شمانیوز
شما نیوز

عضو هیئت مدیره شرکت آلومینیوم ایران:

افزایش ظرفیت تولید باید با صادرات همراه باشد

عضو هیئت مدیره شرکت آلومینیوم ایران در مورد افتتاح و آغاز به کار چند کارخانه‌ تولید آلومینیوم در کشور، گفت: امسال، شرکت‌های آلومینیوم جنوب (سالکو) و جاجرم افتتاح شده‌ و به زودی فعالیت خود را آغاز می‌کنند

افزایش ظرفیت تولید باید با صادرات همراه باشد

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از فلزات آنلاین: عضو هیئت مدیره شرکت آلومینیوم ایران در مورد افتتاح و آغاز به کار چند کارخانه‌ تولید آلومینیوم در کشور، گفت: امسال، شرکت‌های آلومینیوم جنوب (سالکو) و جاجرم افتتاح شده‌ و به زودی فعالیت خود را آغاز می‌کنند، همچنین شرکت المهدی و هرمزال که حدود یک سال است به دلیل تغییر مدیریت، میزان تولیدات خود را کاهش داده‌ نیز مجددا به چرخه تولید بازمی‌گردد و قطعا میزان تولید آلومینیوم کشور در سال جاری افزایش می‌یابد؛ به همین جهت، باید راهکاری برای صادرات محصولات تولید شده داشته باشیم تا بتوانیم از طریق این افزایش تولید، به درآمدزایی مضاعفی در این زمینه برسیم.

علیرضا زاوشی در گفت‌وگویی درمورد فراهم آوردن زیرساخت‌های صادراتی، اظهار داشت: فعالیت سایر شرکت‌های تولیدکننده شمش آلومینیومی تاثیری بر عملکرد شرکت آلومینیوم ایران ندارد و تنها موضوعی که باید در راستای افزایش میزان تولید آلومینیوم به آن توجه شود، فراهم آوردن زیرساخت‌های صادراتی است تا از طریق افزایش میزان تولید، به درآمدزایی بیشتری به وسیله صادرات محصولات تولید شده برسیم و احیانا با افزایش ظرفیت تولید، با کاهش قیمت محصولات نهایی عرضه شده در بازار مواجه نشویم.

تحریم‌ها بر روند تولیدات شرکت ایرالکو تاثیر نداشت

وی درخصوص تاثیر تحریم‌ها بر عملکرد و فعالیت شرکت آلومینیوم ایران، بیان کرد: از سال گذشته که تحریم‌های فلزات وضع شد، شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) سعی کرد با اتخاذ برخی تدابیر اساسی، روش‌هایی برای تامین مواد اولیه به کار گیرد تا در این زمینه با مشکل مواجه نشود. خوشبختانه این تدابیر اخذ شده، موجب شد که فعالیت و روند تولیدی شرکت ایرالکو در این یک سال، کاهش چشمگیری نداشته باشد.

عضو هیئت مدیره شرکت آلومینیوم ایران در خصوص عرضه محصولات تولید شده این کارخانه، توضیح داد: شمش و بیلت خالص تولید شده در این کارخانه، تنها در بازار بورس عرضه می‌شود و با برنامه‌ریزی‌های مناسب، سعی شده که این توزیع با روندی درست در بورس کالا انجام شود.

زاوشی در ادامه مطرح کرد: روند توزیع محصولات تولید شده در سال گذشته، به گونه‌ای بوده که مصرف‌کنندگان محصولات آلومینیومی در زمینه خرید شمش‌های خالص با مشکلی مواجه نشدند و همچنین از سوی دیگر، عرضه به شکلی بوده که ارزش سهام حفظ شده و امسال، اولین سالی است که سهامداران پس از ده سال توانستند سود خود را از تولید دریافت کنند.

در زمینه تامین آلومینا با چالش‌هایی مواجه بودیم

وی در مورد تامین مواد اولیه برای تولید محصولات آلومینیومی، عنوان کرد: شرکت آلومینیوم ایران با توجه به تحریم‌ها ممکن بود در زمینه تامین مواد اولیه به خصوص پودر آلومینا با مشکلاتی مواجه شود، چون کشور ما بوکسیت لازم برای تولید آلومینا را در اختیار ندارد و نبود مواد اولیه ضروری، بزرگ‌ترین چالش برای فعالین این حوزه به شمار می‌آید.

عضو هیئت مدیره شرکت آلومینیوم ایران در خصوص خرید پودر آلومینا از سایر کشورها، اظهار کرد: در زمینه خرید آلومینا، شرکت آلومینیوم ایران و سایر شرکت‌های تولیدکننده شمش خالص در کشور، با مشکلاتی در سال جاری مواجه شدند و دلیل اصلی این چالش‌های ایجاد شده، عدم انجام اقدامات ضروری و به موقع از سوی دولت برای تامین این ماده اولیه ضروری بود؛ البته شرکت ایرالکو سعی کرده با انجام توافقاتی با شرکت‌های دولتی تولیدکننده آلومینا، این ماده اولیه را در اختیار داشته باشد تا با کسری یا کمبود در این زمینه مواجه نشود.

طرح توسعه‌ای کربن صنعت

زاوشی در خصوص طرح توسعه‌ای کربن صنعت که برای تامین و تولید آند مطرح شده است، گفت: برای خودکفایی و افزایش میزان تولید آند در کشور، طرح توسعه‌ای کربن صنعت را مطرح و تمام دستگاه‌ها و تجهیزات لازم برای تولید آند را فراهم کردیم و دولت نیز طی چند مصوبه اختصاص ارز به این طرح را تصویب کرد اما تاکنون ارزی به این مجموعه اختصاص نیافته است. در صورتی که اگر حمایتی در این زمینه به عمل می‌آمد، قطعا زودتر این مجموعه به تولید می‌رسید.

وی در ادامه تصریح کرد: کامل کردن این طرح، برای کشور بسیار سودآور است؛ زیرا از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌شود و همچنین، با صادرات محصولات تولید شده، ارزآوری مناسبی به کشور صورت می‌گیرد و انتظار داریم که بانک‌ها و صندوق توسعه، از این شرکت حمایت لازم را به عمل آورند.

عضو هیئت مدیره شرکت آلومینیوم ایران در خصوص تامین آند مورد نیاز برای تولید شمش‌های خالص، بیان کرد: آند یکی از مواد اولیه ضروری برای تولید شمش آلومینیومی است و اگر این ماده اولیه را در اختیار نداشته باشیم، قادر به تولید شمش نیستیم.

زاوشی در ادامه تصریح کرد: در سال گذشته، واردات این ماده اولیه (آند) سخت‌تر از واردات پودر آلومینا به کشور بود، به همین خاطر تمام تلاش خود را به کار بردیم تا بتوانیم این ماده اولیه را در داخل تولید کنیم که خوشبختانه در حال حاضر، به این توانمندی رسیده‌ایم و بخشی از نیاز کارخانه را در داخل کشور تامین و تولید می‌کنیم.

وی در خصوص طرح توسعه‌ای تولید آند، بیان کرد: شرکت کربن صنعت امیرکبیر، در کشور فعالیت خود را در زمینه تولید آند، آغاز کرده‌ است و امیدواریم تا 15 ماه آینده، بخش اول این مجموعه، آماده بهره‌برداری و تولید شود تا از طریق این شرکت بتوانیم کسری یا کمبود آند مورد نیاز خود را تامین کنیم.

شرکت سیلک کاشان فعالیت مناسبی در زمینه تولید قطعات ریختگی دارد

عضو هیئت مدیره شرکت آلومینیوم ایران در خصوص اقداماتی که این شرکت برای تکمیل و بهبود فرآیند تولید خود انجام داده است، اظهار کرد: در حال حاضر، شرکت سیلک کاشان فعالیت مناسبی در زمینه تولید قطعات ریختگی دارد و شرکت آلومینیوم ایران سعی کرده با ارائه خدمات بیشتر به این شرکت زیرمجموعه، آن کارخانه را به سودآوری لازم برساند.

زاوشی در مورد تامین ماده اولیه برای ساخت آند، بیان کرد: کک، یکی از مواد اولیه‌ ضروری برای ساخت آند است که شرکت آلومینیوم ایران برنامه‌ای را با سازمان توسعه ایمیدرو طراحی کرده تا از این طریق، دست‌یابی به این ماده اولیه آسان‌تر گردد و امیدواریم بتوانیم شرکتی را با مشارکت چند کشور، در منطقه ایجاد کنیم، ضمن اینکه در کشور نیز سرمایه‌گذاری مناسبی در زمینه تولید کک صورت گرفته است.

وی در ادامه تصریح کرد: تا سال آینده، قادریم تمام مواد اولیه (به غیر از پودر آلومینا) را در داخل کشور تولید کنیم، به گونه‌ای که برای تامین آن‌ها به سایر کشورها وابسته نباشیم و تمام شرکت‌های تولیدکننده شمش آلومینیومی بتوانند در زمینه تولید مواد اولیه به خودکفایی نسبی برسند.

ظرفیت تولید آلومینیوم باید به بیش از 500 هزار تن در سال برسد

عضو هیئت مدیره شرکت آلومینیوم ایران با اشاره به افزایش ظرفیت تولید آلومینیوم در کشور، مطرح کرد: دولت و وزارت صمت خواهان افزایش ظرفیت تولید آلومینیوم در کشور هستند و به همین منظور، اقدامات و برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه انجام داده‌اند. به این ترتیب، شرکت ایرالکو نیز در نظر دارد ظرفیت تولیدی خود را به بیش از 500 هزار تن در سال برساند.

زاوشی در مورد برنامه شرکت آلومینیوم ایران برای صادرات محصولات تولید شده، ابراز کرد: از سال گذشته، شرکت ایرالکو برنامه‌ها و طرح‌هایی را در جهت افزایش میزان ظرفیت صادرات مطرح کرد که البته با وضع تحریم‌های فلزات، با مشکلاتی در این زمینه مواجه شدیم اما مدیران شرکت به این موضوع نیز توجه دارند و قطعا در آینده راهکاری برای افزایش میزان صادرات اتخاذ می‌کنند.

وی در پایان گفت: با توجه به اینکه در آینده با خودکفایی در تولید برخی محصولات، می‌توانیم میزان ظرفیت تولیدی شرکت را افزایش دهیم، باید راه‌هایی برای صادرات و بازاریابی، طراحی کنیم تا از طریق صادرات بتوانیم درآمد بیشتری را کسب کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied