شمانیوز
شما نیوز

پروژه ساختمان مرکزی بیمه پاسارگاد در یک نگاه

پروژه ساختمان مرکزی بیمه پاسارگاد در مساحت تقریبی ۲۲۰۰۰ متر مربع ، با اسکلت فلزی وزن تقریبی ۲۷۰۰ تن، در ۱۷ طبقه ، شامل ۶ طبقه پارکینگ، یک طبقه همکف و ۱۰ طبقه روی همکف با روش اجرای (اسکلت و خاکبرداری) تاپ دان در بلوار نلسون ماندلا، خیابان دامن افشار در حال آماده سازی است.

پروژه ساختمان مرکزی بیمه پاسارگاد در یک نگاه

به گزارش شمانیوز به نقل از روابط عمومی بیمه پاسارگاد، پروژه ساختمان مرکزی بیمه پاسارگاد در مساحت تقریبی ۲۲۰۰۰ متر مربع ، با اسکلت فلزی وزن تقریبی ۲۷۰۰ تن، در ۱۷ طبقه ، شامل ۶ طبقه پارکینگ، یک طبقه همکف و ۱۰ طبقه روی همکف با روش اجرای (اسکلت و خاکبرداری) تاپ دان در بلوار نلسون ماندلا، خیابان دامن افشار در حال آماده سازی است. آیین کلنگ زنی این ساختمان در پاییز ۱۳۹۷ انجام شد و پیش بینی می شود در مدت ۳۶ ماه آینده و در پاییز ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد و این در حالی است که با گذشت حدود  ۱۰ ماه از آغاز پروژه ، مراحل اجرای کار بسیار چشمگیر بوده است.

 

*نمایی از پروژه ساختمان مرکزی بیمه پاسارگاد به صورت نمادین

طراحی معماری ساختمان مرکزی بیمه پاسارگاد که نتیجه مطالعه ساختار، چشم انداز و ماهیت شرکت بیمه پاسارگاد بوده و طراحان پروژه علاوه بر رعایت مسایل فنی، اقلیمی، اجتماعی کوشش دارند تا کاربری و عملکرد ساختمان را نیز در طراحی دخالت دهند. دفاتر کار این ساختمان به صورت دفاتر کار سیال یا open office طراحی شده است و در این طراحی سیستم تأسیساتی سازگار با محیط زیست و شرایط خشک سالی (بدون استفاده از آب) سیستم آب خاکستری برای بازیافت آب و استفاده مجدد در آبیاری فضای سبز پیش بینی شده است.

گفتنی است ایده طراحی نما و معماری داخلی، سازگاری با محیط زیست و تغییرات شرایط آب و هوایی، انرژی های پاک و آب خاکستری، مدل رهبری پروژه، مدلسازی اطلاعاتی در طراحی پروژه ساختمان مرکزی بیمه پاسارگاد در نظر گرفته شده است.

از ویژگی های اصلی این پروژه به کارگیری فناوری مدل سازی اطلاعات ساختمانBIM : Building Information Modeling و اجرای عملیات گودبرداری به روشTop – Down به دلیل محدودیت فضای ساخت انجام شد که دارای پیچیدگی های خاص مهندسی در بحث اجرا و ژئوتکنیک و مهار آب های زیرزمینی است. همچنین از ویژگی های نما و دید ساختمان می توان به چرخش ساختمان در طبقات بالا به سمت بلوار نلسون ماندلا اشاره کرد.

*نمایی از تخریب ساختمان قدیمی

*نمایی از بتن ریزی چاه ها

 

ایده طراحی

طراحان علاوه بر رعایت مسایل فنی، اقلیمی، اجتماعی کوشش دارند تا کاربری و عملکرد ساختمان را نیز در طراحی دخالت دهند.

این بنا نیز بر اساس نیاز، اهداف و دکترین بیمه پاسارگاد طراحی شده است.

دو مؤلفه اساسی ماهیت شرکت بیمه پاسارگاد که قابلیت تجلی در این بنا را دارد به شرح زیر استخراج شد:

۱٫ شرکت بیمه پاسارگاد نهادی است محکم، استوار، قابل اعتماد که می تواند مشتریان خود را در برابر حوادث به طور کامل حمایت کند.

۲٫ سرمایه اصلی این نهاد اطمینان بخش، اعتماد است که از طریق شفافیت، روانی و سادگی عملکرد به مشتریان خود خدمات رسانی می کند.

این ساختمان دو مؤلفه را چگونه در ذهن مشتریان و مخاطبان خود متجلی می نماید؟

علاوه بر بدنه(نما) شیشه ای ، طراحی یک فضای خالی بزرگ در مرکز بنا نورفراوان را به داخل ساختمان هدایت می کند. ترکیب بدنه شیشه ای برای جذب نور و ایجاد حداکثر دید به معنای واقعیت تجسم شفافیت است.

در ساختمان ها مرکز اصلی معمولاً کم نوار است و دید از محدود یک اتاق تجاوز نمی کند. در این بنا با به کارگیری از جداکننده شیشه ای، پیوستگی فضایی در حداکثر خود طراحی شده است.

حیاط مرکزی بزرگ تنها در مرکز بنا نیست، بلکه با یک اتصال فضایی مناسب به حیاط جنوبی متصل می شود که نمایی از پویایی ساختمان می باشد.

کناره های ساختمان با نمای سنگی به عنوان یک حفاظ محکم بخش مرکزی شفاف و نما را در میان گرفته است. این دوگانگی استحکام و شفافیت القا کننده حمایت گری شرکت بیمه پاسارگاد از مشتریان خود می باشد.

برای ایجاد ارتباط با محیط بیرون و ساختار فضای شهر چرخش حجم ساختمان در طبقات بالای به سمت بلوار نلسون ماندلا، امکان ارتباط بصری کاربران بنا وعابران گذر بلوار به صورت دوطرفه ایجاد شده است.

این چرخش حجم ، فضایی متفاوت در پلان ها برای استقرار کاربرهای مدیریی خاص در ساختمان نیز ایجاد نموده است.

*نمایی از آرماتوربندی و قالب بندی دیوار

معماری داخلی

برای افزایش کیفیت فضای کار و ایجاد حس تعلق به محیط در کارکنان، موارد زیر به عنوان عامل بهبود دهنده شرایط کار در طراحی داخلی معماری مجموعه مورد نظر قرار گرفت :

۱٫ به روز بودن ایده ها و با تغییرات سریع تکنولوژی و مفاهیم طراحی.

۲٫ حفظ یکپارچگی فضای اداری برای استفاده بهینه از سطح و ایجاد حس به هم پیوستگی.

۳٫ انعطاف پذیری به سبب استفاده از مصالح سبک و قابل جابجایی که مانع دید نمی باشد.

۴٫ تنوع رنگ در طبقات با در نظرگرفتن روانشناسی و هویت هر طبقه با حفظ پویایی و ایجاد حس سرزندگی در طبقات.

۵٫ ارتباط بصری بخش ها مختلف به واسطه استفاده از عناصر شفاف برای تأکید بر حفظ هویت شفافیت کاری شرکت بیمه پاسارگاد.

*نمایی از اسکلت فلزی

*نمایی از عملیات جوشکاری روی سازه

 

*نمایی از نصب اتصالات سازه ای

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied