شمانیوز
شما نیوز

قیمت طلا / فروش طلا / طلای تقلبی

افزایش فروش طلای تقلبی در بازار | ترفندهای جدید برای فروش طلا چیست؟

رئیس اتحادیه طلای بابل با اشاره به افزایش فروش طلای تقلبی از مردم خواست هنگام خرید طلا بیشتر دقت کنند.

افزایش فروش طلای تقلبی در بازار | ترفندهای جدید برای فروش طلا چیست؟

به گزارش شمانیوز، افزایش قیمت طلا همزمان با کاهش قدرت خرید مردم منجر به آن شده تا برخی از افراد در صنف طلافروشی به فروش طلای تقلبی روی بیاورند. طلای تقلبی به هیچ روی برای مشتری قابل تشخیص نیست از این رو رئیس اتحادیه طلای بابل درباره خرید طلای تقلبی به مردم توصیه‌هایی ارائه داد. 

سید مهدی تاج‌داران گفت: برخی از مغازه‌دارها که سابقه فعالیت‌شان اندک است طلای ۱۳ یا ۱۴ عیار را به جای طلای ۱۸ عیار و با ترفند طلای کم اجرت می‌فروشند. افراد تازه‌کار در صنف طلا قابل اعتماد نیستند و مردم برای خرید طلا باید مراقب باشند.

به گفته این مسئول مردم از طلا فروشی‌های مطمئن و از کسانی که سال‌ها در صنف طلا فعالیت دارند، طلا بخرند.

درباره افزایش فروش طلاهای تقلبی سال گذشته محمدتقی نیازمند، یکی از طلافروشان اردبیل به ایسنا گفته بود: طلای با عیار زیر ۱۸ تقلب محسوب می‌شود و ما چند مورد خرید غافلگیرکننده را از سودجویان شاهد بودیم. از همین شهر تبریز فروشنده‌ای طلایی را به ما تحویل داد که بعد از محک زدن مشخص شد که این طلا تقلبی بوده و تنها با آب طلا روکاری شده بود.

وعده رئیس بانک مرکزی، طلا را ارزان کرد؟

از قیمت طلا چه خبر؟ با آن که زیاد از حضور اکبر کمیجانی در ریاست بانک مرکزی نمی‌گذرد اما در سه روز گذشته او به مردم وعده داده که اثرات نامطلوب نوسانات شدید نرخ ارز را می‌گیرد و بازار ارز را به ثبات می‌رساند. فروشندگان طلا می‌گویند صحبت‌های او نه تنها در بازار ارز بلکه در روند بازار طلا و سکه هم اثر بخش نبود و باعث گران شدن طلا و سکه شد!

حالا تمام هم و غم دولت رئیسی ثبات یا بهبود شرایط کلان اقتصادی است اما برخی می‌گویند ثبات قیمت ارز و طلا یا دیگر بازارهای موازی بستگی به رفتار دولتمردان در سیاست خارجی دارد.

اما آیا با وعده مسئولان، طلا در روزهای پایانی تابستان ارزان می‌شود؟ به گفته رئیس اتحادیه طلای بابل، احتمال دارد طلا در هفته دوم شهریور باز هم نوسان افزایشی داشته باشد، چرا که روز گذشته در آخرین معاملات به دلیل نوسان قیمت دلار، طلا در بازار ایران اندکی گران شد. به همین دلیل به نظر می‌رسد نوسان افزایشی قیمت طلا تا پایان تابستان ادامه داشته باشد.

سکه چقدر تغییر می‌کند؟

تاج‌داران با اشاره به پیش‌بینی خود از بازار طلا گفت: با نوسان افزایش قیمت طلا خریدار مصنوعات طلا در بازار زیاد شد. چنانچه در هفته آینده قیمت دلار افزایش داشته باشد پیش‌بینی می‌شود طلای ۱۸ عیار در محدوده یک میلیون و ۱۶۱ هزار تومان تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان نوسان داشته باشد. همچنین سکه هم در دامنه ۱۱ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان تا ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تغییر می‌کند.

راههای تشخیص طلای تقلبی

یکی از چالش‌هایی که در خرید طلا وجود دارد تشخیص طلا است. برخی مواقع اتفاق می‌افتد که فروشندگان، طلای تقلبی را به جای طلای اصل به خریداران می‌فروشند.

خیلی از افراد برای تشخیص طلای اصل به سراغ عدد و حروف حک شده روی طلا می روند اما روش‌های خانگی دیگری نیز برای شناسایی طلا وجود دارد.

اعداد حک شده روی طلا را چک کنید

یکی از روش‌های تشخیص طلا از بدل این است که اعداد و کدهای حک شده بر روی آن را بررسی کنید. این کدها به این منظور روی طلاها حک می‌شوند که اطلاعات کاملی در مورد محصول به خریداران و فروشندگان ارائه کنند.

چنانچه طلا را بررسی کرده و متوجه شدید یکی از کدهای ۳۷۵، ۵۰۰، ۹۹۹، ۹۵۸، ۹۱۶، ۷۵۰، ۵۸۵ و ۵۸۳ بر روی آن حک شده است مطمئن باشید محصولی که در دست دارید جزو مصنوعات طلاست.

رنگ محصول را کنترل کنید

شما می‌توانید با کنترل رنگ، به اصل یا تقلبی بودن طلا پی ببرید. در این راه تشخیص طلا باید رنگ طلا را بعد از مدتی بررسی کنید. اگر متوجه شدید که رنگ آن کدر شده و رنگ اصلیاش از بین رفته است یقین پیدا کنید که طلای شما تقلبی بوده است.

طلا را روی سطح سرامیکی بکشید

بسیاری از فلزات دارای ظاهری شبیه به طلا هستند. به عنوان مثال در بسیاری از موارد، فلز برنج را جایگزین طلا می‌کنند.

به منظور تشخیص طلا از برنج می‌توانید آن را بر روی سطح سرامیکی بکشید. از آن جایی که طلا دارای بافتی نرم‌تر از برنج است روی سطح مورد نظر ردی بر جای خواهد گذاشت

استفاده از خاصیت آهنربایی

برخی از مواقع با کشیدن روکش طلا روی فلز دیگر آن را به عنوان طلا و با قیمت کمتری به مشتری می‌فروشند. برای تشخیص طلای اصل از این تقلبی آن خاصیت آهنربایی آن را امتحان کنید. به طلا آهنربا نمی‌چسبد.

تشخیص طلای اصل با سرکه

برای چک کردن طلای خود، آن را درون سرکه بگذارید. بعد از ۵ دقیقه اگر سیاه شد، تقلبی و بدل است.

محصول را گاز بگیرید!

یکی دیگر از روش‌های تشخیص طلا از بدلیجات این است که آن را گاز بگیرید. زمانی که طلا را گاز بگیرید به دلیل ویژگی‌های ساختاری منحصر به فردی که دارد جای دندان‌هایتان روی آن باقی می‌ماند. البته باید برای دیدن رد دندان‌های خود، کمی میزان دقت خود را بالا ببرید.

آمونیاک در تشخیص طلا کاربرد دارد

برای تشخیص طلای سفید از نقره می‌توانید از آمونیاک استفاده کنید. آمونیاک ماده‌ای است که با تمامی فلزات به غیر از پلاتین وارد واکنش می‌شود.

در این روش، تغییر رنگ فلزات را باید بررسی کرد. چنانچه طلای شما طلای سفید اصل باشد در تماس با آمونیاک، تغییر رنگ نمی‌دهد اما فلزات دیگر در واکنش با این ماده، دچار تیرگی می‌شوند.

تشخیص طلا با وایتکس

یک روش دیگر برای تشخیص طلا از بدلیجات این است که از وایتکس استفاده کنید. البته قبل از توضیح درباره این روش باید عنوان کنیم تشخیص طلا با وایتکس باعث ایجاد خوردگی در طلا می‌شود. از این رو توصیه نمی کنیم از این روش استفاده کنید.

فر

برای انجام این روش، کافی است به مقدار بسیار کم در حدود یک قطره کوچک از وایتکس را روی طلا بریزید. اگر متوجه تغییر رنگ فلز به قرمز، سبز یا قهوه‌ای شدید، طلای شما اصل است اما اگر فلز مورد نظر، سیاه شد، نشان‌دهنده بدل بودن آن است.

تشخیص طلا با آب

ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش تشخیص دادن طلا از فلزات دیگر، استفاده از آب است. در این روش شناسایی طلا، می‌توانید جواهرات خود را در آب بیاندازید. اگر طلاها در کف ظرف مانده و شناور نشدند، مطمئن باشید که طلاهای شما اصل هستند.

تشخیص طلای اصل با یُد

با ید می‌توان اصل بودن طلا را چک کرد. روی سطح طلا کمی ید بکشید اگر رد آن باقی ماند طلا تقلبی و بدل است. اما اگر از بین رفت زیورآلات شما اصل است.

اگر یک قطره ید روی پلاتین بریزید و رد تیره از خود باقی گذارد، هر چه تیرگی بیشتر باشد پلاتین خالص‌تر است.

استفاده از یخ

طلا و نقره رسانش گرمایی بسیار قوی را نسبت به سایر فلزات دارا هستند. اگر شما طلا و نقره خود را روی یک تکه یخ قرار دهید، سرعت ذوب یخ بالا می‌رود به طوری که فکر می‌کنید شی داغی را روی آن قرار داده‌اید.

 وزن کردن طلا

در صورتی‌که به تازگی شمش طلایی خریده‌اید، اما نگران هستید که طلای تقلبی را به جای طلای اصل خریداری کرده باشید، می‌توانید برای تشخیص این موضوع آن را وزن کنید.

ابتدا شمش را روی یک ترازوی دقیق قرار دهید و وزن آن را اندازه بگیرید. سپس یک ظرف را پر از آب کرده، روی ترازو قرار دهید و نشانگر وزن ترازو را صفر کنید.

شمش را به صورت کامل داخل آب فرو ببرید و مجددا آن را وزن کنید. برای تشخیص کافی است عدد اول را به عدد دوم تقسیم کنید. در صورتیکه رقم بدست آمده ۱۹/۳۲ باشد، طلای خالص خریداری کرده‌اید.

استفاده از اسید نیتریک

یک روش قطعی برای تشخیص طلا استفاده از اسید نیتریک است. جواهرتان را داخل یک ظرف فولادی ضد زنگ قرار دهید. یک قطره اسید نیتریک روی آن بریزید، درصورتیکه با یگدیگر واکنش ندادند طلای شما اصل است. اما اگر رنگ قطره اسید نیتریک در اثر واکنش سبز یا قهوه‌ای شد، طلای شما تقلبی است.

توجه داشته باشید اسیدنیتریک به زیورآلات شما آسیب می‌رساند. به علاوه به دلیل خطرناک بودن اسید نیتریک بهتر است اینکار را به یک طلافروش با تجربه بسپارید.

منبع: تجارت‌نیوز

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied