شمانیوز
شما نیوز

وزیر اقتصاد و دارایی:

برنامه دولت برای تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت

وزیر اقتصاد و دارایی، گفت: رئیس جمهوری از وزارتخانه‌های امور اقتصاد و دارایی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواسته‌اند تا برنامه‌ای برای پوشش جاماندگان سهام عدالت آماده کنند و در این راستا ما در حال برنامه‌ریزی هستیم.

برنامه دولت برای تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت

به گزارش شما نیوز: «سید احسان خاندوزی» با اشاره به برنامه‌ دولت سیزدهم برای حل مشکل جاماندگان سهام عدالت، اظهار داشت: رئیس جمهوری از وزارتخانه‌های امور اقتصاد و دارایی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواسته‌اند تا برنامه‌ای برای پوشش جاماندگان سهام عدالت آماده کنند و در این راستا ما در حال برنامه‌ریزی هستیم.
وزیر اقتصاد و دارایی درباره فعالیت کمیسیون اقتصادی مجلس برای ارائه طرحی در خصوص جاماندگان سهام عدالت نیز، گفت: اگر نیاز به اخذ اختیارات قانونی در خصوص سهام عدالت وجود داشته باشد، حتما از مجلس کمک می‌گیریم.
وی درباره برنامه این وزارتخانه برای جبران کسری بودجه در امسال نیز، خاطرنشان کرد: بزودی برنامه مشترک وزارت اقتصاد و امور دارایی و سازمان برنامه و بودجه در مورد کسری بودجه امسال اعلام خواهد شد.

جاماندگان سهام عدالت چند میلیون نفر هستند؟

جاماندگان سهام عدالت حدود 20 میلیون نفر هستند که شامل کارگران ساختمانی و 6 دهک پایین درآمدی هستند و قرار است سهام عدالت آنها تعیین تکلیف شود. براساس برآورد مرکز پژوهش‌های مجلس، ٢٠ میلیون نفر جامانده از سهام عدالت وجود دارد که شامل کارگران ساختمانی، کمیته امدادی‌ها، بهزیستی و ۶ دهک پایین درآمدی می‌شوند. با ابلاغ دستور آزادسازی سهام عدالت در اردیبهشت ١٣٩٩ نمایندگان مجلس طرح جاماندگان سهام عدالت را به جریان انداختند که در تاریخ ١٣ خردادماه سال گذشته اعلام وصول شد. پیشنهاد اختصاص سهام عدالت به جاماندگان، یکبار در سال ١٣٩۶ از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس مطرح شد، اما بی‌نتیجه ماند.

جاماندگان سهام عدالت، چه اشخاصی هستند؟

۲۰ میلیون نفر جامانده از سهام عدالت وجود دارد که ۱۰ میلیون نفر از آنها شامل ۶ میلیون نفر کارگر ساختمانی، یک میلیون و ٢٠٠هزار نفر کمیته امدادی‌ها، دو میلیون و ۳۰۰هزار نفر که تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند، می‌شوند. همچنین افرادی که جزء ۶ دهک پایین درآمدی هستند، اما تحت پوشش هیچ مرکزی قرار ندارند نیز، بخشی از جاماندگان سهام عدالت محسوب می‌شوند و نتوانسته‌اند سهام عدالت دریافت کنند.

اختلاف مجلس و دولت در موضوع جاماندگان سهام عدالت چه بود؟

با وجود اینکه طرح اختصاص سهام عدالت به جاماندگان از سوی نمایندگان مجلس پیگیری می‌شد، دولت، مخالفت خود را با این طرح اعلام کرد و دلیل آن را، عدم وجود سهام برای اختصاص به این افراد دانست.
دژپسند، وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی و تعدادی از مسئولان در این وزارتخانه نیز، اختصاص سهام عدالت به جاماندگان را از نظر فنی، امکان‌پذیر ندانستند و اعلام داشتند که از منظر قانون نیز، این افراد پوشش داده شده‌اند؛ ضمن اینکه از نظر دارایی‌هایی که بتوان این کار را انجام داد، محدودیت وجود دارد. زیرا آن زمان این حجم از سهام، واگذاری نشده بود.

چرا جاماندگان سهام عدالت از ٢٠ میلیون به ٧ میلیون نفر تقلیل یافتند؟

در حالی که طرح کمیسیون اقتصادی مجلس درخصوص جاماندگان سهام عدالت، در نوبت رسیدگی در صحن علنی مجلس قرار داشت، دی ماه ١٣٩٩، ۲۰ میلیون جامانده‌ سهام عدالت در کمیسیون تلفیق به ۷ میلیون نفر کاهش یافت و این کمیسیون با گنجاندن پیشنهادی در لایحه بودجه ۱۴۰۰، مصوب کرد سهام عدالت به ۷ میلیون نفر جامانده تعلق گیرد.

سهام عدالت جاماندگان در حال حاضر در چه وضعیتی قرار دارد؟

١۴ شهریورماه سال جاری و پس از گذشت حدود یک سال از بلاتکلیفی جاماندگان از سهام عدالت، محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، از موافقت رییس‌جمهور با اختصاص سهام برای جاماندگان سهام عدالت تا پایان سال و ارجاع موضوع به سازمان برنامه و بودجه خبر داد. به زودی به جاماندگان، سهام‌ عدالت اختصاص خواهد یافت و اولویت با سازمان‌های تحت پوشش نهادهای حمایتی است. محل تامین سهام نیز از سبد دستگاه‌هایی است که سهام آنها برای سهام عدالت در نظر گرفته شده‌ بود و از همان سبد و از باقیمانده همان سهام شرکت‌ها، سهام جاماندگان تامین خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied