شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

افزایش هوش و خلاقیت کودکان در چند ثانیه

امروزه با افزایش دغدغه والدین نسبت به تربیت صحیح فرزندانشان، استراتژی های مختلفی در این زمینه مطرح شده است. صاحب نظران معتقدند که :« این خطر واقعا وجود دارد و همه ما پتانسیل این را داریم که به علت ناآگاهی خلاقیت کودکان را تضعیف کنیم.

افزایش هوش و خلاقیت کودکان در چند ثانیه

آکادمی اطفال آمریکا نیز با این موضوع موافق است و اخیراً گزارشی منتشر کرده است که در آن از والدین خواسته شده است که زمان بیشتری را به بازی با فرزندان خود اختصاص دهند - و به جای خرید اسباب‌ بازی‌ های با فناوری پیشرفته، روی خرید عروسک و اسباب‌ بازی‌ دخترانه و اسباب بازی ساده ولی با امکانات هوشمندانه تر تمرکز کنند - تا فرزندان از رشد فکری سالم تری برخوردار شوند.

به گفته پیویو، دکتر وندی ماسی، رئیس مؤسسه مطالعات کودکی میلمن سگال ، در فورت لادردیل و نویسنده بازی کودک نوپا ، می‌گوید: « پرورش خلاقیت یکی از مهم‌ترین کارهایی است که می‌توانید برای فرزندتان انجام دهید ».

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ضریب هوش هیجانی (EQ) ممکن است عامل بزرگ‌ تری در پیش‌بینی موفقیت تحصیلی نسبت به معیارهای سنتی‌تر مثل تست سنجش بهره هوشی (IQ) می باشد. دکتر ماسی می گوید:« شما باید بخواهید که فرزندتان یک متفکر اصیل باشد، تا بتواند بفهمد که همیشه یک پاسخ درست برای موقعیت های مختلف وجود ندارد.»

در واقع نکات بسیار زیادی وجود دارد که والدین باید برای تربیت فرزند در نظر بگیرند و صرف فرزند آوردن و کمک به رشد او نمیتوان به موفقیت رسید و ضمن آن دانستن اینکه در تربیت کودکان و حفظ سلامت آن ها چه چیزی را باید رعایت کرد و چه چیزی را نادیده گرفت برای برخی والدین می تواند بسیار سخت و غیرقابل قبول باشد. بنابراین واقعاً خوب است که توصیه‌هایی در مورد تربیت کودکان با مطالعات علمی که کارآمدی که آن را ثابت کند، در سطح جامعه فرهنگ سازی و اطلاع رسانی شود.

70cfd39c-5c55-48c4-9faf-eaf190d9bd7e

بایدها  نبایدهای افزایش خلاقیت کودک

بنابراین با اینکه  که بهره هوشی یا همان آی کیو، در میان عامه مردم محبوبیت بیشتری دارد و معتقدند که فردی با عدد بالاتر در این تست می تواند به موفقیت های شغلی و کاری و تحصیلی دست یابد ، اما علم امروز ثابت کرده است که هوش هیجانی یا همان ای کیو در کسب و کار و پیشبرد اهداف و مدیریت شرایط و روحیات بسیار موثرتر است و این دو ارتباطی دوسویه ای با یکدیگر ندارند اما قوی بودن در هر دو آنها، باعث می شود که کودکان شخصیت قوی تر و موفق تری داشته باشند.

 

نبایدها؛

در این زمینه تحقیقات زیادی انجام شده و نتایج آن ها به صورت لیست کارهایی که خلاقیت و پرورش هوش و مهارت کودک و خردسال تضعیف کرده و باعث می شود که نسبت به هم سن و سالان خود، از موفقیت کم تری برخوردار شود.

دعوا کردن

در وهله اول باید بدانید که شخصیت مقابل شما، حتی اگر کار اشتباهی انجام داده است ، یک کودک است و درک و استنباط به اندازه شما ندارد  و اولین کاری که لازم است انجام دهید، این است که فریاد نزنید! فریاد شروع یک جنگ و تخریب عزت نفس و القا حس طردشدگی به کودک است. ضمن آن دعوا کردن ممکن است برای مدتی کودک را مطیع شما شود ولی منجر به رفتار درست او خواهد شد!

تماشای تلویزیون

با گسترش و اختصاص کانال ها و امکانات زیادی برای کودک و نوجوان، تلویزیون به یک بخش مهم در حیات کودک تبدیل شده است. دخترها و پسربچه های زیادی بیشتر وقت خود را صرف دیدن برنامه های کودک، کارتون های مختلف و حتی فیلم های ترسناک می کنند و این فرصت که برای یادگیری مهارت های جدید، ارتباط با والدین و بازی با همسن و سال های خود را از دست می دهند. کودک با تماشای تلویزیون و برنامه های آن وارد یک حباب از دنیای تجربیات و تخیل خود می شوند و این عملا به نفع زندگی و تجربه دنیای واقعی نخواهد بود.

بازی های کامپیوتری

ترویج بازی های کامپیوتری و آنلاین از آن دست اتفاقاتی است که هر والدینی را نگران می کند. البته بسیاری از صاحب نظران منکر تاثیرات مثبت برخی از این بازی ها نیستند اما توصیات آن ها مبنی بر درنظر گرفتن سن کودک، نوع بازی و تیپ شخصیتی کودک بسیار قابل تامل است. مثلا تیپ شخصیت کودکی روحیات حساس تری دارد نسبت به کودکی که منطقی فکر می کند بسیار متفاوت است و ضمن آن آسیب و روحیات آن ها و با بازی های کامپیوتری که دارای تحرک هم نیستند و باعث به چالش کشیدن خلاقیت آنها نمی شود، زیاد توصیه نمی شود!

کم خوابی

همه ما می دانیم که حتی در بزرگسالان هم کم خوابی ، باعث تشدید عوارض بیماری های جسمانی ، افسردگی و افزایش اضطراب خواهد شد. حال در کودکان که در سن رشد قرار دارند و فرایند رشد، پردازش و ثبت اطلاعات و هورمون های مهم در چرخه کامل خواب انجام می شود و باعث می شود که رشد کودک در بازه سنی که باید انجام شود، به طور درست صورت نگیرد. تحقیقات جدید در این زمینه ثابت کرده است که کودکانی که از خواب خوب و راحت برخوردارند ، از قدرت خلاقیت، تحلیل و حافظه قوی تری برخوردارند.

 

بایدها؛

درعین رعایت نبایدها، باید کارهایی را در دستور کار تربیتی قرار داد که خلاقیت، هوش کودک را به چالش کشیده و در مقابل آنها به بهره بیشتر از این پارامترها در موفقیت او کمک کرد.

بازی با اسباب بازی

شاید برای تان جالب باشد که بازی با اسباب بازی مناسب چقدر می تواند روی هوش و خلاقیت فرزند شما موثر باشد، اسباب بازی های استاندارد، اسباب بازی هایی هستند که بر اساس مشخصات سازنده شرایط سنی استفاده از آن رعایت شده و از مواد اولیه سالم و بی ضرر ساخته شده باشد. بازی با اسباب بازی هایی مانند لگو با ایجاد چالش هایی که خود کودک با آن ها مواجه می شود باعث افزایش بهره هوشی کودک می شود.

شروع ورزش حرفه ای

شروع ورزش در هر سنی به شرط رعایت تغذیه ، ضامن سلامتی افراد در کهنسالی است اما شروع ورزش و فعالیت های بدنی در سنین کودکی باعث افزایش جریان خون، فعالیت سلول های عصبی، عضلانی و ... می شود. با اکسیژن رسانی بیشتر هنگام فعالیت بدنی باعث بهتر انجام شدن فعالیت های فکری شده و به تصمیم گیری موثر تر، افزایش خلاقیت و مهارت حل مسئله در کودکان و نوجوانان خواهد شد.

عروسک بازی

عروسک بازی، از آن دسته بازی های درمانی است که کودک در حین بازی مهارت های اجتماعی ، گفتاری و رفتاری شده و فرزند شما در موقعیت های مختلف می تواند رفتارهای مناسب را از هم سن و سالان خود یاد بگیرد و اعتماد بنفس و هوش هیجانی و عاطفی خود را تقویت کند.

0df5e7bd-2149-4d36-8197-59a0838e8d52

 

یادگیری موسیقی

موسیقی هنری است برای بیان احساسات به وسیله‌ی آواها، از بزرگان این شاخه نظیر ارسطو، موسیقی را یکی از زیر مجموعه‌های ریاضی می دانستند. موسیقی تاثیر زیادی بر هوش و خلاقیت کودکان دارد. یادگیری موسیقی و گوش دادن هردو مورد باعث افزایش ارتباطات مغز و افزایش هوش شنیداری و هیجانی می‌شود و ضمن آن با موسیقی باعث افزایش آدرنالین خون شده و احساس شادی و هیجان در کودک ایجاد می‌کند.

***

این مطلب رپرتاژ بوده و پایگاه خبری شمانیوز صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمیکند و مسیولیت حقوقی آن هیچ ارتباطی با شمانیوز ندارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • احسان

    چه ربطی داشت