شمانیوز
شما نیوز

نیازمند طرح تحول سلامت در حوزه دامپزشکی هستیم

رئیس کارگروه دام، طیور و آبزیان مجلس با بیان اینکه روستائیان هزینه رفتن نزد دامپزشک و انجام واکسیناسیون را ندارند در حالیکه کانون بیماریها روستا است گفت: نیازمند طرحی شبیه طرح سلامت وزارت بهداشت در حوزه دامپزشکی هستیم.

نیازمند طرح تحول سلامت در حوزه دامپزشکی هستیم

به گزارش شمانیوز، ابراهیمی رئیس کارگروه دام،‌ طیور و آبزیان کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی امروز در همایش ملی روز دامپزشکی (14 مهر) اظهار کرد: ترددهای فراوانی در مرزهای کشور صورت می‌گیرد که کنترل کافی بر آن وجود ندارد. به همین منظور همواره درگیر بیماریهای دام و طیور در کشور بوده‌ایم.

وی افزود: در سال گذشته بیماریهای تب برفکی، طاعون، تب مالت و آنفلوآنزای پرندگان را در کشور شاهد بودیم که لزوم دقت دامپزشکی به طور کامل در این بخش احساس می‌شود.

رئیس کارگروه دام، طیور و آبزیان کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: برای رفع مشکلات بخش دامپزشکی کشور که خود را در منابع مالی و امکانات و حتی قوانین نشان می‌دهد مجلس آمادگی دارد از لحاظ قانونی ابزار مورد نیاز را تامین کند.

ابراهیمی تصریح کرد: قانون نظام جامع دامپروری، قانون حفظ ذخایر آبزیان در کشور و تعاون روستایی اکنون از هم‌گسیختگی‌هایی دارد که برای بهبود شرایط و فعالیتهای دامپزشکی نیازمند اصلاح رویه هستند.

وی گفت: این نقیصه باید برطرف شود که در برنامه ششم نیز تاحدودی به آن توجه شده است اما باید قوانین محکم و پایداری را در این ارتباط در نظر بگیریم.

رئیس کارگروه دام، طیور و آبزیان کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: با توجه به فرصت باقیمانده تا تحویل بودجه سال آینده کمک می‌کنیم از لحاظ اعتباری وضعیت سازمان دامپزشکی را بهبود بخشیم.

ابراهیمی گفت: با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری انجام شده در صنعت دام و طیور کشور بعد از صنعت نفت بیشترین سرمایه را تشکیل می‌دهد نمی‌توانیم به راحتی از این بخش بگذریم و عدم توجه، خسارت جبران‌ناپذیری را به همراه خواهد داشت.

نیازمند طرح تحول سلامت در حوزه دامپزشکی هستیم

وی گفت: برخی روستائیان ما حتی هزینه رفتن نزد یک دامپزشک و انجام واکسیناسیون برای دام و طیور خود ندارند بنابراین لازم است در این بخش نیز طرحی مشابه طرح سلامت در جامعه انسانی در حوزه دام و طیور و دامپزشکی کشور صورت گیرد.

وی گفت: کانون بیماریها حوزه دامپزشکی روستا است و عدم توجه به آن خسارات جبران‌ناپذیری را وارد می‌کند.

ابراهیمی گفت: وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی کشور باید به سمتی بروند تا مدیریت واحدی در حوزه دامپزشکی ایجاد کنند و مرزهای میان سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی به درستی مشخص و ایجاد کنیم که این امر در برخی اوقات مشخص نیست.

وی گفت: با توجه به اینکه در مجلس دهم افراد متخصصی در حوزه کشاورزی دامپزشکی کشور وجود دارند این امر فرصت مناسبی برای بخش کشاورزی از جمله دامپزشکی برای رفع مشکلات ایجاد کرده است.

باید جلوی عرضه گوشت قرمز به صورت لاشه را بگیریم

رئیس کارگروه دام، طیور و آبزیان کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار کرد: نیازمند بازنگری در رفتار جامعه هستیم به طوریکه اکنون زمان آن گذشته که گوشت قرمز به صورت لاشه در بازار مصرف عرضه شود و باید مانند گوشت مرغ به صورت بسته‌بندی شده در بازار عرضه شود.

وی در پایان گفت: مجلس شورای اسلامی این امر را به صورت قانونی پیگیری می‌کند تا با انجام تکلیف پیگیریهای لازم به عمل آید.

منبع: تسنیم

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied