شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

چگونه یک شرکت ثبت کنیم؟

ثبت برند یا ثبت شرکت در ایران بر خلاف تصور عموم، سخت نیست و زمان زیادی هم از شما نمی گیرد. مخصوصا اگر مراحل ثبت شرکت از صفر تا صد را از طریق موسسات حقوقی با کارشناسان مجرب و کارآزموده مثل هلدینگ ملاصدرا انجام دهید، در وقت و هزینه خود صرفه جویی کرده اید. برون سپاری خدمات مالی و حقوقی شرکت ها و موسسات، اقدام شایسته و خردمندانه ای است که در اقتصاد ایران و جهان در قرن بیست و یکم، جای پای خوبی پیدا کرده است.

چگونه یک شرکت ثبت کنیم؟

ثبت برند یا ثبت شرکت در ایران بر خلاف تصور عموم، سخت نیست و زمان زیادی هم از شما نمی گیرد. مخصوصا اگر مراحل ثبت شرکت از صفر تا صد را از طریق موسسات حقوقی با کارشناسان مجرب و کارآزموده مثل هلدینگ ملاصدرا انجام دهید، در وقت و هزینه خود صرفه جویی کرده اید. برون سپاری خدمات مالی و حقوقی شرکت ها و موسسات، اقدام  شایسته و خردمندانه ای است که در اقتصاد ایران و جهان در قرن بیست و یکم، جای پای خوبی پیدا کرده است.

برای ثبت شرکت، ابتدا بایستی دنبال یک شریک باشید. این که شریک شما در ثبت شرکت، اقوام یا خویشاوندان یا همسر یا دوست شما یا هم کلاسی یا هم دانشگاهی یا هم پادگانی شما است، مهم نیست. فرقی نمی کند چه کسی را به عنوان شریک شرکت خود به اداره ثبت شرکت ها معرفی می کنید. فقط باید ایرانی باشد یا اگر تابعیت ایران ندارد، گذرنامه و شماره فراگیر داشته باشد.  از همه مهم تر، باید فردی امین و معتمد خود را به عنوان شریک در ثبت شرکت انتخاب کنید.

شرکت در واقع اجتماعی است بین دو یا چند نفر که هدف مشترکی دارند. خواه انتفاعی باشد خواه غیر انتفاعی باشد. ما انواع شرکت داریم. مثل شرکت مسئولیت محدود، شرکت سهامی خاص، شرکت سهامی عام. شرکت بین المللی که هر یک برای ثبت آن، شرایط و مدارک و قوانینی حاکم است.

البته شما می توانید شرکت مسئولیت محدود ثبت کنید و در آینده، آن را به شرکت سهامی خاص تبدیل کنید. اگر کسب و کار خوبی داشته باشید می توانید شرایط ورود به بازار بورس و اوراق بهادار کشور را بدست آورده و با عرضه اولیه سهام خود در بورس، شرکت سهامی عام پذیرفته شده در بورس یا فرابورس ایران نیز بشوید و میلیون ها سهامدار پیدا کنید.

تسهیلات و معافیت های مالیاتی که به شرکت های سهامی عام بورسی اعطا می شود، قابل توجه است. مخصوصا که پرستیژ شرکت نیز افزایش پیدا می کند و می تواند سرمایه گذاران بین المللی بزرگ نیز پیدا کند. این قضیه برای شرکت های دانش بنیان و استارتاپ های موفقی که قصد دارند سرمایه گذاری بین المللی پیدا کنند و میلیون ها نفر، سهامدارشان شود، اهمیت بالایی دارد.

 

گام های مهم در ثبت شرکت

پس گام اول در ثبت شرکت، انتخاب شریک معتمد است. برای ثبت شرکت مسئولیت محدود که راحت ترین نوع شرکت است، بایستی حداقل یک شریک داشته باشید. گاها دیده شده که افراد از برادر و خواهر و مادر و پدر و همسر و داماد و عروس برای معرفی به اداره ثبت شرکت ها به عنوان شریک خود استفاده می کنند.

ثبت شرکت در ایران توسط اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که زیر نظر قوه قضاییه است نه وزارت دادگستری یا وزارت صمت، صورت می گیرد. یعنی همه مدارک مربوط به ثبت شرکت ها  بایستی به این اداره ارسال و تصمیم به ثبت شرکت یا انحلال شرکت و هر نوع تغییر در شرکت، با تایید این اداره صورت می گیرد.

اطلاعات شرکت های ثبت شده در ایران و هم چنین هر نوع تغییرات آن ها، در سایت روزنامه رسمی قوه قضاییه  جمهوری  اسلامی ایران، درج می شود و مشاهده این اطلاعات برای عموم، فراهم و رایگان است. دقت کنید که یکی از شیوه های اطلاع از فعالیت تجاری شهروندان ایران در شرکت های مختلف یا موسسات، بررسی نام آن ها در سایت روزنامه رسمی قوه قضاییه است. صرفا با کد ملی اشخاص یا شماره ثبت شرکت ها می توان به کلکسیونی از اطلاعات درباره آن ها دسترسی پیدا کرد.

گام بعدی برای ثبت شرکت آن است که اقامتگاه  قانونی مشخص شود. می تواند منزل شما باشد یا هر جای دیگر. مهم نیست. شما پیش از تاسیس شرکت، بایستی نحوه  تقسیم سود و زیان را با شریک یا شرکای خود مشخص  کرده باشید. درصد هر شریک از سود و زیان باید مشخص شود. می توان شرکتی با حضور 5 شریک تاسیس کرد و 4 شریک، کلا 20 درصد سهام را در اختیار داشته باشند و یک شریک نیز به تنهایی 80 درصد سهام را. ایرادی ندارد.

دقت کنید که پس از  ثبت شرکت، طبق قانون سازمان امور مالیاتی، اطلاعات ثبت شرکت به سازمان امور مالیاتی اعلام می شود و برای شرکت ثبت شده، کد اقتصادی در نظر گرفته می شود و به عنوان مودی مالیاتی، بایستی نسبت به انجام  تکالیف قانونی خود بر اساس قانون مالیات های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده، عمل کند تا مستوجب جرایم قانونی نشود. لذا به این موضوع نیز دقت کنید و پیش از ثبت شرکت، اطلاعات مالی و مالیاتی خود را افزایش دهید.

هر شرکتی برای  ثبت ، نیازمند اساسنامه است. در اساسنامه مشخص می شود که موضوع کاری شرکت چیست. درج برخی از موضوعات در اساسنامه، نیازمند اخذ مجوز است. مثلا نمی توانید خرید و فروش سهام در بورس را پیش از اخذ مجوز قانونی، در اساسنامه شرکت خود درج کنید. یا اعطای نمایندگی بیمه به اشخاص.

یک نکته  ظریف در ثبت شرکت!

گام بعدی در ثبت شرکت، انتخاب نام است که باید با رعایت ملاحظات قانونی انجام شود. باید چند سیلابس داشته باشد و این اسم پیش تر ثبت نشده باشد. سعی کنید اسمی را برای شرکت انتخاب کنید که نام domain   آن برای ثبت، آزاد یا قابل register شدن باشد. هم روی پسوند .ir هم روی پسوند .com.

حداقل سرمایه برای ثبت شرکت مسئولیت محدود 1 میلیون ریال است. می توان بعدها این رقم را به هزاران میلیارد تومان افزایش داد.

برای ثبت شرکت، بایستی اطلاعات شرکا شامل رونوشت کارت ملی و شناسنامه در اختیار اداره ثبت شرکتها قرار بگیرد و اساسنامه و اظهارنامه و شرکت نامه و صورتجلسه مجمع عمومی و گواهی پرداخت حداقل سی و پنچ درصد سرمایه شرکت نیز تهیه و تنظیم شود که این بخش را کارشناسان هلدینگ ملاصدرا برای متقاضیان انجام می دهند.

هلدینگ ملاصدرا آماده ارائه خدمات حقوقی به  کارآفرینان ایران  عصر 1400 است تا با ثبت شرکت، از تسهیلات و معافیت های گسترده اقتصاد شکوفای ایران در دهه سوم قرن بیست و یکم استفاده کنند. با ملاصدرا، افق های جدیدی در کسب و کار بر روی خود بگشایید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی