شمانیوز
شما نیوز

رئیس اتاق مشترک ایران و امارات:

بیشتر از ظرفیت های اتاق بازرگانی ایران و امارات استفاده می شود

رئیس اتاق مشترک ایران و امارات، گفت: با توجه به ظرفیت‌های شورای بازرگانان ایرانی دبی (IBC) و همکاری نزدیک با اتاق بازرگانی دبی انتظار می‌رود بیشتر از ظرفیت‌های اتاق ایران و امارات بهرگیری شود.

بیشتر از ظرفیت های اتاق بازرگانی ایران و امارات استفاده می شود

به گزارش شما نیوز: «فرشید فرزانگان» در نشست هم‌اندیشی با وزیر وزارت امور خارجه که با حضور مسئولان اتاق های بازرگانی ایران و اتاق های مشترک بازرگانی و مسئولان وزارت امور خارجه در محل وزارت خارجه برگزار شد، به ارائه گزارشی در رابطه با سطح روابط اقتصادی ایران و امارات پرداخت.
رئیس اتاق مشترک ایران و امارات در ابتدا به آمار صادرات و واردات در طی سه سال گذشته بین ایران و امارات اشاره کرد و گفت: آمار صادرات و واردات در سال ۹۸ به ترتیب ۴.۵ میلیارد دلار صادرات و ۸.۹ میلیارد دلار واردات بوده است که در مجموع حجم تجارت ایران با امارات ۱۳.۴ میلیارد دلار بوده است.
وی افزود: آمار تجارت میان ایران و امارات در سال ۹۹ حدود ۱۴.۲ میلیارد دلار بوده که از این مقدار ۴.۶ میلیارد دلار صادرات و ۹.۶ میلیارد دلار واردات بوده است.
فرزانگان بیان داشت: تجارت ایران و امارات در پنج ماهه اول امسال نیز تاکنون ۷.۲ میلیارد دلار بوده از این مقدار ۱.۹ میلیارد دلار صادرات و ۵.۳ میلیارد دلار واردات بوده است و سهم صادرات ما به امارات از کل صادرات به طور متوسط در حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کل صادرات کشور و سهم واردات ما از امارات در طی این سالها به طور متوسط در حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد است.
رئیس اتاق بازرگانی مشترک بازرگانی ایران و امارات بیان داشت: با وجود رابطه سیاسی نه چندان مطلوب و پر فراز و نشیب میان دو کشور در سال‌های اخیر، امارات همواره شریک تجاری مهم ایران بوده و هم اکنون نیز کالاهای اساسی و کالاهای مورد نیاز خطوط تولید از کشورهای مختلف نیز از مسیر هاب‌ترانزیتی امارات شده و از بنادر آزاد امارات وارد ایران می‌شوند.
فرزانگان با بیان این که صادرات به این کشور در سال ۹۶ حدود ۶ تا ۷ میلیارد دلار بوده، گفت: پتانسیل‌های صادراتی کشور پس از رفع موانع به خصوص رفع موانع حساب‌های بانکی ایرانیان قطعاً به ۸ میلیارد دلار خواهد رسید.
فرزانگان بیان داشت: امارات متحده عربی جز شرکای اصلی در حوزه صادرات مجدد در منطقه است و لذا در صورت فراهم آمدن زیر ساخت‌ها و توسعه بنادر، زمینه‌های همکاری بسیاری فراهم خواهد شد به خصوص آن که رویداد بین‌المللی اکسپو نیز در شش ماهه آینده در جریان است.

استفاده از ظرفیت اتاق مشترک ایران و امارات برای ایجاد اشتغال
 

وی در ادامه بر لزوم تحقق دیپلماسی فعال اقتصادی و استفاده از ظرفیت‌های اتاق مشترک ایران و امارات برای پیشرفت، توسعه و ایجاد اشتغال تاکید کرد و گفت: هر چه هماهنگی این وزارتخانه، مرکز کنسولی دبی، سفارت ایران در ابوظبی، معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه و نیز اتاق بازرگانی ایران، اتاق مشترک ایران و امارات به عنوان نمایندگان بخش خصوصی بیشتر باشد رضایت‌مندی تولیدکنندگان و تجار بیشتر می‌شود زیرا بهره‌برداری از فرصت‌ها و ظرفیت‌ها بیشتر و خدمات بهتری ارایه می‌شود.
فرزانگان با تاکید بر این نکته که بهره‌بردار توسعه روابط سیاسی، بخش خصوصی یعنی اتاق بازرگانی ایران و اعضا اتاق مشترک ایران و امارات است گفت: هر زمان که توسعه سیاسی منجر به توسعه تجارت با حضور بخش خصوصی در کشور شده روابط دو کشور با ثبات و بدون خدشه و تأثیرگذاری سیاسی گردیده است.
رئیس اتاق مشترک ایران و امارات با اشاره به انتظارات اتاق از وزارت امور خارجه گفت: در مذاکرات قبلی با وزارت امور خارجه بر سه نکته کلیدی تاکید کردیم که اولین مورد آن ایجاد دفتر نمایندگی اتاق ایران و امارات به عنوان یکی از مهمترین مقاصد صادراتی و وارداتی ایران و هاب صادراتی به تمام نقاط دنیا بود.
رئیس کمیته اکسپو دبی ۲۰۲۰ اتاق بازرگانی ایران افزود: دومین مورد انتظار حمایت از راه‌اندازی سوله و انبار جهت صادرات و صادرات مجدد کسب و کارهای کوچک( SME ) و سومین مورد معرفی اتاق بازرگانی مشترک ایران وامارات به عنوان نماینده اقتصادی ایران وتوسعه بیشتر روابط با بخش اقتصادی سفارت ایران در امارات است.
فرزانگان همچنین به مسئولیت اتاق ایران و امارات در راستای اعزام تیم‌ها هیئت‌های تجاری و مجری امور هیئت تجاری از سوی سازمان توسعه و تجارت و سرمایه‌گذاری در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی اشاره کرد و گفت: با توجه به ظرفیت‌های شورای بازرگانان ایرانی دبی (IBC) و همکاری نزدیک با اتاق بازرگانی دبی انتظار می‌رود بیشتر از ظرفیت‌های اتاق ایران و امارات بهرگیری شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied