شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

معرفی پل سیاه اهواز

شهراهوازبا رود کارون جاذبه ای بسیار زیبا برای گردشگری به شمارمی آید که مشاهده می شود سالانه پذیرای گردشگران متعددی است. این شهربا دیدنی های خود مثل لشکر آباد، نخل های خرما، پل های زیبا و به خصوص مردم خونگرم خود مسافران را از نقاط مختلف ایران به سمت خود جذب می کند. از جاذبه ها و دیدنی های مهم این شهر می توان به پل های متفاوتی که روی رودخانه کارون قرار گرفته اند، اشاره کرد که در این بین یکی از این پل های معروف، پل سیاه است که دارای شهرت زیادی بوده و جزو قدیمی ترین پل های شهر اهواز محسوب می شود.

معرفی پل سیاه اهواز

لازم است بدانید در بین پل های احداث شده بر روی رود کارون پل پیروزی جلوه ای بسیار دیدنی به رودخانه کارون بخشیده است که حتما شما هم با سفر به اهواز می توانید از این پروژه به عنوان یکی از جاذبه های شهر دیدن نمایید. دراین مقاله آس چارتراطلاعاتی را درباره پل سیاه اهواز در خدمت شما قرارمی دهد. همچنین شما می توانید با تهیه بلیط چارترتهران اهواز ازسایت آس چارترازمزایای ویژه ای برخوردار شوید.

 

تاریخچه پل سیاه اهواز

پل سیاه اهواز با لقب نخستین پل شهر اهواز درسال 1308 شمسی به روی رودخانه کارون احداث شد و در آن سالها یبشتر مورد استفاده سربازان متفقین در جنگ جهانی دوم بود، این پل با طول هزار و پنجاه متر و عرض شش متر راه آهن سراسری جنوب به شمال را متصل می کند، این سازه که بستر آن دقیقا بر کف رود کارون قرار دارد در فهرست میراث ملی ایران نامش دیده می شود و یکی از بهترین جاذبه های گردشگری خوزستان است.

نام گذاری پل سیاه یا پیروزی

در هنگام شنیدن نام پل سیاه یکی از سوالاتی که برای افراد پیش می آید این است که چرا این پل با این نام شهرت گرفته است، لازم است بدانید چون رنگ بدنه این پل، سیاه است بنابراین به این نام خوانده می شود. همچنین باید توجه داشته باشید که این پل اولین پلی بود که در شهر اهواز آن را احداث کردند تا با کمک آن خط راه آهن بندر امام خمینی را به راه آهن خرمشهرتهران وصل کند. دردوره های مختلف تاریخ پل سیاه دارای اثرات گوناگون بوده و با وجود نقشی که داشته نام آن نیز تغییر یافته است. به صورتی که در جنگ جهانی دوم این پل در شهر اهواز نقش به سزایی داشت و این پل از جمله گلوگاه های مهم برای موفقیت متفقین بوده و چون در این جنگ متفقین پیروز شدند، این پل به پل پیروزی نیز معروف شده است. که با این وجود امروزه مشاهده می شود این پل به دو اسم پل پیروزی و سیاه مشهور است.

صدمات وارد شده به پل سیاه

در طی دوره های مختلف به پل سیاه اهواز خسارت های زیادی وارد شد به طوری که در۱۱ مرداد سال ۱۳۸۸ در زیر پل سیاه اهواز در محله عامری به دلیل بمب گذاری که در کنار حرم علی بن مهزیار انجام شد، آسیب بسیار جدی به یکی از پایه های پل وارد شد. این پایه محلی برای عبور قطار بود. همچنین این پل تاریخی در سال ۱۳۴۴  نیز در آتش سوزی سوخت و به بخش های میانی آن صدمه هایی وارد شده است.

01d0ecbe-9c6a-4532-8624-24278d956b96

 

جنس پل سیاه اهواز

این پل از جنس فلزی و بتن بوده و ساخت آن روی بستر سنگی کف رودخانه کارون صورت گرفته است. این پل ۱۰۵۰ متر طول و تقریبا ۶ متر عرض دارد. همچنین تعداد پایه های پل ۵۲  پایه می باشد. جهت عبور و مرور قطار روی سطح این پل دو خط رفت و برگشت ایجاد شده همچنین برای پیاده روی در کنارهرریل پیاده روهایی ساخته شده است. این پیاده رو ها دارای عرضی به اندازه یک مترهستند. برای سفر به اهواز کافی است با ورود به سایت آس چارتر باکمتراز سه دقیقه بلیط هواپیما مشهد اهواز را به صورت آنلاین رزرو نمایید وسپس سفر کنید.

بازدید از دیگر جاذبه های اهواز در کنار پل پیروزی

به طور کلی می‌ توان گفت یکی از دیدنی ترین مکان های اهواز، پر آب ترین رودخانه ایران یعنی رودخانه کارون بوده که در همه فصول سال تماشایی می باشد و در حال حاضر نیز با وجود خشکسالی ها کماکان جذابیت خود را دارد. همچنین پل های این رودخانه از جمله پل سیاه بسیار جذاب است. آبشار پل کابلی نیز مناسب نوروز بوده که طولانی ترین آبشار مصنوعی خاورمیانه است و بسیار جذاب می باشد و از طرفی هتل قو، خانه ماپار،دانشگاه سه گوش، گورستان لهستانی ها، ساعت مرمرین وسط فلکه ساعت و .. از دیگر دیدنی های این شهر بوده و پارک جنگلی گمبوعه، پارک جنگلی شهروند، پارک جزیره، پارک ساحلی کارون و پارک لاله از جمله زیباترین پارک های اهواز به شمار می روند.

209d7ab8-a4ca-4760-a320-8fb441a2ea62

راهنمای سفر به اهواز

کشورایران، کشوری است با شهرهای دیدنی متعدد که در این بین شهرهای جنوبی جزو آن دسته از مناطقی هستند که با وجود جاذبه‌ های طبیعی و گردشگری متعددی که دارند، سالانه گردشگران زیادی را به سمت خود جلب می کنند. در این بین شهر اهواز جزو کلان شهر هایی بوده که قومیت های گوناگونی دارد و رودخانه کارون آن یکی از بزرگترین مراکز تفریحی این شهر به شمار می رود. لازم است بدانید بر روی رودخانه کارون پل های متعددی وجود دارد اما پل متفاوت و دیدنی آن که اولین پل بر روی رودخانه کارون می باشد، پل سیاه بوده که لازم است در هنگام سفر به اهواز حتماً از آن دیدن نمایید. در خصوص هزینه های سفر به شهر اهواز و بازدید از پل های این شهر باید توجه داشته باشید که در اهواز هتل ها و رستوران های متعددی با قیمت های متفاوت وجود داشته که افراد می ‌توانند با توجه به بودجه ای که در نظر دارند در هتلی مناسب اقامت داشته و در رستوران های مناسب نیز غذا سرو کنند. آس چارتربهترین مرجع ارائه دهنده بلیط لحظه آخری در شهر مشهد می باشد، شما می توانید بلیط خود را با کمترین هزینه ازاین سامانه دریافت نمایید.

بهترین زمان بازدید از پل سیاه

یکی از مواردی که بسیار مورد توجه افراد درهنگام سفر به مقاصد مختلف قرارمی گیرد، آب و هوای مقصد سفربوده به طوری که این اما می ‌تواند در لذت بخش شدن سفر تاثیر بسیاری داشته باشد. حال اگر شما هم قصد بازدید از پل پیروزی در شهر اهواز را دارید باید توجه داشته باشید که این شهر به طور کلی در بخش جلگه ای استان خوزستان قرار داشته و طبیعتاً دارای آب و هوایی گرم در فصل تابستان می باشد؛ به طوری که باید توجه داشته باشید دمای هوا در اهواز در فصل تابستان در بعضی مواقع ۵۰ درجه نیز می رسد و در فصل زمستان دمای هوا در این شهر تا ۵ درجه بالای صفر کاهش پیدا می کند. با این حال می توان گفت اوایل بهار و فصل پاییز می تواند بهترین زمان سفر به اهواز و بازدید از پل ها و دیگر جاذبه های این شهرمی باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied