شمانیوز
شما نیوز

جزییات اعطای وام 300 میلیون تومانی به نیازمندان

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان تهران گفت: وام از یک میلیون تومان تا حدود 300 میلیون تومان برای نیازمندان و مددجویان در نظر گرفته‌ایم و این وام‌ها در قالب‌های مختلف از جمله ودیعه مسکن، دانشجویی، تعمیرات و اشتغال پرداخت می‌شود.

جزییات اعطای وام 300 میلیون تومانی به نیازمندان

به گزارش شمانیوز و به نقل از فارس؛ کمیته امداد امام خمینی (ره) در راستای کمک به محرومین و نیازمندان جامعه در اوایل انقلاب شکل گرفت. در حال حاضر کمیته امداد از ارائه کمک نقدی صرف به نیازمندان خارج شده و به دنبال توانمندسازی و خودکفا کردن آنها از طریق اشتغال‌های ثابت است.

حمیدرضا شیران مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان تهران درباره اقدامات صورت گرفته برای تأمین لوازم التحریر نیازمندان، ارائه تسهیلات برای اشتغال و ... به گفت وگو با خبرنگار اجتماعی فارس پرداخت که مشروح آن در ادامه آمده است.

 

یتیمان 300 و محسنین 150 هزار تومان دریافتی دارند

حامی‌یابی برای تمامی فرزندان انجام شده است و یک کودک یتیم ماهی 300 هزار تومان و بچه‌های محسنینماهی 150 هزار تومان از حامیان به صورت نقد و کالا دریافت می‌کنند. حدود 13 هزار دانش‌آ‌موز تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی هستند 4 هزار فرزند زیر سن تحصیل حمایت می‌شوند و 3 هزار فرزند دانشجو و تحصیل‌کرده در مقاطع عالیه داریم و حتی دانشجویی تحت پوشش کمیته امداد است که در مقطع دکتری در حال تحصیل است و کمک هزینه به آن پرداخت می‌شود و کمک‌‌های کمیته امداد به این فرزندان به علاوه کمک‌های حامیان آنهاست و ما کمک‌های حامیان را برای این فرزندان قطع نمی‌کنیم و تا وقتی که این بچه‌ها توانمند نشدند تحت پوشش و حمایت قرار می‌گیرند. 

البته از سوی دیگر قصد نداریم پول بی‌هدف نیز به بچه‌ها بدهیم که دیگر کار نکنند بنابراین پسران تا سن 20 و 21 سال حمایتشان ادامه دارد و باید پس از آن خودشان توانمند شوند و درآمد لازم را کسب کنند که البته در این زمینه نیز کمیته امداد کمکشان خواهد کرد مگر اینکه دانشجو باشند و نتوانند جایی مشغول به کار شوند. 

 

جشن عاطفه ها در دو مرحله انجام می‌شود

جشن عاطفه‌ها تقریبا از دو سال پیش دو مرحله‌ای برگزار می‌شود و یک مرحله از آن 15 شهریور ماه و مرحله دیگر نیز از مهرماه آغاز می‌شود؛ در 15 شهریور ماه کمک‌های مردمی برای نیازمندان جمع‌آوری می‌شود و بیشتر نیز رویکردمان این است که به نیازمندان هر مدرسه توجه شود. جشن مهرماه نیز توسط دانش‌آ‌موزان و مدارس برگزار می‌شود و کمک‌هایی به نیازمندان همان مدرسه می‌شود.   

 ما فقط به بچه‌هایی که تحت پوشش کمیته امداد هستند کمک نمی‌کنیم بلکه هر نیازمندی که لوازم‌التحریر احتیاج داشته باشد کمک خواهیم کرد و در این زمینه نیز با آموزش و پرورش تعامل خوبی وجود دارد. 

به عنوان مثال ممکن است در یک منطقه در بالای شهر تهران نیازی به کمک‌های اینچنینی نباشد و آن منطقه و مدرسه معین یک مدرسه دیگر در مناطق پایین‌ شهر خواهد شد و کمک‌ها را منتقل می‌کند و ما نیز در این زمینه خیلی دخالت نمی‌کنیم. 

هر مدرسه می‌تواند پول‌های جمع‌آوری شده را برای نیازمندان مدرسه خود هزینه کند مگر اینکه مدرسه‌ای نیاز به این کمک‌ها نداشته باشد و به کمیته امداد اعلام می‌کند و ما نیز در مناطق و مدارس کم برخوردار این کمک‌ها را توزیع خواهیم کرد. 

جشن عاطفه‌ها در شهریور ماه نیز به این دلیل برگزار می‌شود که تا مهرماه بتوانیم لوازم‌التحریر بچه‌های نیازمند را تأمین کنیم و از ماه رمضان نیز این دغدغه را داشته‌ایم و در این خصوص با خیرین و دیگر سازمان‌های مردم نهاد نیز جلساتی برگزار کرده‌ایم که بتوانیم با برنامه بهتری پیش برویم و بتوانیم بخش‌های مختلف  حوزه‌های مردمی، حقوقی و حقیقی را درگیر کنیم. 

 

7 هزار صندوق آسیب دیده جمع آوری شده است

البته بعضی‌ها اعتقاد دارند که از لحاظ شرعی باید آن پولی را که کنار گذاشته‌اند را برای صدقه پرداخت کنند و نباید به آن دست بزنند. در حال حاضر صندوق‌های صدقه خانگی ما هیچ مشکلی ندارند و تعدادی نیز صندوق صدقات در اماکن مختلف داریم که برای آنها نیز مشکلی پیش نیامده است ولی حذف کامل صندوق‌های معابر فعلا در برنامه ما نیست ولی صندوق‌هایی که آسیب دیده‌اند و یا در معرض آسیب مجدد هستند جمع‌آوری می‌کنیم و سال گذشته 7 هزار صندوق حذف شده‌ است و امکان دارد که یک صندوق معابر جای مناسبی نداشته باشد که قطعا آن را حذف خواهیم کرد. 

فعلا صندوق‌های صدقات در سطح معابر را داریم تا به جایی برسیم که دیگر درآمدی از آن صندوق نداشته باشیم و هر چه صندوق‌های آسیب ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دیده را حذف کنیم می‌توانیم صندوق‌های خانگی و  اماکن را اضافه کنیم و باید به سمت و سوی دریافت کمک‌های دیجیتال پیش برویم. 

 

کمیته امداد از یک میلیون تا 300 میلیون تومان وام می‌دهد

وام از یک میلیون تومان تا حدود 300 میلیون تومان برای نیازمندان و مددجویان در نظر گرفته‌ایم و این وام‌ها در قالب‌های مختلف از جمله ودیعه مسکن، دانشجویی، تعمیرات و اشتغال پرداخت می‌شود. 

از یک میلیون تومان تا 10 میلیون تومان وام کارگشایی است که بخشی از مشکلاتشان را مددجویان و نیازمندان بتوانند از این طریق حل کنند. وام‌هایمان برای اشتغالزایی نیز از 5 میلیون تومان برای ایجاد مشاغل کوچک آغاز می‌شود و تا 50 میلیون تومان ادامه دارد و به ازای هر اشتغال یکی از مددجویان 50 میلیون تومان دیگر نیز وام پرداخت می‌شود که سقف این تسهیلات 300 میلیون تومان است. سقف به‌کارگیری نیروها در این واحدهای تولیدی نیز 5 نفر است و می‌توانیم در کمیسیون‌های مختلف نیز مجوز به‌کارگیری 10 تا 15 نفر را هم دریافت کنیم ولی به شرط اینکه این نیروها به صورت ثابت و ماندگار کارشان را ادامه دهند. 

کمیته امداد سال گذشته در کل کشور 150 هزار  شغل ایجاد کرده است و در تهران نیز در این حوزه کمیته امداد خیلی موفق‌تر عمل کرده است و اشتغال‌زایی ما به اینگونه نبوده است که وامی بدهیم و سپس رها کنیم و تا 5 سال بعد از ارائه تسهیلات، آن کارگاه را همراهی خواهیم کرد تا به مشکلی نخورد. 

 

ارائه 722 مورد وام اشتغالزایی

ما تاکنون 722 مورد وام  اشتغال پرداخت کرده‌ایم و به 2 هزار نفر نیز آموزش فنی و حرفه‌ای رایگان ارائه داده‌ایم. در همین راستا 5 هزار شغل سال گذشته توسط کمیته امداد استان تهران اجرایی شده است که از این تعداد 2500 خانوار به خودکفایی کامل رسیدند و حداقل حقوق قانون کار را دریافت می‌کنند که بر این اساس از تحت پوشش کمیته امداد خارج خواهند شد. 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied