصریح کرد: هفته جاری ترکمنستان به یک بهانه و خواسته غیرواقعی که مربوط به الآن هم نیست گاز ایران را قطع کرد.

وی با یادآوری اینکه ادعای مطالبه ترکمنستان از ایران به سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ بازمی‌گردد، ادامه داد: ترکمنستان ادعای مطالبه دارد و مدعی است طلبش از ایران پرداخت‌نشده اما ماهم مدعی هستیم.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اینکه ترکمنستان به تعهداتش در قرارداد عمل‌نکرده و گاز ما را قطع کرده است مشمول جریمه خاص است کما اینکه به اعتقاد ما گاز در زمان مقرر با کمیت و کیفیت منطبق با قرارداد به ایران داده نشده است.

ترکمنستان دنبال باج‌خواهی است

قره خانی با یادآوری اینکه ترکمنستان یک‌بار پس از قطع گاز موفق به تغییر مفاد قرارداد و باج‌خواهی از ایران شد، خاطرنشان کرد: این بار هم ترکمنستان احساس کرد می‌تواند از سرمای زودرس ایجادشده در ایران سوءاستفاده کرده و باج‌خواهی دیگری داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه طلب ترکمنستان از ایران فقط یک ادعاست، بیان کرد: بر اساس آخرین مذاکره‌های انجام‌شده قرار بود کمیته‌ای ادعاهای دو کشور (ایران و ترکمنستان) را بررسی کرده و گروه کارشناسی ظرف مدت دو ماه اعلام نظر کنند و در این فاصله ایران علل الحساب ماهانه مبلغی را به ترکمنستان پرداخت کند.

وی همچنین گفت: این توافق به امضاء کارشناسان و وزیر ترکمنستان رسیده بود و قرار شد به امضاء دولت هم برسد اما تنها یک روز پس از این توافق با ارسال یک فکس قطع گاز به اطلاع ایران رسانده شد.

ترکمنستان به قراردادهای خود متعهد نیست

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی این عمل ترکمنستان را بدعهدی دانست و افزود: عمل ترکمنستان خلف وعده و خلاف عرف بین‌الملل است و نشان داد تصمیمات ترکمنستان ثبات دار نبود و یا آن‌ها تعهدی بر قراردادهای خود ندارند.

قره خانی متذکر شد: با این بدعهدی و وفادار نبودن ترکمنستان به تعهدات خود حاضر نیستیم شأن و منزلت ایران را زیر سؤال ببریم و به باج‌خواهی‌های ترکمنستان پاسخ مثبت دهیم.

وی ادامه داد: طبق قرارداد ترکمنستان باید ۱۵ میلیون مترمکعب گاز به ایران منتقل می‌کرد که اخیراً تنها یک درصد حدود پنج‌تا ۶ میلیون مترمکعب گاز منتقل می‌شد.

نماینده مردم علی‌آبادکتول و بخش کمالان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: تنها با یک درصد صرفه‌جویی در مصرف گاز می‌توانیم این میزان گاز را جبران کنیم و نیاز به واردات از ترکمنستان نداشته باشیم.

وی بابیان اینکه هم‌اکنون با افت فشار مواجه نبوده و نیستیم، تصریح کرد: شرکت ملی گاز خط لوله انتقال گاز از سرخس به سمنان و همچنین دامغان به ساری و نکا را برای تقویت فشار گاز استان‌های شمالی در دستور کار قرار داده و تا سال آینده این دو پروژه به بهره‌برداری می‌رسد که نیاز استان‌های شمالی کاملاً مرتفع می‌شود.

منبع:مهر
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied