شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ اگهی

مقاوم‌سازی با FRP

مقاوم‌سازی با FRP اخیراً در ایران موردتوجه قرار گرفته است و تاریخچه‌ی زیادی ندارد. همان‌طور که می‌دانید سازه‌ها باگذشت زمان دیگر استحکام و مقاومت اولیه را ندارند و به همین دلیل ممکن است که در برابر نیروهای جانبی و لرزه‌ای آسیب ببینند. به همین دلیل انسان‌ها همواره به دنبال این بودند که بتوانند با کمترین هزینه، مقاوم‌سازی سازه‌های خود را با طول عمر بالا انجام دهند.

مقاوم‌سازی با FRP

مقاوم‌سازی با FRP اخیراً در ایران موردتوجه قرار گرفته است و تاریخچه‌ی زیادی ندارد. همان‌طور که می‌دانید سازه‌ها باگذشت زمان دیگر استحکام و مقاومت اولیه را ندارند و به همین دلیل ممکن است که در برابر نیروهای جانبی و لرزه‌ای آسیب ببینند. به همین دلیل انسان‌ها همواره به دنبال این بودند که بتوانند با کمترین هزینه، مقاوم‌سازی سازه‌های خود را با طول عمر بالا انجام دهند.

 

بهترین راه مقاوم‌سازی و بهسازی ساختمان‌ها که از جدیدترین روش‌ها است، مقاوم‌سازی با FRP است. برای مقاوم‌سازی با FRP محصولات زیادی مورداستفاده قرار می‌گیرند که رایج‌ترین آن‌ها میلگرد FRP و الیاف FRP هستند.

1c0fa034-41a3-4d39-8a53-d5b477975118

جهت خرید انواع الیاف FRP و هماهنگی برای اجرای مقاوم‌سازی با اف آر پی و همچنین اطلاع از قیمت مقاوم‌سازی با FRP می‌توانید با مجموعه‌ی تیک سازه در ارتباط باشید. مجموعه‌ی تیک سازه مجریان حرفه‌ای برای اجرای مقاوم‌سازی دارد و شما می‌توانید در کمترین زمان با حداقل هزینه مقاوم‌سازی ساختمان‌های خود را به تیک سازه بسپارید.

راه‌های ارتباطی تیک سازه:

09202752500

tiksaze.com


مقاوم‌سازی چیست؟

به‌طورکلی هدف از مقاوم‌سازی بهبود شرایط ساختمان و افزایش میزان ظرفیت باربری آن است. زیرا اغلب سازه‌ها غیراستاندارد هستند و به همین دلیل به پارامترهای سازه‌ای هنگام ساخت آن‌ها توجه نمی‌شود و موجب می‌شود سازه‌ها از مقاومت موردنظر برخوردار نباشند. در صورت بروز این موارد مقاوم‌سازی با FRP پیشنهاد می‌شود. به‌طورکلی FRPها از وزن کمی برخوردار هستند و مقاومت کششی بالایی دارند که موجب می‌شود ظرفیت باربری ساختمان افزایش‌یافته و فشار اضافی به ساختمان یا سازه متحمل نشود.


انواع مصالح مورداستفاده در مقاوم‌سازی FRP

"اف‌آرپی FRP" در لغت به معنای پلیمرهای تقویت شده با فیبر است. FRP کاربردهای متفاوتی در صنایع مختلف به‌ویژه صنعت ساختمان‌سازی دارد و بیشترین کاربرد آن، در مقاوم‌سازی سازه‌ها جهت ترمیم و تقویت ساختمان‌ها و سازه‌های بتنی است. همچنین FRP را می‌توان در تیرها، دال‌ها، ستون‌ها، دیوارها و فونداسیون بتنی استفاده کرد.

انواع FRP عبارتند از:

کامپوزیت FRP

کامپوزیت‌ها نقش مؤثری در مقاوم‌سازی، ترمیم و.. دارند که با قرارگرفتن "الیاف FRP" در کامپوزیت‌ها، استحکام و مقاومت سازه‌های بتنی، تیرهای بتنی، دیوارهای بتنی و.. را چندبرابر افزایش می‌دهد.

الیاف FRP

الیاف FRP جزء زیادی از کامپوزیت اف آر پی هستند که نقش آن تحمل فشار و بار وارد شده بر کامپوزیت است که مقدار و آرایش قرارگرفتن و همچنین نوع آن بسیار در این امر مؤثر است. همچنین الیاف FRP بر اساس فیبر موجود آن به 4 دسته "الیاف FRP کربن"، "الیاف FRP شیشه"، "الیاف FRP آرامید" و "الیاف FRP بازالت" تقسیم می‌شوند.

ورقه‌های FRP

ورقه‌هایی به ضخامت چند میلی‌متر از جنس کامپوزیت هستند که توسط چسب‌های مستحکم به سطح بتن چسبانده می‌شوند و از این ورقه‌ها جهت تقویت سازه‌ها و تعمیر سازه‌های آسیب‌دیده ناشی از زلزله و خوردگی استفاده می‌شود. ورقه‌های FRP به دو صورت سخت و منعطف هستند که هرکدام بسته به ویژگی سازه، برای مقاوم‌سازی انتخاب می‌شوند.

میلگرد FRP

میلگردهای FRP برای استفاده در محیط‌هایی با یک رفتار غیر شکل‌پذیر استفاده می‌شوند که به دلیل همین خاصیت، به سازه‌هایی محدود می‌شوند که مهم‌ترین مشکل آن‌ها خوردگی یا مشکلات الکترومغناطیسی باشد. میلگردهای FRP بیشتر در محیط‌های مهاجم از جمله سازه‌های دریایی، پل‌ها و پارکینگ‌ها که در معرض عوامل مهاجم هستند استفاده می‌شود. همچنین میلگردهای FRP رطوبت، افزایش دما و خواص قلیایی بتن را کاهش می‌دهد.

 کابل، نوار و تاندون‌های پیش تنیدگی FRP

این کابل‌‌ها به‌صورت میله‌ای هستند که خاصیت انعطاف‌پذیری دارند و برای محیط‌هایی استفاده می‌شوند که در دریا یا فضاهای خورنده هستند و به‌صورت اجزای پیش‌تنیده در مجاورت آب قابل‌استفاده است.


برای مقاوم‌سازی با FRP به چه متریالی نیاز داریم؟

اگر بخواهید مقاوم‌سازی اف آر پی را با انواع الیاف FRP انجام دهید به متریال زیر نیاز دارید:

 - الیاف اف آر پی

- ژل یا رزین بر پایه‌ی اپوکسی، وینیل استر یا پلی‌استر

- کاردک

- غلتک

- تجهیزات ایمنی مانند کلاه ایمنی، دستکش و...

که مهم‌ترین متریال مصرفی در این زمینه، ژل یا رزین است که نوع انتخابی آن نیاز به تخصص دارد. به همین دلیل نوع چسب انتخابی و کار با مقاوم‌سازی نیاز به آموزش قبلی و تخصصی دارد.

انتخاب رزین و سخت‌کننده مناسب موجب می‌شود که مقاومت کششی و فشاری الیاف افزایش یابد، موجب اجرای آسان الیاف اف آر پی در کمترین زمان می‌شود، موجب مقاومت FRP در برابر مواد شیمیایی خورنده و... می‌شود.


 


مزایای استفاده از مقاوم‌سازی با FRP

- وزن الیاف FRP بسیار کم است اما از مقاومت کششی بالایی برخوردار است.

- FRP مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد و می‌توان آن را در محیط‌های شیمیایی خورنده استفاده کرد.

- مقاوم‌سازی با الیاف FRP در کمترین زمان و به‌راحتی انجام می‌شود.

- می‌تواند سطح را در برابر نیروهای الکتریکی و مغناطیسی عایق کند.

- از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون‌به‌صرفه است و طول عمر بالایی دارد.


معایب مقاوم‌سازی با FRP

- الیاف اف آر پی در برابر حریق مقاوم نیست و نمی‌توان آن را در محیط‌هایی که احتمال آتش‌سوزی دارد یا در معرض شعله‌ی مستقیم است، استفاده کرد.

- انتخاب نسبت الیاف FRP و رزین نیاز به‌دقت فراوانی دارد زیرا در صورت نسبت اشتباه آن موجب تأثیر منفی بر عملکرد اجرایی آن می‌شود.


 


روش اجرای مقاوم‌سازی با FRP

روش اجرای مقاوم‌سازی با FRP یک پروسه‌ی کاملاً تخصصی است که نیازمند به یک مجری اجرایی حرفه‌ای دارد. بازرگانی تیک سازه علاوه بر داشتن انواع مصالح و تجهیزات FRP از جمله الیاف FRP، در سراسر کشور از جمله تهران، اصفهان، مشهد و... نیز مجری FRP دارد و شما می‌توانید در کمترین زمان با هماهنگی‌های لازم مقاوم‌سازی ساختمان‌های خود را به ما بسپارید.

ca1ea037-dbe3-4193-8373-4ce021b443ef

به طور مختصر روش اجرای FRP به‌صورت زیر است:

1. قبل از اجرای FRP باید سطح آسیب‌دیده و نا متخلخل بتن را با استفاده از بتونه‌کاری صاف و یکدست کنید؛ ابتدا این سطوح را با ملات ترمیمی تعمیر کنید و سپس ساب بزنید. همچنین سطح بتن باید عاری از هرگونه آلودگی مانند روغن، گریس و... باشد.

2. سپس سطح FRP را به رزین آغشته کنید و همچنین مقداری از رزین را به سطح بتن نیز آغشته کنید و عملیات لایه‌گذاری را شروع کنید.

3. اغلب الیاف FRP پوشش‌هایی دارند که پس از اتصال آن‌ها به بتن، پوشش‌ها را جدا کرده و الیاف  FRP متصل شده را با استفاده از غلتک به رزین آغشته می‌کنیم.

4. برای نصب لایه‌های کامپوزیت، عکملیات نصب آن‌ها باید در جهت تارهای الیاف باشد و از وسط الیاف شروع شود و به دو سمت انتهای آن ادامه پیدا کند تا از ایجاد حباب آن جلوگیری کند. پس از صاف کردن آن، با استفاده از یک غلتک دستی روی سطح آن بکشید.


اشتباهات رایج در روش اجرای FRP

** فاصله زمانی طولانی بین آغشته کردن الیاف FRP به رزین و نصب آن

** نصب نشدن تمام قسمت‌های الیاف اف آر پی مخصوصاً گوشه‌های آن

** نصب و اجرای FRP روی سطوح ناصاف و متخلخل

** اجرای FRP بر سطوح مرطوب و خیس

** استفاده از رزین و ابزارآلات نامناسب


نمایندگی اجرای مقاوم‌سازی با FRP

تیک سازه در شهرهای مختلف ایران ازجمله: تهران، کرج، اصفهان، کیش، قشم، بندرعباس، تبریز، ارومیه، مازندران، گیلان، رشت، ساری، آمل، آستارا، شیراز، چهارمحال‌وبختیاری، عسلویه، شمال، کرمانشاه، یزد، قم، همدان، زاهدان، بوشهر، سنندج، اراک، ایلام، زنجان، بروجن، قزوین، خرم‌آباد، بیرجند، سمنان، کرمان، اردبیل، بجنورد، گرگان، خارک، اهواز، چابهار، یاسوج و… نمایندگی اجرای مقاوم‌سازی با FRP را دارد.

09202752500

tiksaze.com


قیمت مقاوم‌سازی با FRP

قیمت مقاوم‌سازی با الیاف FRP به عواملی همچون:

- نوع الیاف به‌کاررفته در مقاوم‌سازی

- نوع رزین مصرفی

09202752500

tiksaze.com

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied