شمانیوز
شما نیوز

قیمت طلا

قیمت طلا در سراشیبی سقوط

قیمت طلا همچنان در روند کاهشی بوده و هر اونس طلا امروز با ۰.۱۳ درصد افت به ۱۸۲۰ دلار و ۹۹ سنت رسید.

قیمت طلا در سراشیبی سقوط

به گزارش شمانیوز: قیمت طلا همچنان در روند کاهشی بوده و هر اونس طلا امروز با ۰.۱۳ درصد افت به ۱۸۲۰ دلار و ۹۹ سنت رسید. قیمت طلا برای تحویل فوری در ۱۸۲۳ دلار و ۹۲ سنت ثابت ماند. در بازار معاملات آتی آمریکا، قیمت طلا برای هر اونس طلا با ۰.۴ درصد کاهش، در ۱۸۲۶ دلار و ۲۰ سنت ایستاد.

به دنبال تقویت احتمال تعویق انقباضی شدن سیاست پولی فدرال رزرو و در حالی که سرمایه گذاران منتظر نشست این هفته بانک مرکزی اروپا هستند، قیمت طلا امروز نوسان محدودی را شاهد بود و قیمت بالای ۱۸۲۰ دلار را حفظ کرد.

بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۱۳ درصد افت به ۱۸۲۰ دلار و ۹۹ سنت رسید. قیمت فلز زرد در معاملات آتی امروز برای تحویل در ماه دسامبر با ۰.۵۶ درصد کاهش به ۱۸۲۳ دلار و ۵۰ سنت رسید.

هفته گذشته و پس از آنکه افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا سبب تضعیف بازار کار آمریکا شد قیمت طلا به بالاترین رقم ۲ ماه و نیم گذشته رسید.

مایکل لانگفورد تحلیلگر موسسه مشورتی ایر گاید در این باره گفت: «هر چه ویروس کرونا بیشتر گسترش می یابد، احتمال افزایش قیمت طلا بالاتر می رود... بازار طلا از خبرهای بد و افزایش نرخ تورم منتفع می شود.»

به گفته رئیس بانک مرکزی آمریکا تقویت بازار کار این کشور پیش شرط آغاز سیاست انقباضی ای بانک خواهد بود. ضمن اینکه فدرال رزرو در مورد افزایش نرخ بهره با احتیاط رفتار خواهد کرد.

برخی سرمایه گذاران بازار طلا را محلی امن برای در امان نگه داشتن دارایی های خود از گزند نرخ بالای تورم تلقی می کنند. در عین حال پایین بودن نرخ بهره در آمریکا نیز هزینه فرصت سرمایه گذاری در بازار طلا را کاهش می دهد.

به گفته تحلیلگران احتمالا در نشست روز پنجشنبه بانک مرکزی اروپا کاهش اقدامات محرک اقتصادی مورد بررسی قرار خواهد کرد.

استفن اینز تحلیلگر موسسه مدیریت دارایی اس پی آی در این باره گفت: «احتمالا دو بانک مرکزی بزرگ جهان در حال حرکت به سمت سیاست های انقباضی هستند، اما آنها در مورد بالا بردن نرخ بهره کاملا با احتیاط حرکت می کنند... من همچنان معتقدم که این عامل مانع از افت قابل توجه قیمت طلا می شود.»

در این گزارش شمانیوز به بررسی عواملی که بر قیمت جهانی طلا تاثیرگذارند، پرداخته‌ایم:

1- سیاست‌های پولی فدرال‌رزرو

سیاست پولی که از سوی فدرال‌رزرو اتخاذ می‌شود، شاید بیشترین تاثیر را بر قیمت طلا داشته باشد که از آن تحت عنوان هزینه فرصت یاد می‌شود. هزینه فرصت به معنای رها کردن سود در یک سرمایه‌گذاری زودبازده برای سود بیشتر در یک سرمایه‌گذاری بلندمدت دیگر است.

زمانی که نرخ بهره پایین باشد، بازدهی اوراق قرضه کمتر از نرخ تورم است که این منجر به زیان می‌شود. در این صورت طلا به عنوان یک سرمایه‌گذاری جذاب برای سرمایه‌گذاران است.

اما زمانی که نرخ بهره افزایش می‌یابد، سود حاصل از اوراق قرضه افزایش می‌یابد که موجب می‌شود طلا جذابیت کمتری برای سرمایه‌گذاران داشته باشد.

گزارش‌های فدرال‌رزرو همچنین می‌تواند بر بازار طلا تاثیرگذار باشد. جلسات کمیه بازار آزاد فدرال (FOMC) هر 6 هفته یک‌بار برگزار می‌شود و در آن وضعیت اقتصاد ایالات متحده آمریکا و آینده سیاست‌های پولی مورد بحث قرار می‌گیرد.

اگر این کمیته مواضعی در جهت افزایش نرخ بهره در آینده نزدیک بگیرد، بازار طلا به آن واکنش نشان می‌دهد و قیمت آن کاهش می‌یابد. اما اگر این کمیته بر این باور باشد که نرخ‌ها پایدار خواهند ماند، قیمت طلا تمایل به سوی روند صعودی خواهد داشت.

2- داده‌های اقتصادی

تمامی داده‌های اقتصادی از جمله گزارش‌های مربوط به نرخ اشتغال‌زایی، دستمزد، تولید و همچنین داده‌های مربوط به رشد تولید ناخالص داخلی بر سیاست‌های پولی فدرال‌رزرو تاثیرگذار است که در نهایت قیمت طلا را جهت‌دهی می‌کند.

به طول کلی، کاهش نرخ بیکاری، توسعه تولید و رشد تولید ناخالص داخلی بیش از دو درصد در آمریکا، کاهش قیمت طلا را به دنبال دارد. برعکس، افزایش نرخ بیکاری، تضعیف داده‌های مربوط به بخش تولید و رشد تولید ناخالص داخلی فدرال‌رزرو را به سوی سناریوی کاهش نرخ بهره سوق می‌دهد که منجر به افزایش قیمت طلا می‌شود.

3- عرضه و تقاضا

مانند همه کالاها و خدمات، عرضه و تقاضا در بازار طلا هم بر قیمت‌ها تاثیرگذار است. زمانی که تقاضا برای طلا بیشتر باشد قیمت آن افزایش می‌یابد و برعکس عرضه بیش از حد آن، کاهش قیمت را به دنبال دارد.

4- تورم

چهارمین عاملی که می‌تواند بر قیمت طلا تاثیر بگذارد، تورم یا افزایش قیمت کالاها و خدمات استمانند همه کالاها و خدمات، عرضه و تقاضا در بازار طلا هم بر قیمت‌ها تاثیرگذار است. زمانی که تقاضا برای طلا بیشتر باشد قیمت آن افزایش می‌یابد و برعکس عرضه بیش از حد آن، کاهش قیمت را به دنبال دارد.

4- تورم

چهارمین عاملی که می‌تواند بر قیمت طلا تاثیر بگذارد، تورم یا افزایش قیمت کالاها و خدمات است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied