شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

چشم انداز صنعت فولاد از زبان رسول دانیال زاده کارآفرین برتر

ارزیابی شما از جایگاه صنعت فولاد در اقتصاد جهان و ایران چیست و چه افقی برای آن متصور هستید ؟

چشم انداز صنعت فولاد از زبان رسول دانیال زاده کارآفرین برتر

سوال: ارزیابی شما از جایگاه صنعت فولاد در اقتصاد جهان و ایران چیست و چه افقی برای آن متصور هستید ؟  

رسول دانیال زاده : اقتصاد جهانی ، ابعاد و اجزا گوناگونی دارد . رشد روزافزون تکنولوژی های دانش محور ، شکل کلی اقتصاد جهانی را دستخوش دگرگونی های جدی کرده است که برخی از آنها در صحنه رقابت ،  پررنگ تر از قبل نقش آفرینی میکنند و حتی به ارکان اصلی این پیکره تنه میزنند .

 

 از جمله آنها میتوان به شرکتهای فن آوری اطلاعات اشاره کرد که علاوه بر اینکه بیشترین گردش مالی را بخود اختصاص داده اند ، جزو ترندهای برتر آینده محسوب میشوند . اما اگر بخواهیم در شرایط فعلی سخن بگوییم صنعت فولاد با گردش مالی بیش از 1000 میلیارد دلار در سال ، بعد از نفت دومین صنعت بزرگ جهان محسوب میشود . و اما درباره رسول دانیال زاده ویکی پدیا بیشتر بدانید.

عوارض اتکا به سوختهای فسیلی و تخریبهای جدی ناشی از استفاده بیش از پیش اینگونه انرژی ها بر محیط زیست، در کنار تجدید ناپذیری آنها ، افق بهرمندی از این گونه انرژی ها را به چالش کشیده و جایگزینی اینگونه منابع با انرژی های پاک و تجدید پذیر را بعنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر مطرح کرده است .

پس میتوان نتیجه گرفت که جایگاه نفت بعنوان اولین صنعت در آینده متزلزل خواهد بود . اما بررسی در روند رشد صنعت فولاد و عواملی که در ادامه به آنها اشاره خواهم داشت ، نشان از ماندگاری بیشتری دارد . بنابراین سرمایه گذاری و توسعه صنعت فولاد ضرورتی بدیهی بوده و چشم انداز روشن و قابل اعتمادتری در دراز مدت ترسیم میکند .

فولاد در تمام صنایع مهم جهان همچون ساخت و ساز، امور زیربنایی، ماشین سازی، قطعه سازی، حمل و نقل ، لوازم خانگی ، صنایع نظامی ، صنایع دریایی اعم از کشتی سازی و یا سازه های دریایی و غیره استفاده می‌شود.

180c832d-4a88-4d82-99a2-3b251af69d88

 از این میان صنعت ساخت و ساز با سهمی در حدود پنجاه در صد از مصرف جهانی فولاد ،  بزرگترین مصرف کننده این ماده شناخته می شود . در گزارشی تحلیلی میخواندم که ؛ پیش بینی شده تا سال 2050 مصرف فولاد 1.5 برابر بیشتر از سطح فعلی شود .

 اگر این مسیر رشد تقاضا را بپذیریم میتوان نتیجه گرفت که  فولاد یکی از شریانهای اصلی جریان اقتصاد جهان و کشورهاست که تاثیر غیر قابل انکاری در عوامل موثر در کلیت اقتصاد ، از جمله رشد اقتصادی و حتی توسعه اقتصادی دارد. البته شما میتوانید آخرین اخبار رسول دانیال زاده را در اینجا دنبال کنید

به نظر میرسد سبک زندگی هم تاثیرات خود را بر همین روند رشد تقاضا نسبت به فولاد بطور مستقیم تحمیل خواهد کرد . بدین معنا که کوچ و مهاجرت مردم از مناطق کمتر برخوردار روستایی به سمت شهرها و الزام ایجاد بسترهای لازم برای اسکان آنها از جمله ساختمانها ، زیرساختهای انرژی و آب و خطوط انتقال آنها ، زیرساختهای حمل و نقل، اسباب و لوازم زندگی و غیره همگی نیاز به انواع مصنوعات فولادی را بیشتر خواهد کرد . باز در همان گزارش برآورد شده بود که جمعیتی حدود یک میلیارد نفر تا سال 2030 به شهرها مهاجرت میکنند.

یکی دیگر از پارامترهای مهم و مزیتهای استفاده از محصولات فولادی ، چرخه عمر آنهاست . کلیه محصولات فولادی قابلیت بازیافتنی صد در صدی دارند . این ویژگی خاص باعث شده عوامل تعیین کننده ای همچون منابع طبیعی و انرژی های لازم ، مدیریت شده و از هدر رفت آنها جلوگیری شود .

72e2040c-6bee-4956-990f-fc8bbac05bde

سوال : وقتی سخن از تولید به میان میآید اشتغال جلوه میکند . رابطه این دو با هم در صنعت فولاد چیست؟  

رسول دانیال زاده : صنعت فولاد در جهان میلیونها نفر را مشغول خود ساخته . دقیق تر بگویم که بیش از دو میلیون نفر بطور مستقیم در صنعت فولاد جهان مشغول هستند . جالب است بدانید به همین میزان یعنی دو میلیون پیمانکار فعالیتشان متمرکز بر فولاد است . اما از آنجاییکه این صنعت یک صنعت مادر شناخته میشود ، صنایع پایین دستی فراوانی هم بصورت غیر مستقیم از این محل ارتزاق میکنند . شاید رقمی حدود 4 میلیون نفر هم در صنایع مرتبطه فعال باشند .

 اگر مقوله های دیگری همچون حمل و نقل به اشکال مختلف ، تجار و امور مرتبط با فعالیتهای بازرگانی و بانکی ، قطعه سازی و حتی حوزه های آموزشی و دیگر صنایع مربوطه را به آن اضافه کنیم شاید بتوان گفت فولاد منبع اشتغال بیش از 50 میلیون نفر در جهان است . ولی اجازه دهید جدای از این اعداد و ارقام  ،  آماری از میزان اشتغال در شرکتهای تحت مدیریت خود خدمتتان عرض کنم . در مجموع سه شرکت مجتمع فولاد گیلان ، گروه کارخانجات نورد و لوله سمنان و فولاد کاویان رقمی بیش از 5000 نفر بطور مستقیم اشتغال دارند .

 این درحالیست که رقم اشتغال ناشی از فعالیت این گروه تولیدی در قالب شرکتهای پایین دست زنجیره فولاد در کشور به بیش از 20000 نفر خواهد رسید . این اعداد شرایط فعلی است . طرحهای توسعه ایی در دست اجرای هر یک از این شرکتها،  ظرفیت اشتغال مستقیم قابل توجه دیگری را به ارقام فعلی خواهد افزود .

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied