شمانیوز
شما نیوز

پیام مدیرعامل محترم به مناسبت دهم شهریورماه روز بانکداری اسلامی و سالروز تصویب قانون عملیات بانکداری بدون ربا

به دنبال پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و خواست و تأکید مردم و مسئولین در تحقق آرمان‌های عدالت محور آن، به‌تدریج تمهیدات لازم در جهت اجرای شیوه‌ای از بانکداری موافق قوانین شرع مقدس و منطبق با نیازهای امروز جامعه شکل گرفت، تلاش‌هایی که سرانجام با تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا در ۱۰شهریور ۱۳۶۲به نتیجه رسید. بانکداری اسلامی شیوه‌ای از بانکداری است که سعی دارد با استفاده از عقود و قراردادهای مورد رضایت اسلام، ضمن آن‌که خدمات و تسهیلات مورد انتظار از بانک‌ها را ارائه نماید ارزش‌هایی مانند عدالت و اخلاق اسلامی را نیز موردتوجه قرار دهد.

 پیام مدیرعامل محترم به مناسبت دهم شهریورماه روز بانکداری اسلامی و سالروز تصویب قانون عملیات بانکداری بدون ربا

به گزارش شمانیوز به نقل از روابط عمومی بانک توسعه تعاون،  به دنبال پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و خواست و تأکید مردم و مسئولین در تحقق آرمان‌های عدالت محور آن، به‌تدریج تمهیدات لازم در جهت اجرای شیوه‌ای از بانکداری موافق قوانین شرع مقدس و منطبق با نیازهای امروز جامعه شکل گرفت، تلاش‌هایی که سرانجام با تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا در ۱۰شهریور ۱۳۶۲به نتیجه رسید. بانکداری اسلامی شیوه‌ای از بانکداری است که سعی دارد با استفاده از عقود و قراردادهای مورد رضایت اسلام، ضمن آن‌که خدمات و تسهیلات مورد انتظار از بانک‌ها را ارائه نماید ارزش‌هایی مانند عدالت و اخلاق اسلامی را نیز موردتوجه قرار دهد.

 

امروز، بسیاری از نظام‌های اقتصادی دنیا با نائل شدن به درکی گسترده از آثار مثبت بانکداری بدون ربا، بانکداری اسلامی را به‌عنوان یک نظام مترقی و پیشرفته پذیرفته و در بسیاری از موارد جایگزین روش‌های قبلی نموده‌اند. بسیاری از کشورهای غربی و اروپایی راه را برای فعالیت بانک‌های اسلامی باز گذارده و بعضاً از تجربیات و پیشرفت‌های بانکداری اسلامی استقبال نموده و حتی در بعضی از موارد استفاده می‌کنند. بانک به‌عنوان تأمین‌کننده مالی بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی نقش بسزایی در حمایت از تولیدکنندگان دارد. در بانکداری اسلامی (بدون ربا) توجه به امر رونق تولید از اهمیت دوچندان برخوردار است. ایجاد ابزارهای مالی نوین و مناسب جهت بانکداری اسلامی ( و برای مثال صکوک) و به‌کارگیری این ابزارها در تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی کشور و تداوم تلاش در جهت پیاده‌سازی بانکداری اسلامی ضمن ایجاد عدالت اجتماعی، توسعه و پیشرفت را نیز به ارمغان خواهد آورد. به‌جرئت می‌توان گفت نظام بانکداری اسلامی از پتانسیل لازم برای برطرف نمودن چالش‌های پیش رو اجتماع، توزیع عادلانه ثروت و تحقق توسعه پایدار برخوردار است.

 

با سهیم شدن بانک‌های اسلامی در سود حاصل از سرمایه‌گذاری اشخاص و یا شرکت‌های دریافت‌کننده تسهیلات، سود به‌مثابه متغیری وابسته به کار و تلاش و درنتیجه محرک رونق تولید دیده می‌شود.

 

هرچند باید اذعان کنیم که سیستم بانکداری بدون ربا هنوز راه زیادی برای پیشرفت و تکامل و آنچه مورد انتظار شرع مقدس و علمای دین است، در پیش دارد. بنابراین کوشش مداوم در جهت تأمین استاندارهای بانکداری اسلامی مستلزم رعایت اصول اخلاقی و توجه به موازین شرع و ارائه راه‌حل آن‌ها و البته در سایه همکاری متخصصین علوم دینی و نخبگان حوزه اقتصاد و بانک است. دهم شهریورماه سالروز تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا و روز بانکداری اسلامی بر دست‌اندرکاران و مسئولین عالی شبکه بانکی و همه همکاران ارجمند در سراسر کشور گرامی باد.

 

حجت اله مهدیان

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل بانک توسعه تعاون

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied