شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

فارکس چیست؟ + آشنایی کامل با پر سودترین بازار مالی جهان

تصور کنید حجم معاملاتی روزانه در بازار A روزانه 22.4 میلیارد دلار و بازار B حجم معاملاتی معادل 6.60 تریلیون دلار روزانه است. اگر شما قصد داشته باشید در یکی از این بازارهای مالی به انجام معامله بپردازید کدام یک را مناسب تر میدانید؟

فارکس چیست؟ + آشنایی کامل با پر سودترین بازار مالی جهان

تصور کنید حجم معاملاتی روزانه در بازار A روزانه 22.4 میلیارد دلار و بازار B حجم معاملاتی معادل 6.60 تریلیون دلار روزانه است. اگر شما قصد داشته باشید در یکی از این بازارهای مالی به انجام معامله بپردازید کدام یک را مناسب تر میدانید؟ 

شک بازار B گزینه مناسب تری به نظر می رسد. چرا که حجم معاملاتی بالا در این بازار به معنای نقدینگی بالاست. بازار  Bهمان بازار فارکس است که میزان معاملات در آن نسبت به بازار بورس نیویورک (بازار A) چیزی در حدود 53 برابر بیشتر است. حال که با مفهوم فارکس چیست آشنا شدید در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد که چرا بازار فارکس به شکل امروزی آن ایجاد شد و همچنین به مقایسه این بازار و انواع خدمات آن خواهیم پرداخت.

اصطلاح فارکس چگونه پدید آمد؟

اصطلاح فارکس (Forex) یا همان Foreign exchange همان گونه که از نام آن پیداست، اولین بار برای معاملات جفت ارزها به وجود آمد. بنابراین زمانی که شما از معاملات در دنیای فارکس سخن میگویید، به دنبال مبادلات جفت ارزها هستید. با این همه بازار فارکس طی سال ها توسعه و پیشرفت، ارائه خدمات دیگری را نیز مانند شاخص های سهام، کالا، ارز دیجیتال و انرژی را نیز در خود جای داده است.

 

چرا بازار فارکس شکل گرفت

پس از توافقاتی که در طی سالیان گذشته رخ داده بود، و از سوی دیگر با پیشرفت تکنولوژی و وابسته شدن هر چه بیشتر زندگی مردم به وجوه، بازار ارزها توجه بیشتری را به خود جلب کردند. این مسئله زمانی قوت گرفت که بازارهای نوظهور در جنوب شرقی آسیا پدید آمدند که پتانسیل جذب سرمایه ها و پول های جدید را داشتند. بنابراین باید راهکاری در نظر گرفته می شد تا بازاری چند منظوره ایجاد گردد.

تبادلات ارزی بین بانکی نقطه شروع فارکس

بازار فارکس در ابتدا برای تبادلات ارزی بین بانکی شکل گرفت و بدین ترتیب بانک های مرکزی کشورهای مختلف با یکدیگر تبادلات انجام می دادند.

با توجه به ارزهای مختلفی که در تمامی کشورهای دنیا وجود دارد، برای معاملات و صادرات و واردات با هر کشور نیاز به استفاده از ارز مخصوص آن کشور بود. به عنوان مثال برای معامله با آلمان از یورو و برای معامله با انگلیس از پوند باید استفاده می گردید.

از ورود شرکت ها به بازار ارز تا ایجاد بازار فارکس

با ادامه گسترش این گونه فعالیت ها این بار شرکت های سرمایه گذاری، شرکت های بیمه گذار و صندوق های سرمایه گذاری پا به عرصه گذاشتند تا بتوانند از نوسانات این گونه بازارها سود ببرند.

بررسی های بسیاری در زمینه ایجاد سایر فضاهایی با پتاسیل بالا برای حضور در این بازار صورت گرفت. در نهایت مشخص شد که مشتری خرد نیز توانایی ورود به این بازار را دارد. به همین دلیل اولین کارگزاری های فارکسی که امروزه از آنها تحت عنوان بروکر یاد می شود به وجود آمدند.

ایجاد معاملات CFD

با توجه به اینکه تعداد شرکت کنندگان بازار گسترش یافت، انجام معاملات اصلی بر روی خدمات، روندی زمان بر و طولانی بود. معاملات CFD از آنجایی که سودآوری را از طریق تغییر ارزش هر یک از خدمات میسر می ساخت، گزینه مناسب تری به نظر می رسید که به مرور زمان به این بازار اضافه گردید.

نحوه عملکرد بازار فارکس

در ابتدا به این دلیل که بازار برای حضور بازیگران عمده ای مانند دولت ها و شرکت های بزرگ تعریف شده بود، هر لات معاملاتی معادل 100000 دلار بود. اما کار کردن با این مبالغ برای مشتریان خرد غیر ممکن بود. بروکر های فارکس تلاش کردند تا حجم معاملاتی را به 0.1 و حتی 0.01 کاهش دهند. اما هنوز هم طیف وسیعی از مشتریان تازه وارد به بازار قادر به انجام معاملات فارکسی نبودند.

لوریج؛ راه حل معاملاتی مشتریان در بازار فارکس

باید اعتباراتی از سوی بروکر به افراد تعلق می گرفت تا روند معاملاتی را برای آنها تسهیل کند. در اینجا لوریج (اهرم معاملاتی) برای حل این معضل و از دل بروکر های فارکسی متولد شد. هر چند شکل گیری لوریج حتی با وجود اندک بودن میزان آن نیاز مشتری را تا حد زیادی برطرف می ساخت اما استفاده مداوم از آنها برای بروکرها ضرر و زیان هنگفتی را به همراه داشت. مارجین ابزاری بود که این مشکل را رفع نمود. بنابراین میزان لوریج افزایش یافت به گونه ای که در حال حاضر در برخی از بروکر ها این میزان به 1:1000 میرسد.

گسترش بازار فارکس

پیش از این به چگونگی شکل گیری معاملات CFD اشاره کردیم. اما گسترش بازار فارکس به همین جا ختم نشد و با ایجاد رقابت تنگاتنگ میان کارگزاری های فارکس، اشکال مختلف دارایی مانند طلا، نفت ، کریپتو، سهام و... نیز مورد معامله قرار گرفت.

 

فارکس در ایران

با توجه به تمامی صحبت هایی که در خصوص بازار معاملاتی فارکس شد، شاید برای شما جذاب باشد تا در این بازار فعالیت کنید و درآمد دلاری کسب کنید، اما همانگونه که میدانید نکته اساسی و مهم در این بازار انتخاب بروکر فارکس معتبری است که بتواند به خوبی از سرمایه شما حفاظت کند.

نکته دیگری که بسیار حائز اهمیت است، آموزش آنلاین فارکس می باشد. پیشنهاد ما به شما این است که ابتدا با مطالعه مقالاتی که در سایت های مختلفی مثل سایت آموزشی دلتا اف ایکس منتشر میشود، دانش خود را افزایش دهید و پس از یادگیری حرفه ای این بازار معاملاتی ثبت نام در بروکر فارکس به عنوان قدم بعدی به شمار می‌رود.

منظور از نقدشوندگی در بازار فارکس چیست؟

منظور از نقدشوندگی مدت زمانی است که برای تبدیل سرمایه به وجوه نقد طول می کشد. تصور کنید برای فروش اتومبیل خود آگهی منتشر می کنید و یا از بنگاههای معاملاتی برای انجام این کار کمک می گیرید. این روند ممکن است از چند روز تا چند ماه به طول بینجامد. اما بازار فارکس به دلیل حجم معاملاتی بالا، این سرعت تبدیل بسیار سریع و ظرف چند دقیقه انجام می شود. بنابراین فارکس در میان تمامی بازارهای مالی لقب بازاری با نقد شوندگی بالا را به خود اختصاص داده است.

مزایای سرمایه گذاری در بازار فارکس

علاوه بر مواردی که به صورت پراکنده ذکر گردید سرمایه گذاری در بازار فارکی دارای مزایای دیگری نیز می باشد.

بازاری که هرگز نمیخوابد!

بازار فارکس یک بازار 24 ساعته است. بدین معنی که با شروع ساعات معاملات در بازار استرالیا آغاز به کار می کند و با بسته شدن بازار نیویورک نیز به کار خود خاتمه می دهد. این ساعت در ایران از 1:30 بامداد روز دوشنبه آغاز می گردد و تا 1:30 بامداد روز شنبه به پایان می رسد. در این میان تنها شنبه و یکشنبه روزهای تعطیلی بازار محسوب می گردد.

فارکس بازاری OTC

از آنجایی که معنای OTC (Over The Counter) معاملات فرابورسی را شامل می شود، بنابراین افراد نه تنها قادر به معاملات سهامی خواهند بود که در بورس معامله می شود بلکه آن دسته از سهام و دارایی هایی نیز که خارج از بورس هستند نیز می توانند معامله کنند. دلیل این امر آن است که در این بازار فقط خریدار و فروشنده بدون هیچ گونه واسطه ای با یکدیگر در ارتباط هستند.

معاملات دو طرفه

از آنجایی که شما در بازار فارکس بر خلاف هر گونه بازار مالی دیگر نه تنها از خرید ارزش یک دارایی منتفع می گردید، بلکه با فروش ارزش دارایی نیز می توانید سود کنید. این در حالیست که در سایر بازارها پیش از فروش یک دارایی ابتدا باید آن را خریداری نموده باشید.

 

امکان خرید و فروش در هر زمان و هر مکان

در هر نقطه زمانی و یا مکانی تنها با دسترسی با اینترنت و تلفن همراه می توانید وارد بازار شده و معاملات خود را انجام دهید.

 

امکان استفاده از لوریج ابزاری برای افزایش سرمایه

همان گونه که پیشتر از این نیز بیان شد، لوریج به عنوان ابزاری که از سوی بروکر به کاربر داده میشود، وی را قادر می سازد تا چند برابر سرمایه اولیه خود بتواند معامله انجام دهد. مقادیر آن در هر بروکر متفاوت است و در برخی تا 1:1000 نیز می رسد.

در کنار تمامی مزایایی که این بازار را از سایر همتایان خود متمایز می سازد، معایبی نیز برای آن متصور است که در صورت عدم شناخت درست پتانسیل این بازار توسط هر دو گروه معامله گران و سرمایه گذاران ممکن است در دام این معایب گرفتار شوند.

معایب بازار فارکس

نوسانات بالا در بازار

با توجه به بزرگی این بازار و تعداد بیشمار معامله گران به همان نسبت دامنه تغییرات قیمتی نیز بیشتر است. در کنار این دلایل انتشار اخبار و تغییر در سیاست و یا اقتصاد در سطح جهانی نیز بر این نوسانات دامن می زند.

نداشتن استراتژی

استراتژی به مجموع فاکتورهایی اطلاق می گردد که فرد در هنگام معامله باید در نظر بگیرد. برای داشتن یک استراتژی معاملاتی، معامله گر و یا سرمایه گذار باید مجموعه ای از عوامل را انتخاب کند و همواره آنها را در معاملات خود در نظر بگیرد. به عنوان مثال اگر از اندیکاتور مووینگ اوریج استفاده می کند برای تمامی معاملات خود آن را لحاظ کند و یا اگر از الگوی پرایس اکشن برای انجام معاملات خود بهره می برد همواره آن را در تمامی معاملات خود مد نظر قرار دهد.

نداشتن دانش کافی برای انجام معاملات

بیشتر افرادی که وارد بازار فارکس می شوند، گمان می کنند که این بازار راه میانبری است که آن ها را انبوهی از پول و ثروت می رساند. اما بازار فارکس علیرغم جذابیت های فراوانی که دارد دارای پیچیدگی هایی است که در گذر زمان و با کسب دانش میسر است. از این حیث می‌توان بازار فارکس را به آموزش رانندگی تشبیه کرد. ابتدا باید منابعی را به صورت تئوری سپری کنید سپس به صورت آموزشی و پس از ثبت نام در یک آموزشگاه رانندگی قادر به تقویت مهارت های عملی هستید. پس از کسب موفقیت در امتحان رانندگی، گواهینامه رانندگی اخذ خواهید نمود و در گذر زمان و تمرین های مداوم تبدیل به راننده حرفه ای خواهید شد. در بازار فارکس نیز به همین منوال باید عمل کنید. شرط ورود به این بازار دانستن اطلاعات پایه ای که به شما کمک می کند، شناخت بهتری از این بازار داشته باشید. استفاده از حساب دمو (آزمایشی) شما را به صورت عملی آماده ورود به بازار می کند و در نهایت شما قادر خواهید بود با افتتاح حساب واقعی و انجام معاملات با در نظر گرفتن استراتژی معاملاتی به موفقیت برسید.

احساسات

کنترل احساسات موضوعی بسیار مهم در این گونه بازار به شمار می رود. در صورتی که افراد قادر به کنترل احساسات خود نباشند تصمیماتی اتخاذ می کنند که می تواند آینده سرمایه گذاری آن ها را تحت تاثیر قرار دهد. ترس و طمع از مهم ترین شاخصه های احساسات به شمار میروند.

 

بهترین بروکر فارکس برای تریدرهای ایرانی کدام است؟

cb069585-88e5-4134-996c-b613a6b5047e

اما سوال دیگری که ممکن است برای شما مطرح گردد، آن است که با توجه به تحریم های اخیر و محدودیت فعالیت بروکرها و معامله گران ایرانی در صحنه بین المللی، کدام بروکر می تواند گزینه مناسبی باشد؟ تعداد معدودی از بروکرها در سطح بین المللی به ارائه خدمات به ایرانیان می پردازند. اما در این میان بروکر دلتا اف ایکس نه تنها در سطح بین المللی بسیار موفق عمل کرده است و عنوان معتبر ترین بروکر فارکس سال 2021 را از آن خود نموده است بلکه به عنوان بهترین بروکر فارکس خاورمیانه نیز قادر به ارائه خدمات وسیعی به مشتریان در این حوزه می باشد.

 

نتیجه گیری

بازار فارکس به عنوان بزرگترین بازار مالی دنیا ، توانسته است نظر افراد بسیاری را به خود جلب کند. شما برای موفقیت در آن نیازمند دانش و تجربه کافی هستید. باید برای گذر از راه پر پیچ و خم آن عزم خود را جزم کنید و میزان ریسک معاملاتی خود را بسنجید. استراتژی معاملاتی خود را مشخص کنید و از ابزارهای معاملاتی موجود به درستی استفاده کنید. با در نظر گرفتن این فاکتورها و انجام درست آنها شما تبدیل به معامله گری حرفه ای خواهید شد و در نهایت خواهید توانست به اهداف معاملاتی خود دست یابید.

ما در مقاله فارکس چیست به زبان ساده سعی کردیم تا مفهومی کاربردی از دنیای فارکس و کسب درآمد دلاری از این شیوه جذاب را به ساده ترین بیان ممکن آموزش دهیم. امیدواریم توانسته باشیم نقطه عطفی برای شروع ترید برای شما باشیم.

***

این مطلب رپرتاژ بوده و پایگاه خبری شمانیوز صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمیکند و مسیولیت حقوقی آن هیچ ارتباطی با شمانیوز ندارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۳ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied