شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

قبل از دریافت مشاوره تحصیلی استعداد یابی انجام دهید

یکی از موضوعات مورد بحث در زمینه تحصیل کودک و نوجوان، موضوع استعداد یابی کودکان است. اما استعداد یابی یعنی چه؟ و چرا قبل از دریافت مشاوره تحصیلی، باید استعداد یابی کودک انجام شود؟

قبل از دریافت مشاوره تحصیلی استعداد یابی انجام دهید

استعداد ذاتی است یا اکتسابی؟

 هنگامی که بیشتر ما به استعدادهای خود فکر می‌کنیم، اغلب به آنچه به عنوان توانایی‌های طبیعی خود می‌شناسیم، فکر می‌کنیم. برخی از ما به طور طبیعی به ورزش گرایش داریم، در ریاضیات و یا هنر بهتر هستیم، یا شاید بیشتر از دیگران موسیقی را دوست داریم. چیزی که ما اغلب به آن فکر نمی‌کنیم این واقعیت است که استعداد با ما متولد نمی‌شود بلکه ساخته می‌شود و قابل پرورش است. دقیقا همان چیزی که نمی‌توانیم هنگام تماشای اجرای نوازندگان مورد علاقه‌مان در تلویزیون ببینیم،  یعنی ساعت‌های کار سخت و تمرینی است که آن سوپراستار انجام داده است و بنابراین به اشتباه فکر می‌کنیم از ابتدا سوپر استار بوده است!

به همین ترتیب، وقتی نوبت به فرزندان خودمان می‌رسد، تمایل داریم به دنبال توانایی‌های طبیعی آنها باشیم و آن‌ها را تشویق کنیم که این مهارت‌ها را خواه ناخواه بپذیرند و فقط آن‌ها را تقویت کنند. غافل از اینکه این کار نتیجه معکوس دارد و حتی کودکان را قبل از اینکه بتوانند علاقه و استعداد واقعی خود را پیدا کنند، دلسرد می‌کند.

اگر به دنبال استعداد یابی کودکان خود هستید، باید به بچه‌ها اجازه ‌دهید علایق خود را کشف کنند و فعالیت‌هایی را بیابید که آنها را هیجان زده می‌کند. موضوع استعداد یابی در پیشرفت تحصیلی کودکان موضوع مهمی است و باید به دقت و آگاهی و کمک از مشاور کودک و نوجوان به آن رسیدگی شود.

استعداد یابی در کودک و نوجوان

معمولا استعداد را "توانایی طبیعی برای خوب بودن در چیزی، به ویژه بدون آموزش" معنی می‌کنند. اما طبق روانشناسی کودک و نوجوان، این توانایی می‌تواند از سنین بسیار پایین مشخص شود. یکی از مهم‌ترین مواردی که والدین و مربیان کودک قبل از مشاوره تحصیلی کودک باید به آن توجه کنند، تحریک اولیه برای شناسایی این توانایی‌ها یا استعدادها در کودک است.

b0eb7caf-3694-456d-9f92-49e599333f01

بچه ها در سنین پایین، بسیار کنجکاو هستند و ظرفیت یادگیری بالایی دارند. اگر یادگیری آن‌ها را در این مرحله فعال کنیم، در آینده تشخیص توانایی‌ها و استعدادها در برخی از رشته‌های خاص آسان‌تر خواهد بود. در این بین تجزیه و تحلیل علاقه کودک به یک فعالیت، بسیار مهم است.

مسئله استعداد یابی کودک، مسئله‌ای نیست که فقط در خانه روی آن کار شود و مدارس نقش تعیین کننده ای در کشف و شکوفایی استعداد کودکان دارند؛ همچنین در این راه می‌توان از مرکز استعدادیابی کودک و نوجوان هم استفاده کرد. علاوه بر آن مراجعه به یک مرکز مشاوره و مشورت با یک مشاور کودک یا روانشناس کودک و نوجوان، می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. مراکز آموزشی با تکیه بر استعداد یابی روی تحریک اولیه از سنین بسیار پایین کار کرده و قبل از تعیین رشته تحصیلی و یا حتی دادن مشاوره تحصیلی به او؛ با استفاده از انواع تست‌ها و آزمون‌ها و سایر متدها، کودک را استعداد یابی می‌کنند.

مشاوره تحصیلی چیست؟

مشاوره تحصیلی عمدتاً به ارائه کمک و راهنمایی به دانش‌آموزان در انتخاب صحیح در روند تحصیلشان اعم از برنامه‌های تحصیلی، آرزوهای شغلی، انتخاب رشته و تخصص و همچنین انتخاب دانشگاه بر اساس علایق و ترجیحاتشان اشاره دارد. مشاوره تحصیلی همچنین ممکن است برای بهبود مهارت‌های مطالعه یا ارائه کمک به مشکلات مربوط به مدرسه که با عملکرد کودک تداخل دارند (مانند ناتوانی‌های یادگیری یا اختلالات یادآوری) نیز به کار رود.

استعداد یابی برای مشاوره تحصیلی

با توجه به ضرورت استعداد یابی قبل از مشاوره تحصیلی، قبل از انتخاب رشته تحصیلی و یا انتخاب مدرسه و در نهایت دانشگاه لازم است که از علایق و استعدادهای کودک آگاه شویم. استعداد یابی تحصیلی کودکان و نوجوانان در سنین مختلفی می‌تواند صورت پذیرد.

0f65b1a8-2837-4161-9adb-4ba2b138372f

 انواع تست‌های روانشناسی مختلف وجود دارد که از 5 سالگی تا 50 سالگی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد، اما  معمولا در ایران برای استعداد یابی تحصیلی بهترین سن 14 سالگی و قبل از سال تحصیلی نهم اتفاق می‌افتد چراکه کودک در آن سن مجبور به انتخاب رشته تحصیلی خود و در نهایت انتخاب رشته کنکور است.

هدف از این استعدایابی‌ها و مشاوره‌های تحصیلی کمک به کودک و نوجوان برای کشف علایق و استعدادهای پنهان او و یا پرورش و تمرین توانایی‌هایش است که منجر به انتخاب رشته تحصیلی و در آینده شغلی مناسب و طی کردن مسیر زندگی از راه درست آن می‌شود.

 

در آخر

تحصیلات کودک و انتخاب رشته تحصیلی او در آینده از مهم‌ترین تصمیمات زندگی اوست که با استعداد یابی قبل از مشاوره تحصیلی به بهترین نحو ممکن انجام شده و نوید یک زندگی موفق در آینده را می‌دهد.

***

این مطلب رپرتاژ بوده و پایگاه خبری شمانیوز صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمیکند و مسیولیت حقوقی آن هیچ ارتباطی با شمانیوز ندارد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied