شمانیوز
شما نیوز

بیم و امیدهای اوپک

در حالی که تصمیم اوپک مبنی بر کاهش تولید با هدف ایجاد توازن در بازار به سالگرد خود نزدیک می‌شود، صاحب نظران نفتی هنوز در مورد تاثیر این تصمیم به نتیجه نرسیده‌اند.

بیم و امیدهای اوپک

به گزارش شمانیوز: در حالی که تصمیم اوپک مبنی بر کاهش تولید با هدف ایجاد توازن در بازار به سالگرد خود نزدیک می‌شود، صاحب نظران نفتی هنوز در مورد تاثیر این تصمیم به نتیجه نرسیده‌اند و در حالی که برخی آینده روشن برای تصمیم اوپک ترسیم می‌کنند برخی دیگر بر این باورند رشد قیمتها پایدار نخواهد بود و مشکل افزایش عرضه به قوت خود باقی خواهد ماند.

بررسی بازار جهانی نفت حاکی از آن است که ماموریت اوپک برای کاهش عرضه نفت در بازارهای جهانی با هدف متعادل سازی بازار و بهبود قیمت نفت با وجود فراز و نشیب‌های با موفقیت رو به رو بوده و اخیرا اوپک و روسیه اعلام کردند به نیمه راه حذف اشباع جهانی نفت رسیده‌اند.
اوپک، روسیه و تولیدکنندگان متعدد دیگری از ابتدای سال ۲۰۱۷ تولیدشان را حدود ۱.۸ میلیون بشکه در روز کاهش داده‌اند که کمک کرده است قیمت‌های نفت در سه ماه گذشته به میزان ۱۵ درصد رشد کند. به گفته الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، اوپک و سایر تولید کنندگان باید تا سال ۲۰۱۸ به همکاری نزدیک ادامه دهند.
همچنین به گفته عصام المرزوق، وزیر نفت کویت محدودیت عرضه، به کاهش ذخایر جهانی نفت به متوسط سطح پنج ساله کمک کرده است.
تفاسیر مثبت در مورد تصمیم اوپک در حالی ارائه می شود که هنوز برخی نگرانی‌ها درمورد افزایش عرضه نسبت به تقاضا در بازار وجود دارد. در حال حاضر نفت حدود ۵۰ درصد پایین قیمت اواسط سال ۲۰۱۴ معامله می‌شود. در حالی که نگرانی‌ها نسبت به اینکه آیا محدودیت تولید کشورهای عضو اوپک برای حذف اشباع عرضه جهانی کافی خواهد بود، همچنان استمرار دارد.
همچنین منابع صنعتی و اوپک می‌گویند تولیدکنندگان خاورمیانه نگران هستند که تقاضای ضعیف و عرضه اضافی، در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۸ به روند رشد قیمت نفت لطمه وارد کند .در این راستا صاحب نظران بر این باورند رشد قیمت‌ها پایدار نخواهد بود و آن ممکن است کوتاه باشد.
با این حال فاتح بیرول، رئیس آژانس بین المللی انرژی عقیده دارد که انتظار می رود بازار جهانی نفت در نیمه دوم سال ۲۰۱۷ میلادی به توازن برسد، اما افزایش تولید از سوی کشورهایی همچون نیجریه و لیبی ممکن است این روند را مختل کند .آنچه سازمان اوپک انجام دهد تا قیمت نفت را بالاتر ببرد، به نفع تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا خواهد بود و آنها واکنش نشان خواهند داد.
همچنین بن فن بوردن، مدیرعامل شرکت شل اعلام کرد: در پایان دهه جاری میلادی، قیمت هر بشکه نفت خام به حدود ۶۰ دلار برای هر بشکه می‌رسد .پیش‌بینی رسیدن قیمت نفت به حدود ۶۰ دلار برای هر بشکه تا پایان دهه جاری میلادی، نامعقول نیست. گمان می‌کنم در نتیجه محدود شدن عرضه در بازار، قیمت نفت به تدریج افزایش می یابد. رشد تقاضا در بازارهای جهانی استمرار داشته است، اما بحث عرضه بسیار پیچیده‌تر بوده است.
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied