شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

نکات مهم در نگهداری مبلمان

مبلمان از اصلی ترین وسایل چیدمان در دکوراسیون خانه‌های امروزی شده است. هر مبلی با توجه به ساختمان و اسکلت اصلی آن، باید مورد نگهداری و استفاده قرار بگیرد. با توجه به میزان هزینه‌ای که برای خرید معمولی‌ترین سرویس‌های مبلمان بر عهده خریدار می‌افتد توجه به نکات و شرایط نگهداری این وسایل می‌تواند باعث افزایش عمر نگهداری آن‌ها شود و نیاز به خرید مجدد و زود هنگام آن را سبب نشود.

نکات مهم در نگهداری مبلمان

 

در این مقاله با کمک کارشناسان مجرب گروه مبلمان فیدار به بررسی نکاتی در این باب می‌پردازیم. مبلمان فیدار با چندین دهه تجربه در ساخت و ارائه ملزومات چوبی در سبک‌های مبل کلاسیک، نئوکلاسیک و .... به صورت آنلاین و حضوری آماده ارائه خدمات به خریداران گرامی می‌باشد.

 

برای نگهداری مبلمان باید چه نکاتی را مدنظر داشته باشیم

موارد استفاده از مبلمان گوناگون است و همیشه از آن‌‌ها در منزل استفاده نمی‌شود. مبلمان با توجه به اینکه در چه محیطی قرار است مورد استفاده قرار بگیرند در سبک‌های متناسب با آن محیط انتخاب می‌شوند و همین نکته باعث می‌شود تا تفاوت در سبک آن‌ها و نیز محیطی که در آن قرار دارند روش‌‌های متفاوتی را برای نگهداری آن‌ها سبب شود که به بررسی مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

 

گردگیری و گرفتن گرد و غبار مبلمان

باید توجه داشت که مبلمان هم مانند سایر وسایل نظیر میزها،آینه‌ها، قاب عکس‌ها و .... باید به طور مرتب گردگیری شوند. این نکته‌ای است که شاید خیلی از ما تا به امروز به آن توجه نداشته‌ایم و تمیز کردن مبلمان را مانند فرش‌ها و یا سایر وسایلی که هر از چندگاهی به سراغ شستشوی آن‌‌ها می‌رویم می‌دانستیم.

اینکه مبل شما دارای چه جنسی است تفاوتی در مهم بودن این موضوع ایجاد نمی‌کند. چه مبلمان پارچه‌ای و چه مبلمان تمام چوب و چه ترکیبی از این دو جنس نیازمند گردگیری و گرفتن غبار از سطح خود هستند.

هنگامی که گرد و خاک روی مبل برای مدت طولانی روی آن بماند و تمیز نشود به بافت آن نفوذ می‌کند و باعث کهنه به نظر رسیدن و آسیب به بافت پارچه‌ی مبل می‌شود.

برای گردگیری مبلمان پارچه‌ای می‌توانید از جارو برقی استفاده نمایید. به این صورت که در تمیزکاری هفتگی خود در کنار جارو کردن کف‌ها، پارچه‌ی مبلمان را هم جارو کنید. همچنین می‌توانید به جای جارو برقی از تکه‌ای دستمال خشک برای زدودن غبار روی این وسایل استفاده نمایید.

به هیچ عنوان در هنگام انجام این کار از پارچه مرطوب استفاده نکنید زیرا درصورتی که جنس مبل پارچه‌ای باشد ممکن است باعث ایجاد لکه شود و درصورتی که چوب باشد رطوبت مداوم می‌تواند سبب پوسیدگی چوب شود.

 

مبلمان را در جای مناسب قرار دهید

توجه داشته باشد که محل نگهداری مبلمان نیز از نکاتی است که رعایت کردن آن موجب افزایش عمر نگهداری آن‌ها خواهد شد.

اگر قرار است مبلمان خود را در سالنی با تعداد پنجره زیاد و نورگیر بالا قرار دهید توجه داشته باشید که تابش نور خورشید به صورت مستقیم بر آن نباشد زیرا تابش مستقیم نور بر مبلمان می‌تواند سبب تغییر رنگ و یا در بلند مدت پوسیدگی پارچه مبل شود.

همچنین قرار دادن مبلمان در مجاورت وسایل گرمایشی مانند شوفاژ، بخاری و یا شومینه می‌تواند باعث آسیب به بدنه‌ی چوبی آن‌ها شود و در دراز مدت چوب مبلمان را خشک و شکننده کند. البته این موضوع فقط محدود به نگهداری مبلمان در گرما نمی‌شود و باید در برابر سرما و برودت هم از آن‌‌ها نگهداری شود مخصوصا مبلمانی که دارای رویه چرمی هستند در سرما دچار ترک خوردگی خواهند شد.  مبل کلاسیک نوعی از مبل هایی است که نگهداری از آن نیازمند دقت بالاتری است.

نکته دیگر درباره‌ی قرار دادن مبل بر روی سطحی هموار است که باید به آن توجه داشت تا تمامی پایه‌های مبل دقیقا روی زمین باشند زیرا در غیر اینصورت هم پایه‌ها در اثر نشست و برخاست مداوم لق می‌شوند و هم بعد از مدتی هنگام نشستن روی مبل صدا ایجاد می‌شود.

توجه به نحوه جابجا کردن مبلمان

از موارد دیگری که باید در نگهداری مبلمان به آن توجه داشت جابجایی آن‌‌ها به هنگام تغییر دکوراسیون و یا اسباب کشی ‌می‌باشد. 

سنگین بودن برخی از مبل‌ها باعث می‌شود تا برای جابجایی، آن‌ها را روی زمین بکشیم. این کار باعث می‌شود تا به دلیل وارد شدن فشار به پایه‌های مبل، دچار لقی شوند و تکرا و مداومت در انجام آن شکستن و ترک برداشتن پایه‌ها را سبب شود. پس سعی کنید برای جابجایی مبلمان حتما آن‌ها را بلند کنید.

 

شستشوی صحیح مبلمان

مبلمان نیز مانند لباس‌ها دارای برچسبی هستند که بر اساس آن می‌توان بهترین روش و گزینه را برای تمیزکاری و شست و شوی آن‌ها بدون اینکه آسیبی بر آن وارد شود انتخاب کرد.

در این برچسب‌ها معمولا نکاتی درمورد مواد شوینده مناسب با مبلمان و یا وسیله‌ای که می‌توان بدون وارد کردن آسیب به مبل از آن استفاده کرد نوشته شده است. بنابراین لازم است در صورت کثیف شدن و یا ایجاد لکه بر روی مبل از مواد شوینده‌ای استفاده کنید که با نوع پارچه استفاده شده سازگار باشد.

با خرید مبل از گروه مبلمان فیدار می‌توانید هم به صورت حضوری و هم آنلاین از توصیه‌های کارشناسان و مشاوران این گروه تولیدی بهره‌مند شده و در مورد بهترین روش تمیزکاری مبل انتخابی خود پرس و جو کنید.

استفاده از مواد شوینده‌ی شیمیایی برای پاک کردن مبلمان باعث می‌شود تا این مواد به بافت و ظاهر پارچه و رنگ آن آسیب وارد کنند. اگر مبلمان شما چنین برچسبی را دارا نبود پیشنهاد ما برای رفع لکه‌های ایجاد شده بر روی مبل استفاده از محلول‌های ملایم و خانگی است. از جمله آن‌ها می‌توان به محلول آب و صابون، آب و الکل، آب و سرکه و یا سرکه و الکل اشاره کرد. بعد از انجام تمیزکاری نیز در صورت امکان مبل را در معرض نور خورشید قرار دهید تا نم ایجاد شده خشک شود و از پوسیدگی چوب جلوگیری گردد.

 

مراحل تمیزکاری مبلمان:

1) جارو کشیدن

2) برس کشیدن

3) تمیز کردن سطوح غیر پارچه‌ای مبلمان

4) بررسی و توجه به نکات مربوط به نظافت پارچه و استفاده از مناسب‌ترین شوینده

 

استفاده از کاور مبلمان

کاور مبل یکی از بهترین گزینه‌هایی است که باعث افزایش عمر نگهداری آن می‌شود و امروزه بسیاری ار افراد از کاور برای پوشش مبلمان خود استفاده می‌کنند.

کاور مبل باعث می‌شود گرد و خاک بر روی مبلمان ننشیند و لکه و کثیفی نیز روی آن ایجاد نشود.

البته باید درنظر داشت استفاده از کاورهای نامناسب نیز خود می‌تواند باعث آسیب به مبلمان شود. مثلا اینکه سایز کاور برای مبل مناسب باشد و همچنین جنس آن طوری باشد که با مبلی که قرار است بر آن قرار گیرد سازگاری داشته باشد.

کاروهای پلاستیکی از جمله متریالی هستن که برای استفاده روی مبلمان مناسب نیستند زیرا باعث ایجاد ساییدگی روی پارچه می‌شوند.

 

توجه به وسایلی که روی مبلمان قرار می‌گیرند 

از قرار دادن وسایلی که ممکن است باعث ایجاد آسیب به پارچه و بافت مبلمان شوند خودداری کنید. وسایل نوک‌تیز و به طور کلی وسایلی که ممکن است ایجاد پارگی کنند. همچنین وسایل خیلی سنگین هم روی مبلمان خود قرار ندهید. این موضوع هم می‌تواند باعث آسیب به اسفنج به کار رفته در مبل شود و شکل آن را بهم ریزد و هم می‌تواند باعث آسیب به ساختمان چوبی و شکستگی مبلمان شود. نگهداری از مبلمان نیازمند دقت بالایی است به خصوص  مبلمان کلاسیک فرانسوی نیازمند توجه بیشتری است.

سایر نکات مهم در نگهداری مبلمان:

* برای شست و شو مبلمان خود شاید لازم باشد به هنگام استفاده از برچسب راهنما با این علائم آشنا باشید:

X: این علامت به این معناست که باید برای نظافت مبل از برس و جارو استفاده و سپس با شامپوی مخصوص آن را تمیز کنید.

W: به این معناست که از آب خالی یا بخار آب برای تمیز کردن مبل استفاده کنید.

WS: به این معناست که می‌توانید مبل خود را با موادی که محلول پایه آن آب است و مواد شیمیایی برای تمیز کردن مبل خوداستفاده کنید.

S: این علامت یعنی به صورت خشک باید مبل را تمیز کنید.

O: یعنی باید فقط از مواد اورگانیک استفاده شود و مجاز به استفاده از آب سرد هستید.

* چوب مبلمان خود را هر از چند گاهی با روغن مخصوص یا روغن پارافین جلا دهید و زمان مناسب برای انجام این کار به صورت سالی 1 بار است.

* اگر در ساختمان مبل فلز استفاده شده است هر چند وقت یکبار آن را با محلول رقیق شده‌ی آب و سرکه تمیز کنید و بعد با پارچه‌ای نرم آن ها را خشک نمایید.

* از شستن مبلمان خود با فار آب قوی خودداری کنید.

* اگر بالشتک مبل‌ها قابل جدا شدن هستند آن‌ها را به صورت دستی بشویید زیرا قرار دادن در ماشین لباسشویی ممکن است باعث دفرمه شدن آن‌ها شود.

در آخر:

موارد ذکر شده مهم‌ترین نکاتی بودند که با رعایت کردن آن‌ها می‌توان به طول عمر مبلمان خود افزود. البته اولین شرط ماندگاری مبلمان در مدت زمان طولانی بالا بودن کیفیت ساخت و متریال به کار برده شده به صورت اصولی است. گروه مبلمان فیدار با ارائه به روزترین مدل‌های مبلمان مانند مبل کلاسیک و نئو کلاسیک، مبل کلاسیک مدرن و ...  در سبک‌های گوناگون متناسب با سلیقه مشتری اولین و اصلی ‌ترین شرط ماندگاری مبلمان و سایر ملزومات چوبی تولید شده توسط این گروه را ضمانت می‌کند.

***

این مطلب رپرتاژ بوده و پایگاه خبری شمانیوز صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمیکند و مسیولیت حقوقی آن هیچ ارتباطی با شمانیوز ندارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی